کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان صید پرنده‌های شکاری در خراسان رضوی برای پول‌های عربی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده
سرخط خبرها

کلاف سردرگم حج تمتع ۹۹؛ ایران و سایر کشور‌ها منتظر پاسخ نهایی عربستان

  • کد خبر: ۳۰۰۵۰
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
کلاف سردرگم حج تمتع ۹۹؛ ایران و سایر کشور‌ها منتظر پاسخ نهایی عربستان
باوجود تمام برنامه‌ریزی‌ها برای اعزام کاروان‌های حج به عربستان، این کشور هیچ پاسخ درستی به ایران و دیگر کشورها نداده است.
علی صمدی جوان/شهرآرانیوز، هم‌زمان با شیوع کرونا، بسیاری از رویداد‌های بزرگ جهانی دست‌خوش تغییر یا تعطیلی شدند که رویداد دینی حج تمتع نیز به همین وضعیت دچار شد. عربستان برای کنترل همه‌گیری کرونا، شهر‌های مکه و مدینه را بر تمام زائران بست تا برگزاری حج ۱۴۴۱ ق با ابهاماتی همراه باشد. 
 
کشور‌هایی مانند ایران که هرسال حجاج خود را برای سفر به سرزمین وحی آماده می‌کنند هم دچار سردرگمی در آماده‌سازی سفر حج شدند. همه‌گیری کرونا در ایران باعث شد تا برنامه‌ریزی‌های حج به شکل معمول خود برگزار نشود، ولی با این اوصاف، سطح آمادگی ایران برای این رویداد جهانی همچنان مطلوب بوده است.

با تمام این تغییر و تحولات و بنا بر آخرین مصاحبه رئیس سازمان حج و زیارت کشور، عربستان همچنان بدقولی می‌کند و پاسخ نهایی خود مبنی بر لغو یا برپایی حج را به اطلاع هیچ کشوری نمی‌رساند.

علیرضا رشیدیان درحالی این گفتگو را با خبرگزاری رضوی انجام داده بود که عربستان ۲ تاریخ را برای نظر نهایی خود اعلام کرده بود: پایان ماه مبارک رمضان یا هشتم ماه شوال. اما با گذشت ۱۱ روز از مهلت مطرح‌شده از سوی وزارت حج عربستان سعودی، هیچ پاسخی به ایران داده نشده است.

جواد شاد، مدیرکل سازمان حج و زیارت خراسان رضوی، درباره آخرین شرایط برگزاری حج گفت: در ۱۰ روز گذشته، مکاتباتی با عربستان و وزارت حج این کشور از طرف جمهوری اسلامی ایران انجام شد و اطلاع داریم که تقریبا هر روز مسئول دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان با مسئولان حج عربستان سعودی برای تعیین تکلیف حج و اعلام شرایط این واجب شرعی تماس تلفنی دارد، اما آن‌ها توصیه به صبر دارند تا نظر قطعی اعلام شود.

وی درباره جلسه‌ای که قرار بود با محور بررسی نهایی حج در مکه برگزار شود نیز افزود: این جلسه برگزار نشد و هیچ تصمیمی به اطلاع کشور‌های اسلامی از جمله کشور ما نرسید.

شاد اظهار کرد: ما اقدامات و برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده‌ایم و آموزش حجاج و معاینات آن‌ها ادامه دارد تا به محض اعلام عربستان بتوانیم براساس شرایط اعلام شده و باتوجه‌به پروتکل‌هایی اقدام کنیم که با کمک وزارتخانه‌های بهداشت و امور خارجه و جمعیت هلال احمر آماده کرده‌ایم. حتی اگر عربستان برای اعزام شروطی بگذارد، باز هم برای آن آماده‌ایم و همه پیش‌بینی‌ها را کرده‌ایم.

تأمین اقلام دارویی حج برعهده هلال احمر است

مدیر سازمان حج و زیارت خراسان رضوی درباره تمهیدات بهداشتی و درمانی حج ۹۹ در صورت برگزاری آن گفت: براساس گزارش مرکز پزشکی حج و زیارت، دستورالعمل‌های بهداشتی برای بخش‌های مختلف تهیه شده است.

وی ادامه داد: دارو‌های لازم برای حجاج به اندازه سهمیه ایران از مدت‌ها قبل سفارش داده شده است تا در صورت اعلام سعودی‌ها برای برپایی حج تمتع با تمام سهمیه، یعنی ۸۷ هزار و ۵۰۰ ایرانی بتوانند با خیال آسوده از نظر درمانی به این سفر معنوی مشرف شوند. البته همچنان این دارو‌ها بسته‌بندی نشده است، زیرا در صورت کاهش سهمیه حج از سوی سعودی‌ها، مقدار دارو‌های ارسالی نیز کم خواهد شد.

شاد در ادامه خاطرنشان کرد: امسال در صورت برپایی حج تمتع، علاوه بر دارو‌های سال‌های قبل، به‌دلیل کرونا دارو‌های جدید به عربستان فرستاده خواهد شد.

حجاج هرسال لوازم بهداشتی دریافت می‌کردند

شاد به اقلام بهداشتی ویژه حجاج در صورت برپایی حج اشاره کرد و گفت: جدا از همه‌گیری کرونا و لزوم رعایت نکات بهداشتی، برای تمام زائران حج در سال‌های گذشته اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش تهیه می‌شد و در اختیار آنان قرار می‌گرفت و امسال این نکته با شدت بیشتری رعایت خواهد شد.

مدیرکل حج و زیارت خراسان رضوی افزود: تمهیدات امسال به‌گونه‌ای است که مواد بهداشتی به اندازه نیاز و با تأکید بر کارکنان درمان تهیه شود؛ بنابراین زائران پیش از عزیمت می‌توانند به مقدار لازم مواد ضدعفونی و بهداشتی تهیه کنند و همراه با خود ببرند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->