آب‌رسانی با تانکر به ۱۹۰ روستای خراسان رضوی

  • کد خبر: ۲۹۴۶۴
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
آب‌رسانی با تانکر به ۱۹۰ روستای خراسان رضوی
مدیرعامل آب‌وفاضلاب خراسان رضوی گفت: تا پایان سال ۲۸ مجتمع آب‌رسانی روستایی وظیفه تأمین آب شرب روستاییان را برعهده خواهند گرفت.
علی صمدی جوان/شهرآرانیوز، سید ابراهیم علوی درباره یکپارچه‌سازی مدیریت آب‌وفاضلاب در استان خراسان رضوی گفت: این طرحی نسبتا قدیمی بود که در سال‌های ۹۱ تا ۹۲ مطرح شد و همان زمان نیز مسکوت ماند. این طرح از ابتدای سال ۹۸ در دستورکار وزارت نیرو قرار گرفت و در نهایت، اسفندماه سال گذشته تصویب شد و ادغام آب‌وفاضلاب شهری و روستایی از اول فروردین‌ماه امسال انجام شد.

وی درباره علت این تصمیم گفت: شرکت‌های آب‌وفاضلاب روستایی زیرنظر دولت اداره می‌شدند، در حالی که بخش شهری آبفا، نهادی غیردولتی بود و برای جبران کاهش درآمد‌ها و البته افزایش سطح بهره‌وری کمی و کیفی، این ادغام صورت گرفت.

آب‌رسانی به روستا‌های بیشتر از ۲۰ خانوار

علوی درباره شیوه آب‌رسانی به روستا‌های استان تأکید کرد: به‌جز حوزه استحفاظی شهرستان مشهد که در اختیار ما نیست، اداره آب‌وفاضلاب خراسان رضوی وظیفه تأمین آب ۲۳۰۰ روستا و ۷۲ شهر را برعهده دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۹۱ درصد از روستا‌های یادشده، بیشتر از ۲۰ خانوار دارند و جمعیت آن‌ها، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و حدود ۹ درصد باقی‌مانده، روستا‌هایی هستند که زیر پوشش ما نیستند. ما ۲ نوع روستا داریم: روستا‌های برخوردار و غیربرخوردار که اولی به روستا‌هایی گفته می‌شود که شورا دارند و چاه‌های آب در آن روستا‌ها وجود دارد و غیربرخوردار، در نقطه برعکس آن واقع شده‌اند.

مدیرعامل آب‌وفاضلاب خراسان رضوی تصریح کرد: اینک ۱۷۹۸ روستا از لوله‌کشی آب شرب بهره‌مند هستند. آن دسته که هنوز لوله‌کشی نشده‌اند به ۲ شکل آب‌رسانی می‌شوند: دسته‌ای به‌صورت دائمی از طریق تانکر آب‌رسانی می‌شوند که ۱۹۰ روستای ما را شامل می‌شود و برخی دیگر آب‌رسانی مقطعی دارند و آبفای خراسان رضوی در صورت کمبود آب شرب به آنان کمک می‌کند که تعداد آن‌ها در استان ۳۱۲ روستا است.
علوی درباره روستا‌های لوله‌کشی شده و شیوه آب‌رسانی مستمر آن تأکید کرد: نمی‌توانیم ادعا کنیم آب لوله‌کشی روستا‌ها هیچ‌گاه قطع نشده است، بلکه در برخی ساعات شبانه‌روز دچار قطعی آب شده‌ایم. اما تعداد روستا‌هایی که این اتفاق را تجربه می‌کنند بسیار کم هستند.

تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی تا پایان سال

علوی درباره تکمیل طرح‌های ویژه آب‌رسانی روستایی به شهرآرانیوز گفت: اکنون تمرکز ما روی تکمیل ۲۸ مجتمع آب‌رسانی روستایی است که با تکمیل آن، چندین روستا به‌طور مستمر آب دریافت خواهند کرد.
وی درباره بودجه این طرح تأکید کرد: بودجه لازم برای انجام این طرح را صندوق توسعه ملی تأمین کرده است که تا پایان سال ۹۸، مبلغ ۱۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و امسال نیز ۵۱ میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شده است و تا پایان سال مالی ۱۳۹۹، مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر به این طرح اختصاص خواهد یافت. اکنون طرح‌ها آماده و مناقصات انجام شده است و امیدواریم باقی روستا‌های ما به چرخه آب لوله‌کشی شده بپیوندند.

علوی به امکانات موجود و تعداد روستا‌های هدف اشاره کرد و افزود: مجتمع‌های بیست‌وهشت‌گانه ما تمام روستا‌ها را شامل نخواهد شد و تنها قسمتی از هدف ما را پوشش خواهد داد و بنای ما بر تداوم طرح‌های بزرگ است. اما باید دانست که یکپارچه‌سازی آب‌وفاضلاب شهری و روستایی به‌منزله برطرف‌شدن تمام مشکلات ما نخواهد بود. منطقه ما، کم‌آب و خشک است و پراکندگی روستایی، کار ما را مشکل‌تر می‌کند؛ بنابراین در مقطع فعلی، امکانات فنی و مهندسی شهری را به خدمت آب‌وفاضلاب روستایی درآورده‌ایم تا مشکلات موجود در اسرع وقت برطرف شود.

آبی که به روستا‌ها می‌فرستیم، تأیید بهداشتی دارد

مدیرعامل آب‌وفاضلاب خراسان رضوی درباره کیفیت آب آشامیدنی روستا‌هایی که با تانکر آب‌رسانی می‌شود، تصریح کرد: هیچ آبی بدون کنترل‌های لازم، چه با تانکر و چه لوله‌کشی، فرستاده نمی‌شود. فرایند آب‌رسانی با نظارت مرکز پایش کیفی آب‌وفاضلاب خراسان رضوی انجام می‌شود و در کنار این مرکز، واحد‌های بهداشتی مستقر در هر شهرستان و روستا، بر بهداشت آب شرب نظارت می‌کنند.

علوی درباره پارامتر‌های سنجش کیفی آب آشامیدنی گفت: در طول سال، آزمایش‌های گوناگونی روی آب شرب شهری و روستایی انجام می‌شود تا مشترکان ما آبی سالم و گوارا میل کنند. برای همین، یکی از شاخصه‌های اصلی سنجش، درصد مطلوبیت کُلر در آب است که بنا بر نتایج آزمایش‌ها، همواره ۹۹ درصد سلامت آب تأیید شده است. یک درصد باقی‌مانده به معنای آلودگی آب نیست، بلکه درصد کُلر مطلوب کمتر گزارش شده است.

وی با اشاره به ۳ نوع آب موجود گفت: آب مجاز شرب، غیرمجاز غیرشرب و آب مطلوب شرب، دسته‌بندی ما برای توزیع آب است که نوع اول و سوم برای استفاده مشترکان توزیع می‌شود.

علوی در ادامه به آزمایش‌هایی که روی این آب‌ها انجام می‌شود اشاره کرد و ادامه داد: ۳ نوع آزمایش میکروبی، شیمیایی و فیزیولوژی، تأییدکننده سلامت آب آشامیدنی مشترکان شهری و روستایی خواهد بود.

مدیرعامل آب‌وفاضلاب خراسان رضوی درباره وضعیت آب آشامیدنی مشهد تصریح کرد: آب مشهد در حوزه استحفاظی ما نیست، اما برای دانش بیشتر در این عرصه بیان می‌کنم که سختی آب، علت گچ موجود در آب مشهد است، ولی هیچ‌گونه مشکلی برای آشامیدن آن، حتی برای گروه‌های حساسی، چون بیماران کلیوی وجود نخواهد داشت.

وی در پایان با اشاره به وضعیت بارندگی امسال و الگو‌های مصرف مردم خاطرنشان کرد: بارندگی‌های امسال بیشتر از میانگین همیشگی بوده است و این خبر خوبی به حساب می‌آید. در استان خراسان رضوی، ۲۰۰۰ حلقه چاه، قنات و چشمه، وظیفه تأمین آب مورد نیاز را برعهده دارند که باتوجه‌به منطقه جغرافیایی، گرمای هوا، افزایش چرای دام‌ها در روستا‌ها و نیاز بیشتر به آب و از همه مهم‌تر رعایت بهداشت در مقابل بیماری کرونا که مستلزم استفاده متداوم از آب است، وضعیت آبی ما را با تهدید‌های فراوانی مواجه خواهد کرد و از همشهریان و هم‌استانی‌های گرامی خواهشمندیم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->