کارشناسان میگویند در ایران و در هر ۵/۲ ساعت یک عابر پیاده با خودرو تصادف میکند. طبق آخرین آمارهایی که در ماههای پایانی سال گذشته اعلام شد، تعداد عابران فوتشده در جریان تصادفها حدود ۲ درصد افزایش داشته است و بیشتر قربانیها هم مرد بودهاند. طبق همین آمارها، استان خراسانرضوی و بهتبع آن شهر مشهد با ۱۷۱ فوتی، رتبه دوم بیشترین تلفات عابران پیاده را به خودش اختصاص داده است.
کاملان / شهرآرانیوز - کارشناسان میگویند در ایران و در هر ۵/۲ ساعت یک عابر پیاده با خودرو تصادف میکند. طبق آخرین آمارهایی که در ماههای پایانی سال گذشته اعلام شد، تعداد عابران فوتشده در جریان تصادفها حدود ۲ درصد افزایش داشته است و بیشتر قربانیها هم مرد بودهاند. طبق همین آمارها، استان خراسانرضوی و بهتبع آن شهر مشهد با ۱۷۱ فوتی، رتبه دوم بیشترین تلفات عابران پیاده را به خودش اختصاص داده است. پلیس راهور استان خراسانرضوی حدود یکسال پیش اعلام کرد که بیش از ۵۰ درصد از جانباختگان تصادفهای شهر مشهد عابران پیاده هستند. به همین دلیل بود که شهرداری امسال همه امکانات فرهنگی و عمرانیاش را بسیج کرد تا جان عابران پیاده را تا حدی حفظ کند. فرهنگسرای خانواده هم حالا در این میان و پس از افتتاح پارک ترافیک، میخواهد طرح گستردهتری با نام ترافیکیار را اجرا کند که هدفش نجات جان عابران و اصلاح برخی از معابر مشکلدار و از همه مهمتر تغییر رفتار ترافیکی مردم است.
نسیمه مبارز، مدیر فرهنگسرای خانواده، با اشاره به کلانپروژه احترام به خط عابر پیاده که امسال سازمان فرهنگیاجتماعی شهرداری برای فرهنگسراها تعریف کرده است، گفت: هدف از تعریف این کلانپروژه این است که میزان کشتههای عابر پیاده در شهر مشهد پایین بیاید و بر این اساس بخش عمدهای از برنامههای ما در حوزه فرهنگ شهروندی باید معطوف به این ماجرا باشد و آن را پوشش بدهد. ما در فرهنگسرای خانواده اولین گامها را با آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان برداشتیم و بعد از آن پارک ترافیک را در فرهنگسرا افتتاح کردیم. این اتفاق درحالی رخ داد که در هیچکدام از فرهنگسراهای شهر مشهد فضای سرپوشیدهای برای آموزش ترافیک نداشتیم. وی افزود: بعد از ایجاد پارک ترافیک دایره کسانی را که باید آموزش ترافیکی میدیدند، گستردهتر کردیم. با همین هدف جُنگ ترافیک را برگزار کردیم که جامعه هدفش خانوادهها بودند. مبارز با بیان اینکه در گام سوم آموزشهای ترافیکی، هدفمان همه شهروندان منطقه ۱۰ بود، به برنامهریزی برای اجرای طرح ترافیکیار اشاره و خاطرنشان کرد: ما بعد از آن آموزشها به این نتیجه رسیدیم که باید بخشی از زیرساختهای ترافیکی منطقه و نقاط پرحادثه را شناسایی و اصلاح کنیم و علاوه بر این کارهای عمرانی، جامعه هدف آموزشیمان را هم گستردهتر کنیم و مثلا موتورسواران و رانندگان سرویس را هم وارد جریان آموزش ترافیکی با اولویت عابران پیاده کنیم. بهعنوان نمونه و در گام اول طرح ترافیکیار، پلیس راهور قرار است پیک موتوریهای قاسمآباد را آموزش بدهد که ایمنی عابران پیاده را حتما رعایت کنند، از پیادهروها به هیچ عنوان عبور نکنند و در کنار اینها نکات ایمنی مربوط به سلامت خودشان را هم فرابگیرند. میخواهیم تا جایی پیش برویم که هیچ پیک موتوری بدون کلاه ایمنی در منطقه تردد نکند و اگر پیک مغازهای کلاه ایمنی نداشته باشد، صاحب آن مغازه باید به پلیس راهور پاسخگو باشد. مدیر فرهنگسرای خانواده در پاسخ به این سؤال که وظیفه بررسی و شناسایی معابر پرخطر نیازمند به اصلاح بر عهده چه کسی است، گفت: ما در این منطقه ۱۲ محله داریم. هر شورای اجتماعی محله یک نفر را بهعنوان ترافیکیار به ما معرفی میکند. این ۱۲ ترافیکیار پس از آموزشهای پلیس راهور حکمی سهماهه از پلیس دریافت میکنند که تا یکسال هم میتواند تمدید شود. اولین کار ترافیکیارها شناسایی مشکلات ترافیکی محلهشان است. مثلا مغازهداری در فلان محله خودروش را در پیادهرو پارک میکند و برای عابران مزاحمت ایجاد میکند. ترافیکیار ما با مستندات تصویری موضوع را به پلیس راهور منتقل میکند. البته پلیس در گام اول از ابزار قانونی استفاده نمیکند و صاحب صنف را ابتدا برای حضور در کلاسهای آموزشی دعوت میکند. اگر دعوتهای پلیس بیپاسخ بماند یا اینکه فرد دوباره آن تخلف را تکرار کند، راهور بهطور قطع از اهرم قدرت و قانونی خودش استفاده خواهد کرد و آن فرد را جریمه میکند. این ۱۲ نفر حتی در اصلاح زیرساختهای ترافیکی هم باید به ما و شهرداری کمک کنند. یعنی اگر در بررسیهایشان به این نتیجه برسند که در فلان چهارراه قاسمآباد تصادف با عابر پیاده زیاد است و به اصلاح نیاز دارد، نظرشان را میتوانند به ما اعلام کنند و درصورتیکه کمیته کارشناسی تشخیص بدهد و قانع شود که این مسئله در آن محله معضل است، شهرداری کار عمرانی اصلاح آن نقطه را آغاز خواهد کرد. در یک کلام، اینکه ترافیکیارها درواقع قرار است بخشی از بار اصلاح فرهنگ ترافیک محلهشان را به دوش بکشند. در طرح ترافیکیار بازوی اجرایی فرهنگسرای خانواده است، بازوی عمرانی شهرداری منطقه و معاونت ترافیک و عمران شهرداری مشهد خواهد بود و بازوی نظارتی و قدرتی هم پلیس راهور است. مبارز تصریح کرد: انتخاب منطقه ۱۰ برای اجرای آزمایشی این طرح به دلیل تراکم جمعیت و وسعت زیاد این منطقه است، نه آمار بالای کشتهشدهها یا تصادفات با عابر پیاده. مدت طرح ترافیکیار در منطقه ۶ ماه است و اگر در پایان این زمان یک نفر از کشتهشدگان عابر پیاده کم شود، ۳ درصد از تصادفات کاهش پیدا کند و دستکم ۲ نقطه حادثهخیز اصلاح شده باشد، به نقطه مطلوب و ایدهآل رسیدهایم. درصورت اجرای موفقیتآمیز ترافیکیار در منطقه ۱۰، این طرح در کل شهر مشهد اجرا خواهد شد.