به گزارش شهرآرانیوز؛ حسن فرطوسی امروز (۱۹ آذر ۱۴۰۳) در مراسم افتتاحیه سمینار آموزشی متروپلیس که در هتل همای مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز گرد هم آمدیم تا دوره آموزشی با موضوعی بسیار مهم و حیاتی برای آینده شهرهای ایران عزیزمان و الگویی برای دنیای امروز را آغاز کنیم.
وی در خصوص بازاندیشی در زیست شهری و برند شهر با تمرکز بر نوآوری و صنایع خلاق نوپدید عنوان کرد: امروزه نقش نوآوری و خلاقیت در بازاندیشی زندگی شهری بیش از پیش اهمیت یافته است. زیست شهری ناظر به ارتقای کیفیت زندگی در شهرها بوده و شامل عوامل متعددی مانند محیط زیست، حملونقل، مسکن و خدمات عمومی است.
دبیر کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: با توجه به افزایش جمعیت شهری و پیچیدگیهای ناشی از آن، بازاندیشی در این موضوع ضروری است. از دیدگاه یونسکو، زیست شهری نهتنها ناظر به عوامل فیزیکی است، بلکه شامل جنبههای فرهنگی و اجتماعی نیز میشود. یونسکو به عنوان یک سازمان بینالمللی که ترویج آموزش، علوم و فرهنگ را برعهده دارد، بر اهمیت حفظ میراث فرهنگی و طبیعی در شهرها تأکید داشته است.
فرطوسی بیان کرد: برنامههای یونسکو با تأسیس شبکه شهرهای خلاق و شبکه شهرهای یادگیرنده، به توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک میکند. این برنامهها به شهرها فرصت میدهند تا به توسعه فرهنگی و اجتماعی دست یابند. یونسکو با تأسیس شبکه خلاق، شهرها را ترغیب میکند تا از طریق ترویج فرهنگ و خلاقیت به محرکهای اصلی توسعه پایدار عمل کنند و صنایع خلاق نوظهور نقش اساسی را در انسجام اجتماعی و پایداری محیطی ایفا میکنند.
وی با بیان اینکه یکی از راههای کلیدی برای حل مشکلات پیچیده شهری و بهبود کیفیت زندگی شهروندان، نوآوری در عرصه فناوریهای هوشمند است، عنوان کرد: راهحلهای محیطزیستی میتواند با ایجاد شهرهای پایدار و کارآمد به محیط زیست کمک کند. استفاده از دادهها و فناوریهای دیجیتال نیز میتواند در بهینهسازی خدمات و مدیریت فایده منابع مؤثر باشد.
دبیر کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: صنایع خلاق شامل حوزههایی مانند هنر، طراحی، غذا، رسانه و فناوریهای نوین است که میتواند به تقویت برند شهر کمک کند. این صنایع میتوانند تصویر مثبتی از شهر را در ذهن مردم ایجاد کرده و حذف گردشگران و سرمایهگذاران را تسهیل کنند. یونسکو از ادغام دانش سنتی و شیوههای فرهنگی و راهحلهای نوآورانه حمایت میکند. همگرایی سنت و نوآوری تضمین میکند پیشرفتهای فراگیر ریشههای فرهنگی داشته باشند.
فرطوسی با اشاره به اینکه یک شهر نوآور میتواند مقصدی جذاب برای استعدادها، سرمایهگذاران و گردشگران شناخته شود، تصریح کرد: شهرها با استفاده از این صنایع میتوانند بهروزرسانی در خدمات و زیرساختها را انجام دهند و برند شهری را بسازند. شهرهای نوآور میتوانند با برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری، جلب رضایت جامعه و بهرهبرداری از فناوریهای نوین جذابیتهای خود را افزایش دهند.
وی اضافه کرد: در این زمینه مشارکت فعال سیاستگذاران، برنامهریزان شهری، کارآفرینان، هنرمندان و شهروندان ضروری و بلکه حیاتی است. شهروندان به عنوان ذینفعان اصلی باید در فرایند تصمیمگیری شهری مشارکت داشته باشند. این رویکرد میتواند به افزایش رضایت شهروندان و تقویت همبستگی اجتماعی منجر شود.
فرطوسی خاطرنشان کرد: بازاندیشی در زیست شهری و برند شهر از طریق نوآوری و صنایع خلاق نوپدید نهتنها به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک میکند، بلکه میتواند شهرها را به مراکز اقتصادی و فرهنگی برجسته تبدیل کند. ما میتوانیم آیندهای روشن و پایدار برای نسلهای آینده خلق کنیم.