جان باختن ۳ نفر در تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی (۲۸ مهر ۱۴۰۳) ورود سامانه ناپایدار جوی به خراسان رضوی | مدیریت بحران هشدار زرد صادر کرد (۲۸ مهر ۱۴۰۳) بلع ۳۰۰گرم مواد مخدر جوان مشهدی را تا پای مرگ برد (۲۸ مهر ۱۴۰۳) عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: تصویب شغل «دستیاری پزشکی» دستاوردی بزرگ برای نظام سلامت است در کشور، حدود ۵ میلیون نفر درگیر مسئله موادمخدر هستند توسعه «مدارس بهیاری» عقب‌گرد نظام سلامت است تغذیه نامتعادل و مصرف دخانیات نقش بسزایی در مشکلات باروری دارند  یکی از بیماری‌های شایع در بین بانوان «سندرم تخمدان پلی‌کیستیک» است  چالش بیمه های تکمیلی در ارائه خدمات درمانی | پرداخت هزینه های بیماران خاص (هموفیلی) به صورت هفتگی سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از چه تاریخی آغاز می‌شود؟ توضیحات سازمان ملی سنجش در خصوص درخواست تغییر رشته کنکوری‌ها دستگیری ۵۳ حفار غیرمجاز در خراسان رضوی قول وزیر آموزش و پرورش برای جذب آموزشیاران نهضت به صورت «حق‌التدریس» در صورت نیاز پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه، ۲۸ مهر ۱۴۰۳) | آغاز روند کاهش دما در سطح استان از فردا رتبه نخست مشهد در جذب بیشترین گردشگر سلامت در کشور آغاز طرح ارتقای کدینگ نسخه‌نویسی تجهیزات پزشکی ششمین کنفرانس هپاتیت B در مشهد برگزار می‌شود دو کارگر مصدوم آتش‌سوزی پالایشگاه شوشتر جان باختند خراسان رضوی، پیشگام ثبت میراث ناملموس در کشور ثبت‌نام آزمون دکتری ۱۴۰۴ از فردا (۲۹ مهر ۱۴۰۳) آغاز می‌شود مهلت ثبت‌نام آزمون ارشد ۱۴۰۴، امروز (۲۸ مهر ۱۴۰۳) پایان می‌یابد انتقال ۱۷ زندانی ایرانی از گرجستان به کشور دستگیری عروس طمع‌کار در سرقت پنج‌میلیاردی از خانه مادرشوهر علت آلودگی هوای مشهد چیست؟ (۲۸ مهر ۱۴۰۳) برخورد با باغ‌وحش‌های متخلف دارای ابعاد قانونی است؟ بارش پراکنده باران در ۴ استان کشور (۲۸ مهر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

توسعه «مدارس بهیاری» عقب‌گرد نظام سلامت است

  • کد خبر: ۲۹۵۳۳۱
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
توسعه «مدارس بهیاری» عقب‌گرد نظام سلامت است
عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: ایجاد مدارس بهیاری در برخی استان‌ها، عقب‌گرد نظام سلامت است.

به گزارش شهرآرانیوز، نسیم هاتفی مؤدب گفت: توسعه مدارس بهیاری در کشور، عقب‌گرد نظام سلامت است و سازمان نظام پرستاری مخالفت قاطعانه و صریح خود را با این موضوع اعلام می‌کند و نه‌تنها سلامت مردم را به خطر می‌اندازد؛ بلکه به علت تعریف‌نشدن جایگاه شغلی بهیاران، هزینه‌های گزافی به‌نظام سلامت تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: کشور طی سال‌ها گذشته در تمام حوزه‌های سلامت رشد قابل‌توجهی داشته است و فناوری‌ها و کیفیت خدمات به‌روز شده است بنابراین در تربیت نیروی انسانی نیز باید قوی‌تر از گذشته عمل کنیم.

وی افزود: بازگشت به عقب در حوزه پرستاری مانند این است که رشته‌های فوق‌تخصصی پزشکی را به علت محدودیت‌ها محدود کنیم و دست از پیشرفت در زمینه پزشکی برداریم.

عضو شورای‌عالی نظام پرستاری گفت: توسعه و ایجاد مدارس بهیاری در برخی استان‌ها غیرمنطقی است و باعث می‌شود ایمنی بیماران به خطر بیفتد. به‌جای این کار نهاد‌های مسئول باید روی این مسئله کار کنند که چرا متناسب با افزایش آموزش پرستاری کشور جذب و ماندگاری پرستار نداشته‌ایم. باید ریشه‌ها بررسی شود. گسترش دبیرستان‌ها و مدارس بهیاری راه‌حل نیست و در این زمینه ریشه‌ها باید بررسی شود.

هاتفی مؤدب افزود: بهیاران برای فعالیت و ادامه تحصیل در کشور راهی جز واردشدن به رشته پرستاری ندارند و با راه‌اندازی مدارس بهیاری صرفاً هزینه‌های گزافی به دستگاه آموزشی و درمانی کشور تحمیل می‌شود.

وی تأکید کرد: به‌جای اینکه افراد از دیپلم وارد لیسانس پرستاری شوند در واقع برای ورود از بهیاری به پرستاری به هفت سال زمان نیاز داریم، زیرا بهیاران سه سال در دبیرستان و چهار سال نیز در دانشگاه در رشته پرستاری تحصیل خواهند کرد درصورتی‌که اگر این افراد مانند سایر دانش‌آموزان از مقطع دیپلم مستقیماً وارد رشته پرستاری شوند به ۴ سال زمان نیاز دارند.

هاتفی مؤدب تصریح کرد: راهکار این است که به‌جای مطرح‌شدن این موضوعات توسط وزارت بهداشت، این وزارتخانه باید روی ماندگاری و جذب نیروی انسانی متمرکز شود. در حال حاضر نیرو‌های مجرب و بسیار خوبی در حوزه پرستاری داریم، اما متأسفانه ترک خدمت و مهاجرت به دلیل عدم رضایت شغلی بالاست.

وی بیان کرد: توسعه بهیاری در کشور چیزی جز به خطر انداختن سلامت مردم و تحمیل هزینه‌های گزاف آموزشی به‌نظام سلامت نیست.

هاتفی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت باید توجه داشته باشد که همان بهیارانی که در سال‌های اخیر در کشور تربیت شده‌اند بلاتکلیف هستند و ردیف شغلی مشخصی در سیستم سلامت ندارند و به‌جای اینکه وزارت بهداشت موضوع گسترش بهیاری را مطرح کند باید وضعیت بهیاران موجود در نظام سلامت را تعیین تکلیف کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۴ مدرسه بهیاری و ۶ هزار نیروی بهیار در سطح کشور داریم که سه درصد از گروه پرستاری را تشکیل می‌دهند.

منبع: خبرگزاری فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->