به گزارش شهرآرانیوز؛ با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، میزان مراجعه شهروندان به شهرداریهای مناطق مختلف برای پرداخت عوارض خودرو و نوسازی، افزایش یافته است. این موضوع سبب ازدحام و شلوغی برخی مناطق شهرداری شد، تاجایی که در تعدادی از شهرداریهای مناطق مشهد، شهروندان برای دریافت خدمات، صفهای طولانی مقابل بخشهای مرتبط تشکیل دادند. خبرنگار ما برای بررسی وضعیت رسیدگی به ارباب رجوع، به دو منطقه پرمراجعه، یعنی مناطق۸ و ۱۱شهرداری مشهد، سر زد تا از نزدیک از کم وکیف پاسخگویی به شهروندان باخبر شود.
در منطقه۱۱، خیابانها و کوچههای اطراف شهرداری مملو از خودروهای شهروندان بود و ازدحام زیادی مقابل در ورودی دیده میشد. برخی شهروندان که برای پرداخت عوارض خودرو مراجعه کرده بودند، از انتظار طولانی مدت برای پرداخت عوارض گلایهمند بودند. طولانی بودن فرایند رسیدگی به درخواست مردم، دیگر دغدغه شهروندان بود که مطرح شد.
یکی از شهروندان که در صف پرداخت عوارض خودرو ایستاده بود، گلایه اش را این طور مطرح کرد: بیش از ۴۵دقیقه است که در صف هستم، اما هنوز نوبتم نشده است. فقط سه کارمند مسئول رسیدگی به عوارض خودرو هستند و سرعت کار بسیار کن است. هر نفر حدود ۵ تا ۱۰دقیقه زمان نیاز دارد، بنابراین صفها طولانی میشود.
در بخش عوارض نوسازی، تعداد مراجعه کنندگان نسبت به قسمت عوارض خودرویی کمتر بود، با این حال برخی شهروندان از معطلی خود گلایه داشتند. یکی از آنها گفت: من برای پرداخت عوارض نوسازی آمدهام. کارمندان مشغول کار هستند. اما به نظر میرسد تعداد نیروهای پاسخگو کم است. در چنین مواقعی که حجم مراجعه زیاد میشود، بهتر است نیروی بیشتری اضافه کنند.
پرداخت عوارض خودرویی و نوسازی در شهرداری منطقه۸ نیز شرایط مشابهی دارد. شهروندان بسیاری برای پرداخت عوارض خودرو و نوسازی مراجعه کرده بودند و صفهای نسبتا طولانی در بخشهای مربوط تشکیل شده بود. برخی مراجعه کنندگان اعلام کردند که با وجود انتظار بیش از نیم ساعت، نوبت آنان نرسیده است.
یکی از مراجعه کنندگان در گفتوگو با خبرنگار ما گفت: من از ساعت ۱۰صبح و برای پرداخت عوارض خودرو به اینجا آمدهام، اما با گذشت حدود یک ساعت، هنوز نوبتم نرسیده است. متأسفانه سرعت کار خیلی کم است. اگر کارمندان بیشتری باشند یا یک سیستم نوبت دهی بهتر درنظر میگرفتند، شهروندان این گونه معطل نمیشدند.
شهروند دیگری که برای عوارض نوسازی مراجعه کرده بود، خواسته اش را این طور مطرح کرد: در روزهای پایانی سال هستیم، طبیعی است که مراجعه مردم زیاد باشد، اما انتظار داشتم شهرداری مشهد برای این حجم مراجعه کننده، برنامه ریزی بهتری داشته باشد یا سامانههای آنلاین را تقویت کند تا لازم نباشد برای هر کاری، حضوری مراجعه کنیم.
قطع برق، نکته دیگری بود که موجب گلایه شهروندان شده بود. به گفته آنان، با وجود آنکه ساعت ۱۳ برق شهرداری منطقه ۸ متصل شد، سیستمهای کارمندان برای اتصال به اینترنت، مشکل داشت و همین موضوع سبب شد تعدادی از شهروندان نتوانند عوارض خودرویی خود را پرداخت کنند.
براساس اعلام شهرداری مشهد، ساعت کاری این بخشهای شهرداری، از ۸صبح تا ۱۷ است، اما باتوجه به افزایش مراجعه کنندگان در روزهای پایانی سال، به نظر میرسد این ساعات، پاسخگوی حجم انبوه مراجعه کنندگان نباشد.
از سوی دیگر، تخفیفهایی که شهرداری برای پرداخت عوارض درنظر گرفته، سبب افزایش مراجعه شهروندان شده است. برخی شهروندان پیشنهاد دادهاند ساعات کاری این بخشها در روزهای پایانی سال افزایش یابد یا کارمندان بیشتری برای پاسخگویی اضافه شوند. تعدادی از شهروندان نیز معتقد بودند که اگر امکان پرداخت عوارض به صورت آنلاین فراهم شود، میتوان از این ازدحام جلوگیری کرد.
برای پیگیری موضوع به سراغ مدیرکل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد رفتیم. محمدمجید محمدی مقدم با بیان اینکه تا پیش از سال۱۴۰۱، پرداخت عوارض خودرو از طریق سامانه بومی شهرداری مشهد (ساکو) انجام میشد، این طور توضیح داد: پس از تصویب ماده۲۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، سامانه عوارض خودرو به سامانه ملی یکپارچه عوارض خودرو منتقل شد.
مدیرکل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد در ادامه گفت: از سال۱۴۰۲، سامانه بومی ما به طور کامل کنار گذاشته شد و تمام فرایندهای پرداخت عوارض به سامانه ملی که زیرنظر وزارت کشور است، واگذار شد. این سامانه از نظر فنی، شامل سرورها، زیرساختهای پرداخت و حتی تعرفههای عوارض خودرو، به طورکامل زیرپوشش وزارت کشور است.
محمدی مقدم تصریح کرد: یکی از مشکلات مهم سامانه ملی، نداشتن قابلیت پرداخت آنلاین است. ما بارها با وزارت کشور، دبیرخانه کلان شهرها و نهادهای نظارتی مکاتبه کردیم که این سامانه باید امکان پرداخت آنلاین داشته باشد. خود سامانه نیز در ابتدا اعلام کرده بود که پس از اولین پرداخت حضوری، امکان پرداختهای بعدی به صورت آنلاین فراهم میشود، اما متأسفانه این قابلیت هنوز فراهم نشده است.
مدیرکل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد در ادامه، به افزایش تعداد مراکز وصول عوارض خودرو اشاره کرد و افزود: سال گذشته تنها پنجاه دفتر پیشخوان فعال در این حوزه وجود داشت، اما اکنون این تعداد به ۱۲۰دفتر رسیده است؛ البته هنوز برخی دفاتر مشکلات دسترسی به سامانه را دارند و فرایند اضافه شدن دفاتر جدید، زمان بر است.
او یادآوری کرد: برای اضافه کردن نیروی جدید به منظور وصول عوارض، چندین هفته زمان نیاز است تا از وزارت کشور رمز ورود برای اپراتور صادر شود. علاوه بر آن، باید مراحل تأییدیههای لازم از طریق سامانه شاپرک طی شود. نکتهای که در این زمینه باید به آن اشاره کرد، این است که به دلیل ملی شدن سامانه، تمام این فرایندها بسیار طولانی و زمان بر است.
محمدی مقدم، درمورد مراکز جدیدی که برای کاهش ازدحام فعال شدهاند، نیز این طور توضیح داد: در گذشته فقط مناطق۸، ۱۰ و ۱۱ فعال بودند، اما امسال منطقه۳ شهرداری مشهد، میدان شهدا، ساختمان میلاد، سازمان حمل ونقل بار درون شهری، مراکز تعویض پلاک طرق و ساجدی را نیز به شبکه وصول عوارض اضافه کردیم. علاوه بر این، دفاتر پیشخوانی که شهرداری تهران راه اندازی کرده است، در این فرایند دخیل هستند و تعداد آنها از سال گذشته تاکنون، تقریبا دوبرابر شده است.
مدیرکل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد درباره تخفیفهای عوارض خودرو نیز این طور توضیح داد: برخلاف برخی تخفیفهای شهرداری که در روزهای پایانی سال اعلام میشود، تخفیف عوارض خودرو از ابتدای سال اعمال شده است. درحال حاضر، عوارض خودرو مشمول ۲۰درصد تخفیف است و شهروندان باید تا پایان سال برای پرداخت آن اقدام کنند، در غیراین صورت، مشمول جریمه خواهند شد.
او بر این نکته نیز تأکید میکند که اطلاع رسانی درباره این تخفیف ها، برعهده وزارت کشور است، اما شهرداری نیز برای رعایت حقوق شهروندان، به این موضوع ورود کرده و اطلاع رسانیهای لازم را کرده است.
وی درباره کارمزد پرداخت عوارض خودرو در دفاتر پیشخوان نیز گفت: پرداخت عوارض خودرو در دفاتر پیشخوان، شامل یک مبلغ کارمزد است که شهروندان پرداخت میکنند. این مبلغ حدود ۸۰ هزار تومان است. اما شهرداری مشهد تصمیم گرفته است در مراکز متعلق به شهرداری فقط کارمزد دستگاه پوز (۱۳هزار تومان) را دریافت کند. این مبلغ نیز مستقیم مربوط به وزارت کشور و شرکتهای تأمین کننده خدمات پرداخت است.
محمدی مقدم افزود: سامانه ملی عوارض خودرو، کاملا زیرپوشش مدیریت وزارت کشور است و شهرداری مشهد فقط در حوزه پشتیبانی و اطلاع رسانی به شهروندان، نقش دارد. ما بارها از وزارت کشور درخواست کردیم که مشکلات فنی سامانه را برطرف کند، اما هنوز بسیاری از این مشکلات به قوت خود باقی است، با این حال شهرداری مشهد برای کاهش ازدحام، تعداد نیروها و مراکز پرداخت را افزایش داده است. علاوه بر آن، همچنان پیگیر بهبود شرایط است.