تعاملات مؤثر شهرداری مشهد و سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو تقدیر فرماندار مشهد از تلاش‌های شهرداری مشهد برای فضاسازی نوروزی شهر درباره کاروان‌سرای قدیمی باباقدرت در شرق مشهد که قدمت آن به دوره صفوی می‌رسد جابه‌جایی ۶۳۸ میلیون مسافر در متروی مشهد از ۱۳۸۹ تاکنون مصوبات یکصدوچهل‌ویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس + فیلم ازدحام شهروندان مشهدی در شهرداری‌های مناطق برای پرداخت عوارض خودرو بدهکاری ۱۳۰ دستگاه در خراسان رضوی به شهرداری مشهد خرید غیرنقد ۴۰۰ اتوبوس برای مشهد با تأیید شورای اسلامی شهر و برای اولین بار ثبت سند مالکیت برای تمام اراضی کشاورزی خراسان رضوی عضو شورای اسلامی شهر مشهد: پروژه مترو مشهد باید برای تمام ادوار تبدیل به یک تکلیف شود رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام جزو اولویت‌های شورا در بررسی بودجه ۱۴۰۴ شهرداری است نصب المان‌های نوروزی ۱۴۰۴ در مشهد با طراحی متناسب با ایام ماه مبارک رمضان کیفیت هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (یکم اسفند ۱۴۰۳) افزایش جابه‌جایی مسافر به روزانه یک میلیون نفر با افتتاح خط سه مترو مشهد تغییر محل توقفگاه اتوبوس‌های شهری در منطقه امامیه مشهد رسیدگی به ۷۵۰ پرونده در جلسات فوق العاده کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد دیدار شهردار مشهد مقدس با مدیران عامل بانک‌های ملت و شهر
سرخط خبرها

آغاز عملیات اجرایی دو گذر تشرف به حرم امام‌رضا(ع)

  • کد خبر: ۳۱۶۹۶۱
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
آغاز عملیات اجرایی دو گذر تشرف به حرم امام‌رضا(ع)
شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: ساخت‌وساز مسیر و گذر تشرف قدیمی و تاریخی «کاشانی» و «حوض امیر» با گستره چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع در محدوده حرم مطهر رضوی آغاز شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حسین عبدالله‌‎زاده با اعلام این خبر اظهار کرد: مساحت گذر تشرف کاشانی، سه هزار مترمربع و گذر حوض امیر هزار و ۵۰۰ مترمربع بوده و در مجموع برای اجرا و تکمیل این دو طرح، ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه در طرح حریم رضوی، ویژه بافت پیرامون حرم مطهر، ۳۲ گذر برای تشرف به حرم مطهر پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: گذر‌های تشرف که بخش عمده آن در منطقه ثامن قرار دارند، در سالیان گذشته به صورت سنتی دسترسی زائران و مجاوران را به حرم مطهر تامین و برقرار می‌کرد و در طرح تفصیلی مصوب نیز این گذر‌ها با رویکرد پیاده‌مداری و تقویت حرکت زائران پیاده مورد بهسازی و توجه ویژه قرار گرفته که تا حد امکان نسبت به بازآفرینی هویت دیرین و ارزشمند آنها اقدام خواهد شد.

عبدالله‌زاده افزود: تا سال گذشته ۱۰ گذر تشرف به صورت کامل و بخشی از مسیر‌های ۶ گذر نیز بهسازی شده بود و در سال ۱۴۰۳ نیز ساخت و بهسازی پنج گذر تشرف در برنامه اجرایی قرار گرفته است. پس از تکمیل بخش نخست گذر تشرف «نوغان» در سال جاری، بهسازی گذر تشرف «حوض امیر، حمام باغ، پایین خیابان (نواب صفوی) و نیز گذر بازار فرش» در حال اجرا است و به زودی عملیات اجرایی گذر تشرف «عیدگاه» نیز آغاز خواهد شد.

طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی با هدف تجدیدنظر در کاربری‌ها و فعالیت‌های بافت اطراف حرم و نوسازی بافت فرسوده و کم استفاده به منظور ایجاد فضا‌های خدماتی ضروری برای رفاه حال مجاوران و زائران بارگاه منور رضوی در سال ۱۳۷۲ با دستور مقام معظم رهبری آغاز شد.

با عنایت به ضرورت برقراری مدیریت واحد شهری، شهرداری منطقه ثامن تاسیس و نخستین گام برای تحقق مدیریت واحد شهری در این منطقه برداشته شد. پس از آغاز اقدامات اجرایی در بافت پیرامون حرم مطهر، وضعیت عمومی کالبدی و اجتماعی بافت رو به بهبود گذاشت که با اجرای کامل این طرح این محدوده از کارایی بسیار مطلوبی برخوردار خواهد شد.

بر مبنای برنامه‌ریزی انجام شده در بافت ۳۶۶ هکتاری پیرامون حرم مطهر رضوی، سهم جمعیت مجاور در سال ۱۴۰۴، حدود ۵۱ هزار نفر پیش‌‎بینی شده و برنامه ریزی و طراحی امکانات برای جمعیت متحرک زائر و مسافر برابر ۱۵۰ هزار نفر اقامت در یک شب شده، همچنین هزار نفر مراجعه‌کننده روزانه برای سایر کاربری‌ها منظور شده است.

به منظور تسهیل عبور و مرور و کاهش بار ترافیکی منطقه و سهولت دسترسی به حرم مطهر رضوی علاوه بر تعریض خیابان‌های موجود منتهی به حرم از ۳۰ متر به ۵۰ متر، چهار خیابان شعاعی جدید در حدفاصل خیابان‌های موجود طراحی و ساخته شده‌اند که یک خیابان حلقوی به نام شارستان ارتباط مجموعه هشت خیابان را برقرار می‌کند.

بهره‌برداری از این خیابان‌ها، ظرفیت‌های تازه‌ای برای برنامه‌‎ریزی و اجرای طرح‌های جدید تجاری، اقامتی، مذهبی و فرهنگی ایجاد کرده است و بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در این بخش‌ها فراهم می‌سازد. بازنگری طرح با هدایت وزارت راه و شهرسازی در دولت قبل و همکاری دستگاه‌های محلی از اواخر سال ۹۸ در قالب "طرح ویژه تفصیلی" در دستور کار قرار گرفت.

این طرح پیش از این در نشست کمیسیون ماده پنج خراسان رضوی که به ریاست استاندار وقت برگزار شده بود پس از بررسی اصلاحات نهایی مورد نظر، برای تصویب نهایی و ابلاغ به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد که در نهایت اسفندماه سال ۱۳۹۹ با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی و استاندار وقت خراسان رضوی در نشست این شورا به تصویب رسید.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->