به گزارش شهرآرانیوز؛ این روزها که آوازه مهربانی و رأفت ایرانیها در کمک به مردم مظلوم غزه و لبنان، جهانگیر شده است و صحنههایی زیبا از ایثار و فداکاری در کتاب تاریخ رقم میزند، نباید فراموش کنیم جدا از مهری که ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد، ما در این همه عطوفت و حمایت از مظلوم مثل خیلی اتفاقات مبارک دیگر، چشمودلمان به امامرضا (ع) است و از امام مهربانیها الگو میگیریم. در چهارشنبهای امامرضایی و در گفتگو با حجتالاسلاموالمسلمین شهاب الدین عظیمی، رئیس حوزه علمیه آستان عبدالعظیم حسنی (ع)، حمایت از مظلوم در سیره امامرئوف (ع) را بررسی کردهایم.
حمایت از مظلوم و دشمنی با ظالم جزو شاخصههای سبک زندگی امامرضا (ع) است. اصولا یکی از اموری که اسلام به آن بسیار اهمیت داده، دفاع از مظلوم است. شاهداین امر هم در کلام و هم در سیره رفتاری امامرضا (ع) بهصورت یاریگری مظلوم و ظلمستیزی حضرت هستیم. امامرضا (ع) میفرمایند: «هرکه معصیتکارى را دوست بدارد، معصیتکار است و هرکه مطیعى را دوست بدارد، مطیع است و هرکه ظالمى را اعانت کند، ظالم است» (عیونأخبارالرضا (ع)، ج۲، ص۲۳۵).
امام رضا (ع) در پاسخ به سؤال سلیمان، یکی از یاران خود، که آیا من میتوانم در حکومت ظالم کار کنم یا نه، فرمودند: «ای سلیمان! هرگونه همکاری با حکومت ظالم به منزله کفر به خداست». ما در فقه عنوانی به نام «اعوان ظلمه» به معنای یاریگران ظالمان داریم. اعوان ظلمه به دو بخش تقسیمبندی میشود؛ بخش اول این است که بخواهیم ظالمی را در ظلمش یاری کنیم که همه فقها آن را حرام میدانند.
بخش دوم این یاریگری، آن است که ظالم را در غیر ظلمش یاری کنیم؛ مثلا ظالمی بخواهد لباسی بدوزد یا خانهای بسازد. فقهای ما حتی کوچکترین کمک به ظالم را هم در اینگونه مواقع حرام میدانند؛ یعنی ممکن است فرد نخواهد مرتکب ظلمی شود، اما کمک و همراهی ظالم به طور مطلق حرام است، لذا امروز هم که رژیم غاصب صهیونیستی با جنایاتهای فجیع خود به معنای واقعی کلمه ظالم است و مرتکب بزرگترین جنایات علیه مسلمانان میشود، هرگونه اقدامی که به نفع او تمام شود، حرام است.
خوشبختانه در این شرایط، جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران براساس آموزههای دینی و با نگاه به سیره عملی و نظری امام رضا (ع) به حمایت از مظلومان غزه و لبنان برخاستهاند. در مقابل، برخی کشورهای اسلامی حتی حاضر نیستند صادرات خود را به این ظالمان جنایتکار متوقف کنند. این کشورها حتی حاضر نیستند بیانیهای علیه آنان صادر کنند.
در این زمینه روایتی از امامرضا (ع) در کتاب عیوناخبارالرضا (ع) آمده است که شخصی به نام عبدالسلام ابنصالح هروی از حضرت میپرسد: چرا خداوند متعال در زمان حضرت نوح (ع) بهجز افرادی که در کشتی او بودند، همه را غرق کرد؟ امامرضا (ع) در جواب این سؤال میفرمایند: «سایرین هم، چون راضى به تکذیبِ تکذیبکنندگان بودند، غرق شدند؛ چه هر فردی که از امرى غایب باشد و به آن راضى باشد، مانند فردى است که حاضر باشد و آن امر را مرتکب شود» (عیونأخبارالرضا (ع)، ج۲، ص ۷۵).
در توضیح این فرمایش امامرضا (ع) باید گفت گاهی اوقات فردی گناهی میکند، اما من در آن لحظه غایب هستم و آن گناه را نمیبینم، اما بعدا که متوجه میشوم آن گناه انجام شده است، به آن راضی میشوم. امامرضا (ع) شخصی را که راضی به گناه میشود، مانند گناهکاران میدانند. اگر در دوران کنونی که جنایت هولناک رژیم صهیونیستی را شاهد هستیم، راضی به آن باشیم، خوف این است که خشم خداوند متعال همه عالم را دربر بگیرد.
امروز که ظلم در غزه و لبنان به بالاترین درجه از شقاوت و پستی رسیده است، بهترین کار آن است که با الهام از سنت و سیره امامرضا (ع) و آموزههای دین مبین اسلام، در دفاع از مظلوم و رسیدگی به مظلومان کوتاهی نکنیم؛ چنانکه رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند: «هرکه میتواند با مال، آبرو و جانش کمکی به ملتهای مظلوم کند، از آن نباید دریغ کند».