رئیس سازمان بهزیستی: هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست عجیب و غریب‌ترین سفارش‌ها برای عمل‌های زیبایی پشت پرده تیپ‌های عجیب و آویزهای غریب سر و صورت نوجوانان قتل و سوزاندن جسد پدر به دست دختر شیطان صفت کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان اعلام شد پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه زلزله، مرزن آباد مازندران را لرزاند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف جسد جوان گم شده در بشکه اسید مرگ یک جوان در پی شلیک پلیس +اطلاعیه پلیس واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان کشوری + جزئیات (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد کشف شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حقوق معوق معلمان خرید خدماتی و حق التدریس در اسرع وقت پرداخت شود پلیس راهور فراجا: تصمیم گرفتیم فرایند صدور گواهینامه موتورسیکلت را تسهیل ببخشیم کشف بیش از ۵۸۰ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۲ | ۷۵ درصد کشفیات مواد مخدر در شرق کشور صورت گرفت محدودیت‌های ترافیکی کنکور سراسری ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری توسط پلیس فتا افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد «قلیان اکسیژن» طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است | افزایش ۵۰ درصدی مصرف قلیان در ۷ سال
سرخط خبرها

صدای دیوار وحشت، بلای باغ وحش مشهد

  • کد خبر: ۳۰۳۱
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
صدای دیوار وحشت، بلای باغ وحش مشهد
با وجود کانون های آلودگی صوتی در این باغ وحش، هیچ آیین نامه ای برای سنجش پارامترهای صدا وجود ندارد

از سال گذشته تمهیدات زیادی از سوی اداره‌کل محیط‌زیست استان برای بهبود شرایط باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد در نظر گرفته شد، اما مدت‌هاست که داد و قال بلندگوبه‌دستانی که برای جذب مشتری، محدوده باغ‌وحش را گز می‌کنند، بلای جان این مجموعه گردشگری شده است. با این حال منابع آلودگی صوتی باغ‌وحش مشهد، یکی و دوتا نیستند و باید به این فهرست، سینما پنج‌بعدی و دیوار مرگ (وحشت) و معرکه موتورسواران را هم اضافه کرد. کافی است سری به باغ‌وحش زده و نیم‌ساعتی در همان حوالی قدم بزنید تا آلودگی صوتی کلافه‌تان کند. با این اوصاف متأسفانه هیچ‌گونه آیین‌نامه‌ خاصی هم در زمینه پارامترهای صوتی از سوی سازمان محیط‌زیست تعیین نشده است، اما طبق استاندارد‌های تعریف‌شده این سازمان، فضای زیستی حیوانات باید به زیستگاه طبیعی‌شان نزدیک باشد. القصه شاید قفس‌های باغ‌وحش اندکی بزرگ‌تر و نظارت‌ها به‌دلیل دوربین‌های نصب‌شده بهتر شده باشد، اما هیاهوی محیط پیرامونی، بلای جان حیوانات و به‌ویژه پلنگ باغ‌وحش(ارس) شده است که جا دارد مسئولان فکری به حال آلودگی صوتی غیرطبیعی این مجموعه بکنند.
یک فعال محیط‌زیستی در گفت‌وگو با شهرآرا بر این موضوع صحه گذاشته و کانون‌های سروصدا را بلای جان نه فقط ارس، بلکه همه حیوانات باغ‌وحش وکیل‌آباد دانسته است.
طبق اعلام علی کشمیری، سروصدای بلندگوها، دیوار مرگ و موتورسواری و بسیاری موضوعات دیگر حیوانات باغ‌وحش وکیل‌آباد را تهدید می‌کند.
او در ادامه با بیان اینکه طبق استاندارد سازمان محیط‌زیست، فضای نگهداری حیوانات باید نزدیک به شرایط طبیعی آن‌ها باشد، گفت: در محل زندگی طبیعی هیچ حیوانی موتور تریل با سروصدای بیش از 85 دسی‌بل وجود ندارد؛ حجم صدایی که انسان هم در مواجهه با آن باید از گوشی استفاده کند.
طبق اعلام این فعال محیط‌زیست، پیرو عملیات عمرانی در قفس ارس، این حیوان در یک روز و طی 18 ساعت 3 بار تشنج کرده است.
او بزرگ کردن فضای نگهداری پلنگ ایرانی «ارس» را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: با این اقدام محوطه نگهداری ارس 2 تا 3 برابر بزرگ‌تر می‌شود؛ ضمن اینکه در این راستا از سازه‌های طبیعی مانند برکه با عمق تعریف‌شده هم استفاده شده است. با این حال شایسته است با توجه به شرایط ارس و دیگر حیوانات، کانون‌های سروصدا هم رفع شود.

کانون‌های سروصدا تأیید نمی‌شود
کارشناس‌مسئول حیات‌وحش اداره‌کل محیط‌زیست استان نیز در این‌باره به شهرآرا گفت: در راستای پیگیری کانون‌های آلودگی صوتی، دستگاه‌های سنجش آلودگی صدا به باغ‌وحش منتقل و درباره کانون‌هایی مانند سینمای پنج‌بعدی، شعبده‌بازی و... سنجش انجام شد.
ایمان محمدی‌آبیز ادامه داد: طبق دستورالعمل‌های زیست‌محیطی، هیچ‌گونه ضابطه‌ای درباره پارامترهای صوتی نداریم؛ با این حال بر اساس سنجش‌های انجام‌شده، در این‌باره مشکلی برای باغ‌وحش وکیل‌آباد وجود نداشته است.
کارشناس‌مسئول حیات‌وحش اداره‌کل محیط‌زیست استان همچنین با اشاره به اینکه حیواناتی که در اسارت قرار می‌گیرند، به لحاظ رفتارشناسی اندکی متفاوت‌تر از دیگر حیوانات هستند، گفت: این سروصداها چندین سال است که وجود دارد و اتفاقی در این زمینه نیفتاده است، اما با این حال این کانون‌ها را تأیید نمی‌کنم.
محمدی‌آبیز در پاسخ به سؤالمان درباره میزان تأثیرگذاری کانون‌های آلودگی صوتی باغ‌وحش بر ارس اظهار کرد: در این زمینه باید طبق تشخیص دام‌پزشک اظهار نظر کرد و اگر صلاح دیده شود که پلنگ باغ‌وحش در فضای خاص و دور از سروصدا نگهداری شود، این اقدام را انجام خواهیم داد.
پیرو اعلام کارشناس‌مسئول حیات‌وحش اداره‌کل محیط‌زیست استان، سراغ دام‌پزشک این اداره‌کل رفتیم و درباره تأثیر آلودگی صوتی بر حیوانات باغ‌وحش پرسیدیم. فربد هومن هم درباره تأثیر کانون‌های آلودگی صوتی بر «ارس» گفت: پلنگ باغ‌وحش وکیل‌آباد درگیر بیماری صرع است و باید در محیط مناسب و دور از هیجان و صدا نگهداری شود؛ از این منظر در صورت کاهش کانون‌های آلودگی صوتی، شرایط بهتری برای پلنگ باغ‌وحش فراهم می‌شود.
او با بیان اینکه قفس ارس از کانون‌های صدا فاصله دارد، افزود: داروهای آرام‌بخش موجب می‌شود تا ارس از این نظر مشکلی نداشته باشد.
هومن با اشاره به عملیات بهسازی باغ‌وحش و فعالیت دستگاه‌های عمرانی گفت: این موضوعات می‌تواند برای حیوانات مشکل‌ساز شود، ولی با توجه به موقتی بودن این موضوع، پس از پایان این عملیات شرایط به حالت عادی بازمی‌گردد و دیگر مشکلی حیوانات را تهدید نمی‌کند.
او در ادامه با تأکید بر اینکه باغ‌وحش‌ها باید متناسب با زیستگاه حیوانات باشد، گفت: سروصداهای موجود در محدوده باغ‌وحش می‌تواند بر حیوانات تأثیر‌گذار باشد.

احتمال تلف شدن «ارباب»
«ارباب»، پلنگ پارک ملی تندوره است که شنبه، پنجم مرداد امسال به‌دلیل حمله به حیوانات روستای ارباب، از سوی اداره‌کل محیط‌زیست استان زنده‌گیری شد. دام‌پزشک این اداره‌کل همان روزهای ابتدایی انتقال ارباب به باغ‌وحش وکیل‌آباد، گفت که پلنگ پارک ملی تندوره برای از بین بردن عفونت درمان می‌شود.
هومن پس از گذشت 10 روز از درمان «ارباب»، اعلام کرد که پلنگ هفت‌ساله پارک ملی تندوره شرایط خوبی ندارد و امید زیادی به زنده ماندن او نیست.
هومن در ادامه با بیان اینکه همه اقدامات لازم و دارودرمانی از شنبه هفته گذشته انجام شده است، افزود: با این حال به دلیل انتشار عفونت به همه اعضای بدن ارباب و بی‌تأثیر بودن آنتی‌بیوتیک‌ها، درصد بازگشت و بهبود آن ضعیف است.
او با اشاره به اینکه احتمال تلف شدن «ارباب» وجود دارد، گفت: روزی که حیوان زنده‌گیری شد، عفونت همه بدن او را گرفته بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->