زورگیری با بطری شکسته؛ پلیس را مجبور به شلیک کرد شهادت یک محیطبان در درگیری با شکارچیان غیرمجاز در کهگیلویه رمزگشایی از قتل برادر با همدستی مادر ! دستگیری قاتل مرد جوان در بیابان‌های جنوب تهران برخورد میکسر بتن با ۳ خودرو و یک ساختمان در سعادت‌آباد تهران حادثه آفرید جزئیات نجات گروگان‌های هندی از چنگ باند آدم‌ربایان خارجی در تهران شـلاق و کـار در خانـه سالمندان مجازات تعرض به دخـتر جوان ماجرای زورگیری وحشتناک قمه کش نقابدار از زنان در مشهد سخنگوی آموزش و پرورش پرداخت عیدی به معلمان در اعیاد پیش رو را تکذیب کرد دستور جدید معاون وزیر آموزش و پرورش برای بازسازی مدارس سنگی صدور هشدار هواشناسی در خصوص تشدید بارش در خراسان رضوی و ۱۳ استان دیگر (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) پیامک انقضای گواهینامه در دستورکار پلیس راهور فراجا قرار دارد برنامه‌ریزی دوره‌های جدید برای توانمندسازی معلمان آماری نگران کننده از ذخایر آب سدها محمدرضا عارف: خشک شدن دریاچه ارومیه بر منطقه تاثیرگذار است خوراکی‌هایی که به طور طبیعی کلسترول بد را کاهش می‌دهند دشمن خاموش سلامت دهان وزارت بهداشت: آمپول‌های چاقی نباید برای همه افراد تجویز شود مراقب ترکیبات پنهان در بستنی‌های غیر مجاز باشید ابلاغ ماده واحده اصلاح و تکمیل جذب در آموزش و پرورش توسط رئیس جمهور کشف محموله گوسفند قاچاق در کاشمر (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) ۵۰ هزار میلیارد ریال سود به اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان تخصیص یافت شایعه تخریب کُنارصندل تکذیب شد صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی بارش‌های رگباری (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) رنج بسیار بازنشستگان برای دارو و درمان | شرکت‌های دارویی شستا حتی به تأمین اجتماعی دارو نمی‌دهند! ۵ رشته جدید به رشته‌های کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزوده شد بسته پذیرایی از مسافران کودک در هواپیما تلفات فُک‌های خزری افزایش یافت + فیلم
سرخط خبرها

تاثیر معدل در کنکور برای دانش‌آموزان مناطق محروم فرصت است

  • کد خبر: ۳۱۴۶۴۵
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
تاثیر معدل در کنکور برای دانش‌آموزان مناطق محروم فرصت است
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی، عملکرد مستمر و تلاش چندساله دانش‌آموزان معیار اصلی خواهد بود، نه صرفاً نتیجه یک آزمون. این مساله به‌ویژه برای دانش‌آموزانی که در مناطق کم‌برخوردار تحصیل می‌کنند و دسترسی کمتری به منابع آموزشی جانبی دارند، یک فرصت بزرگ است.

به گزارش شهرآرانیوز، محسن زارعی اظهار کرد: تاثیر معدل در کنکور به‌ویژه برای دانش‌آموزانی که در مناطق کم‌برخوردار تحصیل می‌کنند و دسترسی کمتری به منابع آموزشی جانبی دارند، یک فرصت بزرگ است.

وی افزود: درباره اعمال تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو و تغییرات نظام سنجش و پذیرش در سال‌های اخیر اظهار کرد: یکی از اهداف کلان هر نظام آموزشی، ارتقای کیفیت یادگیری و افزایش نقش‌آفرینی مدرسه و معلم در فرایند تربیت دانش‌آموزان است و تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو، در همین راستا طراحی شده است تا نقش مدارس از یک نهاد صرفاً آموزشی که به‌عنوان محل گذار به دانشگاه دیده می‌شد، به یک مرجع تربیتی و علمی واقعی تبدیل شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: وقتی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو اثرگذار باشد، عملاً جایگاه مدرسه به‌عنوان یک نهاد مرجع ارتقا می‌یابد و نقش معلم در تعیین سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان برجسته‌تر می‌شود. این یعنی اینکه مدرسه دیگر تنها محل گذراندن سال‌های تحصیل و آماده‌شدن برای یک آزمون چندساعته نیست، بلکه محوری‌ترین نقطه شکل‌گیری دانش محسوب می‌شود.

زارعی در پاسخ به اینکه این تغییر می‌تواند کیفیت آموزشی مدارس را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد، توضیح داد: در مدل‌های آموزشی موفق جهان، سنجش و پذیرش دانشجو بر اساس ارزیابی مستمر و چندبعدی در طول دوران تحصیل انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی نتایج آزمون‌های نهایی، به‌عنوان معیاری برای پذیرش داوطلبان در دانشگاه در نظر گرفته می‌شود، طبیعی است که مدارس و معلمان انگیزه بیشتری برای ارائه آموزش باکیفیت خواهند داشت.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش وپرورش بیان کرد: این سیاست، نظام آموزشی را از وضعیت کنکورمحور که عمدتاً بر یادگیری سطحی و حافظه محور است، به سمت یادگیری عمیق‌تر و مبتنی بر درک مفاهیم هدایت می‌کند. از سوی دیگر، معلمان نیز در جایگاه اصلی هدایت تحصیلی و علمی دانش‌آموزان قرار می‌گیرند و نقش آنها از یک انتقال‌دهنده اطلاعات به یک مربی واقعی ارتقا پیدا می‌کند.

زارعی معتقد است: باید در نظر داشت در مدل کنکورمحور، بسیاری از دانش‌آموزان که در طول دوران تحصیل عملکرد خوبی داشتند؛ اما به دلایل مختلف در یک آزمون چندساعته نتوانستند نتیجه مطلوب بگیرند و از دستیابی به فرصت‌های آموزشی مناسب محروم می‌شدند. اما با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی، عملکرد مستمر و تلاش چندساله دانش‌آموزان معیار اصلی خواهد بود، نه صرفاً نتیجه یک آزمون. این مساله به‌ویژه برای دانش‌آموزانی که در مناطق کم‌برخوردار تحصیل می‌کنند و دسترسی کمتری به منابع آموزشی جانبی دارند، یک فرصت بزرگ است.

اجرای صحیح برگزاری آزمون‌های نهایی باعث کارایی است

وی در پاسخ به این پرسش که برخی منتقدان معتقدند که این رویکرد ممکن است باعث افزایش فشار بر معلمان و مدارس شود. آیا این نگرانی بجاست، توضیح داد: اگر به‌درستی برنامه‌ریزی شود، نه‌تنها فشار مضاعفی بر معلمان و مدارس تحمیل نخواهد شد، بلکه کارایی نظام آموزشی افزایش خواهد یافت.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که در مدل سنتی کنکور، مدارس عملاً نقش کم‌رنگی در پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه داشتند و مؤسسات خارج از مدرسه به‌تدریج مرجعیت آموزشی را از مدرسه و معلم سلب کردند.

زارعی افزود:، اما با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی، مدارس بار دیگر به جایگاه اصلی خود بازمی‌گردند؛ این مساله نه‌تنها استقلال علمی معلمان را تقویت می‌کند، بلکه باعث افزایش استاندارد‌های آموزشی در مدارس نیز خواهد شد.

وی یادآورشد: البته طبیعی است که هر تغییری چالش‌هایی به همراه دارد، اما وقتی از این فرصت به وجود آمده بهره‌برداری کنیم و کیفیت تدریس و یادگیری را در مدارس افزایش دهیم، دیگر نیازی به روش‌های جانبی همچون کلاس‌های کنکور و منابع آموزشی خارج از مدرسه نخواهد بود و این به نفع معلمان، دانش‌آموزان و کل نظام آموزشی است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره اقداماتی که برای اجرای بهتر این سیاست باید انجام شود، گفت: اجرای موفق چنین سیاست‌هایی نیازمند سه عامل کلیدی استانداردسازی فرایند‌های ارزشیابی، توانمندسازی معلمان و توسعه زیرساخت‌های آموزشی است.

زارعی افزود: استانداردسازی به این معناست که امتحانات نهایی باید در بالاترین سطح کیفی طراحی شود و سایر مراحل همچون نمره‌گذاری آزمون‌ها نیز بادقت و شفافیت بالا انجام شود تا اعتماد عمومی به این سیستم افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، معلمان باید در فرایند‌های سنجش و ارزشیابی دانش‌آموزان نقش پررنگ‌تری داشته باشند و آموزش‌های لازم برای ارتقای مهارت‌های سنجش را دریافت کنند. در نهایت، زیرساخت‌های آموزشی مدارس باید تقویت شود تا عدالت در ارزیابی به‌درستی اجرا شود و دانش‌آموزان از فرصت‌های برابر برای یادگیری برخوردار باشند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در خصوص تأثیر قطعی سوابق تحصیلی عنوان کرد: این سیاست، گامی اساسی برای بازگرداندن جایگاه مدرسه و معلم به‌عنوان محور اصلی یادگیری و سنجش است که باید از آن صیانت کرد.

زارعی ادامه داد: اگرچه ممکن است در ابتدای راه چالش‌هایی وجود داشته باشد، اما در بلندمدت، به بهبود کیفیت آموزش و افزایش مرجعیت مدرسه و معلم منجر خواهد شد. این نکته بسیار مهم است که مدرسه نباید صرفاً محلی برای گذراندن دوره تحصیل باشد، بلکه باید مرجعی برای رشد علمی تربیتی و شخصیتی دانش‌آموزان باشد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی سال ۱۴۰۰ مصوبه‌ای تصویب کرد که براساس آن، معدل سال‌های تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان تأثیر قطعی در کنکور پیدا کند.

براساس این مصوبه، ۶۰ درصد معدل دوره دوم دبیرستان برای دروس عمومی و تخصصی در کنکور نقش داشت و محتوای کنکور سراسری نیز تنها به دروس تخصصی تعلق پیدا می‌کرد و تأثیر دروس عمومی در امتحانات دوره متوسطه نمایان می‌شد. نحوه محاسبه سهم سه سال متوسطه دوم مبتنی بر آئین نامه اجرایی بود که به تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو رسید.

اما این شیوه مشکلاتی را برای دانش آموزان ایجاد کرد و باعث نارضایتی آنان شده بود که در نهایت در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث تاثیر مثبت یا قطعی معدل بر نتایج آزمون سراسری مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار گرفت. براین اساس تاثیر قطعی معدل پایه دهم حذف شد و تاثیر قطعی پایه‌های ۱۱ و ۱۲ باقی ماند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->