به گزارش شهرآرانیوز، در این مراسم سید جلال فیاضی، مشاور عالی مدیرعامل بنیاد بینالمللی فرهنگیهنری امام رضا (ع)، به رویکردهای بنیاد در برگزاری برنامههای فرهنگی و هنری اشاره کرد و گفت: از ۲ دهه پیش، باتوجهبه دغدغه مسئولان برای اجرای برنامههای فرهنگی و هنری درباره ساحت امام رضا (ع) برنامهریزی شد تا امروز که جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی و هنری بسیاری در این زمینه انجام میشود. بر همین اساس تا سال گذشته ۳۵ جشنواره و رویداد فرهنگی و هنری با موضوع امام رضا (ع) برگزار شد.
به گفته او یک سال پیش در این زمینه بازنگری شد و نگاه به این رویدادها از سمت کمی به کیفی تغییر یافت و اکنون هر سال ۱۵ رویداد فرهنگی و هنری دراینباره اجرا میشود.
فیاضی افزود: نکته مهم دراینباره این است که این جشنوارهها محل ارائه و نمایش آثار مردمی است. درست است آثار مردمی همیشه جایگاه خودش را داشته است، اما این سؤال پیش آمد که آیا نباید جایگاهی هم برای حرفهایها در نظر گرفت؟ بر همین اساس تغییرات و بازنگری انجام شد تا جشنوارهها آثار حرفهای را نیز به نمایش بگذارند.
او در بخشی دیگر از سخنانش به ظرفیت فضای مجازی اشاره کرد و افزود: باتوجهبه گسترش و تأثیر فضای مجازی و ظرفیتی که برای ارائه آثار هنری دارد، ایده تشکیل بنیاد امام رضا (ع) شماره ۲ نیز شکل گرفته است تا با محور فضای مجازی فعالیتش را آغاز کند.
به گفته فیاضی تولیدات فاخر و کاربردی برای فضای مجازی مورد توجه قرار دارد که همین موضوع اساس تشکیل کارگاه کشوری گرافیک را شکل داده است. او یادآور شد: تولید آثار هنری فاخر با موضوع امام رضا (ع) در فضای مجازی و اکران شهری آنها در شرایطی که کرونا ممکن است ماهها مردم را دلتنگ حرم امام رضا (ع) نگه دارد، میتواند این فاصله را کم کند و آگاهی و دریافت مردم را از موضوعات و مفاهیم سرعت ببخشد.
فیاضی در پایان صحبتهایش از ارگانهای همکاریکننده در برگزاری این مراسم تشکر کرد و از احتمال برگزارنشدن جشن میلاد امام رضا (ع) بهوسیله بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) خبر داد و گفت: شاید ناگزیر باشیم برنامههایی در این راستا در رسانه ملی ارائه دهیم.
لزوم همدلی هنرمندانی که حضور ندارند
در بخشی دیگر از این مراسم، مسعود نجابتی، طراح گرافیک و مدیر هنری و خوشنویس معاصر، برای قدرانی از متولیان برگزاری این برنامه و رسانهها، روی صحنه حاضر شد و گفت: از آنجایی که جوانگرایی برای ما یک فرصت است نه شعار، در این دوره از جوانان اهل مطالعه برای تشریح موضوعات و سخنرانی استفاده میکنیم.
نجابتی تنها به این نکته بسنده کرد که فضای جهادی شکل گرفته قرار است منتج به تولید آثار مختلفی باشد و از هنرمندان خواست تا آثار خود را به دبیرخانه بفرستند تا از این طریق از همفکری و همدلی هنرمندانی که حضور ندارند نیز استفاده شود.
استفاده از چهرههای جوانتر
در پایان مسئول کارگاه کشوری گرافیک از رویکرد بنیاد در دعوت از هنرمندان بهدلیل شرایط موجود سخن گفت و افزود: باتوجهبه شرایط موجود، رویکردمان استفاده از چهرههای جوانتر و جدیدتر بود. به همین دلیل این کارگاه با ۵۰ هنرمند از ۱۴ استان کشور برگزار میشود و تا روز جمعه ادامه دارد. سید محمدرضا میری ادامه داد: در این کارگاه با بخشهایی از سیره رضوی برخورد داریم که میتواند به عملکردمان نزدیک باشد. از همین رو از توفیقات خوب این کارگاه همین خواهد بود که بتوانیم احادیث را با زبان تصویر زنده کنیم.
میری در پایان صحبتهایش یادآور شد: عواید برگزاری این کارگاه و آثار تولیدی به یکی از مناطق محروم کشور اهدا خواهد شد. در حقیقت عواید این رویداد را به تأسیساتی اختصاص میدهیم که مردم سیستانوبلوچستان بتوانند از آب شیرین بهرهمند شوند.
مراسم افتتاحیه با تشریح موضوع گرافیک و رسانههای نوین بهوسیله صابر شیخالرضایی، هنرمند گرافیک کشور، پایان یافت.
کارگاه گرافیک با عنوان «همدلی» و با موضوع «مردمداری و کرامت انسانی در سیره رضوی» به مدت ۳ روز در مشهد در حال برگزاری است و مراسم اختتامیه این کارگاه با معرفی آثار برتر عصر جمعه این هفته و با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود.