سیدسعید سرابی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ارشاد شد مردی که نقش‌هایش را زندگی می‌کرد| یادی از مرحوم سروش خلیلی، هنرپیشه فقید سینما و تلویزیون نگاهی به آثار بخش گرافیک جشنواره هنر های شهری۱۴۰۴ مشهد مروری بر سریال‌های نمایش خانگی ۱۴۰۳ استاندار خراسان رضوی: رسانه ملی نقش مهمی در انعکاس ظرفیت‌های استان دارد دنیل کریگ در فیلم «خواهرزاده جادوگر» بیانیه وزارت فرهنگ و ارشاد در آستانه عید نوروز ۱۴۰۴ بهنوش بختیاری و نیما شاهرخ شاهی در سریال «یک، سه، هفت» منوچهر هادی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ «هومن عظیمی» مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی شد حضور جنا اورتگا و تیلور راسل در فیلمی معمایی‌روان‌شناختی ویژه‌برنامه نوروزی نسیم ۴۰۴ روی آنتن تلویزیون + زمان پخش آهنگ جدید آیدین نورمحمدی با نام «با هم بهاریم» به مناسبت نوروز ۱۴۰۴ + صوت زمان تشییع پیکر مهدی مسعودشاهی اعلام شد برگزیدگان بیست‌ویکمین تصویر سال را بشناسید+ اسامی پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی برای درگذشت مهدی مسعودشاهی ترجمه کتاب خمسه نظامی در چین مروری بر حواشی تلویزیون در سال ۱۴۰۳
سرخط خبرها

شاهزاده دربه در | درباره فیلم تاکسیدرمی، ساخته محمد پایدار

  • کد خبر: ۳۱۶۰۲۵
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
شاهزاده دربه در | درباره فیلم تاکسیدرمی، ساخته محمد پایدار
«تاکسیدرمی» نمونه‌ای از فیلم‌هایی است که در ایده پردازی اولیه امیدوارکننده به نظر می‌رسند، اما در مرحله اجرا، دچار فقدان انسجام روایی، ضعف در شخصیت پردازی و ناتوانی در ایجاد یک لحن و تشخص می‌شوند.
محمد عنبرسوز
خبرنگار محمد عنبرسوز

به گزارش شهرآرانیوز؛ فیلم سینمایی «تاکسیدرمی»، به کارگردانی محمد پایدار و تهیه کنندگی محمدجواد موحد، اثری است که در چهل وسومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده و کارش را با ایده‌ای نسبتا جذاب و خلاقانه آغاز می‌کند: سردرگمی و آوارگی شاهزاده پهلوی در بستر تاریخ ایران و تحولات اجتماعی. در ادامه اما، این فیلم، چه به لحاظ روایت و چه از نظر اجرایی، آن قدر سردرگم و مغشوش عمل می‌کند که نه از پس خنداندن مخاطب برمی آید و نه می‌تواند پیام مشخص و دقیقی را به بیننده منتقل کند یا حتی به لحنی که برای مخاطب قابل درک باشد، دست پیدا کند. این فیلم که از حضور بازیگرانی توانمند بهره می‌برد، نتوانسته از ظرفیت‌های بالقوه‌ای که برای خلق اثری موفق و گیرا در اختیار دارد، بهره بگیرد.

بدبختانه «تاکسیدرمی» در مسیر روایت خود به گونه‌ای حرکت می‌کند که شخصیت‌ها و موقعیت‌های کمدی به شکلی ناقص و ناپخته رها شده‌اند و نتیجه این رویکرد، اثری است که نه در ژانر کمدی به توفیق دست پیدا می‌کند و نه به لحاظ داستانی، انسجام لازم را دارد. حتی حضور هنرپیشه‌های کارکشته‌ای همچون مجید صالحی و حسن معجونی و تلاش‌های این دو نفر هم نمی‌تواند فیلم را نجات دهد و روند بسط قصه آن قدر با لکنت همراه است که در نهایت این اثر به مثابه فیلمی بی رمق و چندپاره مقابل چشم مردم به نمایش درمی آید.

با وجود انبوهی از نقاط ضعف که امکان فرم گرفتن را از «تاکسیدرمی» سلب می‌کنند، این فیلم از منظر طراحی صحنه، لباس و گریم، استاندارد‌های قابل قبولی را رعایت کرده است.

علاوه بر این، تنوع بصری قابل توجهی هم در این فیلم وجود دارد که می‌توان گفت یکی از معدود نقاط قوت اثر محسوب می‌شود. اما این امتیاز‌ها هم در نهایت نمی‌تواند ضعف‌های اساسی فیلم را بپوشانند و آن را برای مخاطب به تجربه‌ای دلپذیر تبدیل کند.

«تاکسیدرمی» نمونه‌ای از فیلم‌هایی است که در ایده پردازی اولیه امیدوارکننده به نظر می‌رسند، اما در مرحله اجرا، دچار فقدان انسجام روایی، ضعف در شخصیت پردازی و ناتوانی در ایجاد یک لحن و تشخص می‌شوند.

این فیلم را می‌توان به عنوان تجربه‌ای ناکام در سینمای کمدی ایران ارزیابی کرد که با وجود برخی نکات مثبت، از رسیدن به نقطه مطلوب بازمی ماند و بعید به نظر می‌رسد که در گیشه هم بتواند به فروش بالایی دستپیدا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->