شهادت مامور مبارزه با مواد مخدر در درگیری با قاچاقچیان مسلح در محور نهبندان - زاهدان (۱۶ مهر ۱۴۰۴) دستور رئیس‌جمهور برای اقدام فوری در زمینه کودکان بازمانده از تحصیل توضیحات قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده کرسنت و حساب بانکی بابک زنجانی در مالزی سقوط مرگبار کارگر جوان از ساختمان در حال احداث مشهد (۱۶ مهر ۱۴۰۴) دستگیری ۲۵۹ معتاد و مواد فروش در مشهد در هفته فراجا (مهر ۱۴۰۴) لزوم ثبت‌نام دانش‌آموزان ایرانی فاقد مدارک هویتی در اسرع وقت وزیر آموزش و پرورش: امسال بیش از ۱۵۰ هزار کودک در مقطع ابتدایی از تحصیل جا ماندند (۱۶ مهر ۱۴۰۴) ترس‌های اجباری نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۴ کی اعلام می‌شود؟ رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: مشهد باید در موضوعات گردشگری سلامت و فرهنگی، نقش ملی و منطقه‌ای ایفا کند آموزش کمک‌های اولیه به رانندگان باید در صدور گواهینامه الزامی شود ۱۰ درصد ایرانیان کالری لازم را دریافت نمی‌کنند دارورسانی رایگان درب منزل بیماران‌ ام‌اس در سراسر کشور کاهش آمار تصادفات درون‌شهری در خراسان رضوی طی شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴ ۷۰ تا ۸۰ درصد نوزادان کم‌وزن، با تغذیه مناسب به منحنی رشد طبیعی بازمی‌گردند اهدای اعضای جوان مرگ مغزی در مشهد به بیماران نیازمند زندگی دوباره بخشید (۱۶ مهر ۱۴۰۴) صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی کاهش کیفیت هوا در مشهد (۱۶ مهر ۱۴۰۴) هدف‌گذاری جذب ۵ میلیون گردشگر از عراق | آرامگاه شمس در مهر ۱۴۰۵ بهره‌برداری می‌شود آتش به دامنه دماوند افتاد | نابودی ۸ هکتار پوشش گیاهی به دلیل سهل‌انگاری گردشگران رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی: فعالیت دانشگاه آزاد بدون هیچ وقفه‌ای ادامه می‌یابد از شیر مادر تا صبحانه مدرسه، مسیر سلامت کودکان ایرانی درباره تربیت فرزندانی قوی اما خسته که نقاب قدرت بر چهره دارند | قوی، اما ترک خورده برگزاری رویداد بین‌المللی خاطره‌نویسی با هدف زنده‌نگه‌داشتن یاد شهدای جنگ ۱۲ روزه + شرایط شرکت در رویداد کمبود بیش از ۸ هزار محیط‌بان در کشور احیای دریاچه ارومیه با جدیت در حال پیگیری است صدور کیفرخواست برای سرنشینان کشتی قاچاق سوخت در هرمزگان | سرنشینان، اتباع ۴ کشور خارجی بودند سالانه حدود ۱۰۰ هزار شکایت در سامانه ۱۳۶ ثبت می‌شود گروگان‌گیری کارشناسان اورژانس توسط همراهان بیمار در ساوه | دلیل درگیری و ضرب‌وشتم چه بود؟ پیگیری خسارات جنگ ۱۲ روزه در مراجع قضایی ایران و خارج از کشور
سرخط خبرها

اجرای پویش ملی نه به‌ تصادف از اواخر اسفند ۱۴۰۳

  • کد خبر: ۳۱۵۷۸۱
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲
اجرای پویش ملی نه به‌ تصادف از اواخر اسفند ۱۴۰۳
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: پویش ملی «نه به‌ تصادف» هم‌زمان با آغاز سفرهای نوروزی، از اسفندماه امسال اجرا خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ صبح روز یکشنبه (۱۴ بهمن‌ماه)، جلسه‌ای با حضور محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت و سردار سیدتیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد. در این نشست، راهکار‌های کاهش حوادث جاده‌ای و تقویت همکاری‌های میان‌بخشی دستگاه‌های اجرایی کشور بررسی شد.

سردار حسینی در این نشست با تاکید بر اهمیت تعامل میان پلیس راهور و وزارت بهداشت در کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای، گفت: هماهنگی و همکاری میان دستگاه‌های اجرایی ازجمله وزارت بهداشت، پلیس راهور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، آموزش‌وپرورش و همراهی رسانه‌ها، فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی، هنرمندان، ورزشکاران و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند گامی موثر در ترویج فرهنگ صحیح ترافیکی و پیشگیری از حوادث ناگوار باشد. وی افزود: قرار است این موضوع در روز‌های آینده به شورای عالی سلامت و هیات وزیران به ریاست رئیس‌جمهور مطرح و تصویب شود.

در این نشست اعلام شد که پویش ملی نه به تصادف از اواخر امسال آغاز و در ایام نوروز اجرا خواهد شد. هدف پویش ملی نه به تصادف کاهش تصادفات، مصدومیت‌ها و جان‌باختگان جاده‌ای است و از عموم شهروندان خواسته شد تا با رعایت قوانین و همکاری در این طرح، سهمی در ارتقای ایمنی جاده‌ها داشته باشند.

حسین کرمانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در طی مصاحبه‌ای گفت: ما در دولتی هستیم که شعار آن وفاق ملی است. بنده معتقدم وفاق ملی به این مفهوم نیست که افراد از تفکرات مختلف دور هم بنشینند و مسئولیت‌ها را تقسیم کنند بلکه به این مفهوم است که افراد از جناح‌ها و گروه‌ها و افکار مختلف بر سر حل یک مساله وفاق کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت افزود: امروز در کشور ما مشکلات و مسائل زیاد وجود دارد که یکی از آنها موضوع تلفات تصادفات رانندگی و جاده‌ای است که ازجمله مسائلی است که می‌توان بر ضرورت رفع آن وفاق داشت، زیرا با جان تک‌تک ایرانیان سروکار دارد. متاسفانه سالانه بین ۲۰ تا ۲۳ هزار نفر در کشور براثر این اتفاق در کشور ما جان خود را از دست می‌دهند که جمعیت قابل‌توجهی از این تعداد بین ۱۳ تا ۲۵ سال دارند که جمعیت مولد ما هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه این موضوع را اگر در کنار رشد کم جمعیت در کشور و پایین آمدن میزان موالید به میزان مرگ‌ومیر سالانه، ضرورت توجه جدی به این موضوع را دوچندان می‌کند. از این رو در سال‌های آینده جمعیت پیری خواهیم داشت که این خود یک بحران است.

وی در ادامه افزود: این بحران زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که ببینیم بیشترین تلفات مربوط به جمعیت مولد است و از این رو باید توجه جدی و فوری به کاهش آن داشته باشد و لازم است که عزم عمومی بر کاهش آن به کار گرفته شود. از سوی دیگر مشکلی که وجود دارد این است که اگر آمار تلفات حوادث ترافیکی را به اعداد ۸ تا ۱۰ ضرب کنیم تعداد مصدومان به دست می‌آید. برای مثال اگر عدد ۲۰ هزار تلفات را به ۸ ضرب کنیم ۱۶۰ هزار نفر مصدوم حوادث ترافیکی را خواهیم داشت که تا آخر عمر یا باید بر روی ویلچر بنشینند و یا حتی ممکن است دچار ضربات مغزی و جسمی شدیدتری شده باشند و تا پایان عمر باید دارو و درمان انجام دهند.

کرمانپور گفت: بنابراین ما با یک بحران عجیب سروکار داریم که نه به مشکلات خارجی ما ارتباطی دارد و نه به دعوا‌های سیاسی ارتباطی دارد. اینها انسان‌هایی هستند که جان عزیز خود را به دلیل نوع نگرش به رانندگی و نیز نداشتن خودروی ایمن و جاده‌های غیراستاندارد از دست می‌دهند. البته شاید نتوان در کوتاه‌مدت دو عامل جاده و خود را اصلاح کرد ولی می‌توان فرهنگ رانندگی را با یک عزم ملی در کوتاه‌ترین زمان اصلاح کرد. همه اینها نشان از آن دارد که فرهنگ رانندگی در کشور ما به سمت رانندگی غیرایمن در حال پسرفت است و نیاز به آموزش در این بخش یکی از ضرورت‌ها است.

وی بیان کرد: البته نقش وزارت بهداشت در این بخش کمتر از ۲۰ درصد است، زیرا ما در دو بخش می‌توانیم ورود کنیم که یکی در بخش اورژانس‌های بیمارستانی است و یکی اورژانس پیش بیمارستانی یا همان رسیدن به سر صحنه تصادف و امدادرسانی در این بخش است. از این رو بیشترین نقش در این بخش مربوط به فرهنگ عمومی و سایر نهاد‌های مرتبط با بحث جاده‌ها و خودروسازی است.

کرمانپور گفت: این پویش ملی نه به تصادف مطرح است. ما در تلاش هستیم پویش ملی نه به تصادف را بین هنرمندان، ورزشکاران و فرهیختگان و خواص جامعه گسترش دهیم. وزارت بهداشت پیشنهاد دهنده این پویش ملی نه به تصادف بوده و قرار نیست تولیت این پویش را بر عهده بگیرد، زیرا معتقدیم همه باید در این موضوع وفاق کنیم و دور یک میز بنشینیم. خوشبختانه تا به امروز نزدیک به ۳۰ وزارتخانه و نهاد اعم از دولتی و غیر دولتی برای حضور در این پویش اعلام آمادگی کرده‌اند و همه باید خود را عضو پویش ملی نه به تصادف بدانند. البته ما این آمادگی را داریم که دبیرخانه پویش را در وزارت بهداشت تشکیل دهیم و به دنبال این هستیم که به دور از شعارزدگی در پایان پ پویش ملی نه به تصادف که ۱۵ فروردین سال آینده خواهد بود اعلام کنیم که توانستیم تعداد قابل‌توجهی از مرگ‌ومیر‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای را کاهش دهیم.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت افزود: ان‌شاءالله از اول اسفندماه سال جاری شروع خواهد شد. پویش ملی نه به تصادف با کمک وزارت راه، کشور، پلیس راهور، وزارت گردشگری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت رفاه و سازمان اورژانس کشور و هلال‌احمر و وزارت صمت و سازمان صدا و سیماو سایر نهاد‌های متولی حاضر در سفر‌های نوروزی و فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی، هنرمندان، ورزشکاران و شبکه‌های اجتماعی پویش ملی نه به تصادف اجرا خواهد شد.

وی افزود: بر اساس گزارش سال ۲۰۲۳ سازمان جهانی بهداشت حدود ۱ میلیون و ۱۹۰ هزار مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در جهان اتفاق می‌افتد و بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر هم دچار آسیب و معلولیت ناشی از این حوادث می‌شوند و حدود ۹۲ درصد از حوادث ترافیکی هم در کشور‌های با درآمد متوسط و کم رخ می‌دهد. این در حالی است که سهم وسایل نقلیه در حوادث ترافیکی در این گروه از کشور‌ها حدود ۶۰ درصد است. قربانیان اصلی این حوادث را هم اغلب کودکان و نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند به‌طوری‌که تصادف جاده‌ای علت اصلی مرگ‌ومیر در گروه ۵ تا ۲۹ سال را تشکیل می‌دهد.

کرمانپور ادامه داد: براساس اطلاعات سازمان پزشکی قانونی کشور در ۱۴۰۲، ۳۹۱ هزار و ۶۹ نفر در کشور در حوادث ترافیکی مصدوم و معلول شدند که ۹/۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است (احتمال کم‌شماری). همچنین براساس اطلاعات سازمان اورژانس در سال ۱۴۰۲، ۸۰۳ هزار و ۶۲۲ نفر مصدومین ترافیکی توسط اورژانس به بیمارستان‌ها اعزام شدند که ۱۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: علاوه بر این براساس اطلاعات معاونت درمان وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۲۵۶ هزار و ۱۳۷ نفر مصدومین ترافیکی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که ۴/۱۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

کرمانپور افزود: ما فقط در سال ۱۳۹۹ شاهد کاهش قابل‌توجهی در حوادث ترافیکی و تلفات ناشی از این حوادث بودیم که آن هم به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا رخ داد و در سال‌های قبل و بعدازاین تاریخ شاهد افزایش تلفات بوده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که در شهریور امسال منتشر شده خسارات اقتصادی حوادث رانندگی حدود ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی است این در حالی است که سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی کمتر از ۴درصد است و اگر به این عدد توجه کنیم متوجه خواهیم شد که بیش از عدد بودجه وزارت بهداشت صرف خسارات حوادث رانندگی در کشور می‌شود.

کرمانپور بیان کرد: در حال حاضر بیشترین تصادف ما در محور‌های شمال به جنوب و شرق به غرب است. بر اساس آمار نزدیک به ۱۰ استان کشور بیشترین میزان تصادفات و کشته‌ها را دارند که دراین‌بین استان فارس با ۱۶۱۴ کشته داشته و استان تهران با ۱۳۵۰ کشته در رتبه دوم قرار دارد. همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در انتهای جدول هم استان‌های اردبیل، کهکیلویه و بویراحمد و ایلام با ۱۷۳ کشته قرار دارند.

وی افزود: امروز همه تلاش ما این است که در استان‌هایی که بیشترین تلفات را داریم بتوانیم امکانات لازم را در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم کنیم البته یکی از مشکلات موجود در مراکز درمانی کشور بحث فرسودگی تجهیزات پزشکی است البته خوشبختانه نیروی انسانی جوان و درعین‌حال آموزش‌دیده در همه مراکز درمانی کشور آماده ارائه خدمت هستند و در تلاش هستیم با کمک معاونت درمان در تمامی مراکز درمانی میزبان خوبی برای حادثه دیدگاه داشته باشیم.

کرمانپور گفت: بین ۸ تا ۱۰ درصد هزینه‌های سازمان‌های بیمه‌گر صرف حوادث رانندگی می‌شود و اگر بیمه‌ها پای‌کار بیایند و برای پویش ملی نه به تصادف هزینه کنند می‌توانند شاهد کاهش هزینه‌ها در بخش‌های دیگر باشند. البته بیمه‌ها باید قدری جرات پیدا کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در پایان بیان کرد: باید توجه کنیم که بحث حوادث ترافیکی ازجمله موضوعاتی است که تک‌محوری و اقدام تنها از سوی یک نهاد جوابگو نیست؛ بنابراین نه پلیس به‌تنهایی می‌تواند کاری بکند و نه وزارتخانه‌های بهداشت و راه و ارشاد و آموزش‌وپرورش می‌توانند کاری از پیش ببرند ولی اگر کنار هم قرار گیرند می‌توانند دستاورد‌های خوبی داشته باشند. به اعتقاد بنده ما می‌توانیم در طول دوره ۵ سال اقداماتی انجام دهیم که تلفات جاده‌ای و حوادث ترافیکی را به زیر ۱۰ هزار نفر در سال برسانیم و جشن بزرگی بگیریم. اما همه مردم باید حساسیت مساله را درک کنند و آحاد ملت با همه وجود پای کار بیایند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->