نارضایتی توامان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در سال ۱۴۰۳ | سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایش نیافته است تعرض به زنان عزادار به بهانه شرکت در مراسم ترحیم نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان چیست؟ قانون مهریه چند سالی است که معطل مانده است بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟ تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی + ویدئو با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟
سرخط خبرها

میراث فرهنگی برای حفظ پادگان «۰۶ ارتش» چه می‌کند؟

  • کد خبر: ۲۹۴۸۳
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
میراث فرهنگی برای حفظ پادگان «۰۶ ارتش» چه می‌کند؟
نخستین اعتراض‌ها از بی‌توجهی به تاریخِ پادگان «۰۶ ارتش» را بازیگری مطرح کرد که هر روز صبح محوطه‌ی پادگان را از پنجره‌ی خانه‌اش می‌دید.

به گزارش شهرآرانیوز، پادگان «۰۶ ارتش» در چهار راه پاسداران را نه تنها می‌توان یک خاطره‌ی جمعی به واسطه‌ی گذراندن دوره‌ی سربازی بخش زیادی از جوانان تهرانی به حساب آورد که استفاده از این فضا به عنوان «پادگان» از دوره‌ی صفویه خود عاملی است که حفظ این محوطه به عنوان بخشی از تاریخ تهران باید همچنان مورد توجه باشد، توجهی که از زمان آغاز بحث‌ها برای تبدیل فضای پادگان به بوستان تقریبا کنار گذاشته شده است و مسوولان شهری تا کنون تنها بحثِ قابل گفت‌وگو در این زمینه را بوستان کردن پادگان می‌دانند.

داستان از اعتراض حمید فرخ‌نژاد – بازیگر – در ۲۶ مهر سال ۱۳۹۶ آغاز شد، وقتی که گفت: «سه سال است هر روز می‌بینم چه بلایی سر «پادگان ۰۶» می‌آید، درختانی که آب به خود نمی‌بینند و بناهای قدیمی که از بی‌توجهی فرتوت شده‌اند و هیچ‌کس به فکرشان نیست.»

او در آن زمان خود را یک شهروند عادی معرفی کرد که نسبت به این محوطه‌ی نظامی و تاریخی نگران است و با توجه به آن‌چه در طول سه سال گذشته می‌بیند، بر خود لازم دانسته بود که برای نجات این محوطه‌ی تاریخی هشدار دهد، منطقه‌ای نظامی که سربازانِ آموزشی‌اش آن‌جا را «جهنم سبز» می‌نامیدند.

با مطرح شدن این اعتراض و انتشار خبرهای دیگری از وضعیت این محوطه‌؛ یکم آبان ماه همان سال زهرا نژاد بهرام - عضو هیات رییسه شورای شهر تهران - از ورود شورا و شهرداری به موضوع پادگان ۰۶ خبرداد که «در حال حاضر مسوولان شهرداری در حال رایزنی با مسوولان ارتش هستند که ۷۰ درصد این فضای پادگان در اختیار شهرداری قرار گیرد.»

۲۷ آبان نیز محمد حسین بازگیر - رییس اداره محیط زیست شهر تهران – تاکید کرد که «هر برنامه‌ای توسط هر نهادی که در پادگان ۰۶ اجرا می‌شود باید در راستای حفظ محیط زیست باشد.»

محمد علی نجفی - شهردار وقت تهران - نیز ۱۳ آذر همان سال گفت: «در خصوص پادگان ۰۶ ارتش هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. اگر لازم باشد توافقاتی در قبال واگذاری املاک با ارتش انجام خواهیم داد.»

چند روز بعد یعنی ۲۵ آذر سرانجام محمد سعید ایزدی - معاون وقت وزیر راه و شهرسازی - از بررسی طرح انتقال ۱۹ پادگان از شهرهای مختلف کشورخبرداده و گفته بود که «در راستای اجرای قانون انتقال پادگان‌ها اخیرا بحث انتقال ۱۹ پادگان از جمله پادگان ۰۶ به خارج از شهرها در شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شده که بر این اساس برنامه‌ای را با مشارکت ارتش برای انتقال این منظور تنظیم کرده‌ایم.»

در طول این مدت همه‌ی صحبت‌ها فقط از انتقال پادگان ۰۶ به خارج از تهران و تبدیل محوطه به بوستان حرف زده شد، اما هیچ نکته یا حتی سوال مبهمی درباره‌ی وضعیت بناهای تاریخی قرار گرفته در این محوطه‌ی نظامی مطرح نشد.

حتی وقتی بعد از دو سال زهرا صدر اعظم نوری - رییس کمیسیون سلامت شورتی شهر تهران - در ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ تاکیدکرد که «تملک پادگان ۰۶ ارتش که ۵۰ هکتار دارد و سرمایه شهر محسوب می‌شود، مطرح است  باید تلاش کنیم حداقل بارگذاری در این پادگان صورت گیرد.»

منبع:ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->