بیش از ۳۶ هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور به مسعود پزشکیان رای دادند مخبر به دیدار پزشکیان رفت کدام شهرستان‌های خراسان رضوی بیشترین مشارکت را در انتخابات داشتند؟ مردی برای ایران | درباره دکتر مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهور منتخب مردم دیدار اعضای هیئت دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب | حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: دولت آقای رئیسی، دولت کار و امید و حرکت بود + فیلم و عکس مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری چه زمانی برگزار خواهد شد؟ مهم‌ترین مطالبات مشهد و خراسان رضوی از دولت چهاردهم اعتماد مردم، مهم‌ترین سرمایه رئیس‌جمهور منتخب برای ایران... جلسات رای اعتماد به وزرای دولت چهاردهم، شهریورماه برگزار می‌شود اذعان روزنامه صهیونیستی به شکست نتانیاهو | حماس حکومت را در غزه در دست خواهد داشت نامه اعتراض‌آمیز سفیر ایران در سازمان ملل به شورای امنیت در پی ادعاهای واهی اتحادیه عرب مقام سابق صهیونیست خواستار سرنگونی کابینه نتانیاهو شد ایتالیا پیروزی پزشکیان را تبریک گفت | تاکید بر تقویت روابط دیپلماتیک درگیری پلیس و تظاهرات کنندگان در تل آویو + فیلم وزیر خارجه انگلیس: برای برقراری آتش‌بس در غزه از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده می‌کنم جلیلی با رئیس جمهوری منتخب دیدار کرد صهیونیست‌ها برای توافق با حماس کوتاه آمدند | هیات اسرائیلی و رئیس سیا به دوحه می‌روند توصیه‌های عجیب ترامپ به بایدن در برخورد با منتقدان! تظاهرات هزاران شهرک‌نشین صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی
سرخط خبرها

الیاس حضرتی: رئیس قوه قضاییه در مبارزه با فساد حساسیت زیادی‌ دارد

  • کد خبر: ۳۱۸۷۸
  • ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
الیاس حضرتی: رئیس قوه قضاییه در مبارزه با فساد حساسیت زیادی‌ دارد
الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم و مدیرمسئول روزنامه اعتماد، در گفتگو با شهرآرا بیان کرد که درباره ارزیابی کارنامه رئیسی در بیش از یک سال حضور او در مقام ریاست دستگاه قضا، باید میان «ایده‌آل‌های خود و ارزیابی شرایط مبتنی‌بر ایده‌آل‌ها که شرایط کنونی تا چه میزان از آن فاصله دارد و واقعیت‌های موجود در دستگاه قضا و مقایسه عملکرد آقای رئیسی با دیگر روسای قوه قضائیه»، تمایز قائل شد.
به گزارش شهرآرانیوز، هفتم تیرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، مصادف است با سالروز شهادت دکتر سیدمحمد حسینی‌بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام‌خمینی (ره) و انقلاب. همچنین این روز را به نام قوه قضائیه می‌شناسیم. در ادبیات سیاسی، قوه قضائیه مهم‌ترین رکن تضمین‌کننده سلامت یک نظام سیاسی است و این مهم همواره مورد تأکید رهبر کبیر انقلاب اسلامی بوده است. حضرت امام (ره) در حکم انتصاب شهیدبهشتی به سمت رئیس دیوان عالی کشور، به همین موضوع اشاره کردند: «اهمیت نقش قوه قضائیه در تأمین سعادت و سلامت جامعه و تمامیت نظام جمهوری اسلامی». به عقیده پژوهشگران تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران، شهیدبهشتی تجسم عدالت در دستگاه قضایی ایرانِ پس از انقلاب است و در این سال‌ها به الگویی برای متولیان دستگاه قضا بدل شده است. درمیان روسای قوه قضائیه پس از شهیدبهشتی، بیش از همه، این حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی بوده است که می‌کوشد به الگوی تراز عدالت شهیدبهشتی نزدیک شود. رئیسی، از همان روز‌های نخست انتصابش به‌عنوان رئیس دستگاه قضا، تغییر و تحولاتی را در دستگاه قضا آغاز کرد. اصلاح و ابلاغ آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های جدید برای اصلاح امور قضایی کشور و مبارزه با فساد در درون دستگاه قضا، ازجمله اقدامات اثرگذار قابل اشاره او در مدت ریاستش بر دستگاه قضاست.
 
الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم و مدیرمسئول روزنامه اعتماد، معتقد است که درباره ارزیابی کارنامه رئیسی در بیش از یک سال حضور او در مقام ریاست دستگاه قضا، باید میان «ایده‌آل‌های خود و ارزیابی شرایط مبتنی‌بر ایده‌آل‌ها که شرایط کنونی تا چه میزان از آن فاصله دارد و واقعیت‌های موجود در دستگاه قضا و مقایسه عملکرد آقای رئیسی با دیگر روسای قوه قضائیه»، تمایز قائل شد. حضرتی بر این نظر است که «عملکرد آقای رئیسی با روسای پیشین قوه قضائیه یعنی آقایان یزدی، مرحوم شاهرودی و لاریجانی، اصلا مقایسه‌شدنی نیست و نمرات ممتاز ایشان بسیار زیاد است». چنین داوری‌ای از جانب او دلایل مشخصی دارد: «روسای پیشین قوه قضائیه، کمتر بر ریز مباحث اداری و اجراییِ درون تسلط داشتند. ایشان بیش از ۲۵ سال در سطوح مختلف قوه قضائیه مسئولیت داشته است و پله‌پله از پایین ساختار تا معاونت اول قوه قضائیه رسیده است و جریانات داخلی این دستگاه را کاملا می‌شناسد و به امور قضات، وکلا و دیگران اشراف دارد. نکته بعد اینکه آقای رئیسی در موضوع مبارزه با فساد نسبت‌به دیگران حساسیت بیشتری دارد و این حساسیت فقط در کلام ایشان خلاصه نمی‌شود و شاهد اقدامات عملی در این راستا هستیم و این اقدامات عملی را هم از درون خود قوه‌قضائیه و از همان روز‌های نخست مسئولیت خویش آغاز کرده است. داستان آقای طبری هم در همین راستا تحلیل‌پذیر است تا بتوان یک قوه قضائیه سالم، صادق، منصف، عادل، بی‌طرف و متخصص را محقق کرد. دیگر ویژگی مثبت آقای رئیسی، پویایی و تحرک ایشان است که به استان‌های مختلف کشور سفر می‌کنند و از شعب مختلف وابسته به قوه قضائیه و وضعیت زندان‌ها، مستقیم اطلاعات کسب و به وضعیت آن‌ها رسیدگی می‌کنند.»
او ادامه می‌دهد: نکته دیگری که آقای رئیسی را از اسلاف ایشان متمایز و ممتاز کرده است، توجه ویژه به موضوع زندان‌ها و جرائم سیاسی است. بخشنامه اخیر ایشان و همچنین بخشنامه مربوط به حقوق شهروندی که پیش از آن ابلاغ شد، درخورتوجه است. قانون جرم سیاسی، مدت‌ها پیش تصویب شده بود، اما در قوه قضائیه خاک می‌خورد و این آقای رئیسی بود که آن را به جریان انداخت.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به روحیه‌ای که از آقای رئیسی شاهد هستیم، ابراز امیدواری می‌کند که «توجه ایشان به دیگر فعالان عرصه سیاسی و اجتماعی نظیر روزنامه‌نگاران، دانشجویان و فعالان سیاسی نیز ویژه باشد و مشکلات آن‌ها نیز برطرف شود». حضرتی در ادامه می‌گوید: من خدمت ایشان عرض کردم ما کشوری هستیم که می‌توانیم زندانی سیاسی نداشته باشیم. بسیاری از فعالان سیاسی اکنون کانال‌های ارتباطی متعدد با مخاطبان خود دارند و از این طریق، رادیکال‌ترین انتقاد‌ها را هم مطرح می‌کنند، اما اکنون انتقاد‌های آن‌ها دیگر جنبه‌ای عادی پیدا کرده است. درمورد دیگران هم می‌تواند چنین شود و برخورد با فعالان سیاسی و اجتماعی به هزینه آن برای کشور نمی‌ارزد که در ردیف کشور‌هایی قرار گیرد که زندانی سیاسی یا عقیدتی دارند. مدیرمسئول روزنامه اعتماد معتقد است که یکی از ویژگی‌های جامعه ما تضارب آراست و اکنون عموم مردم نظر‌های انتقادی خود را در فضای مجازی ابراز می‌کنند. وی بر این نظر است که جمهوری اسلامی به پشتوانه شعار‌های انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و تجربه سال‌های نخست، می‌تواند منتقدان و حتی مخالفان خود را بسیار بیشتر از وضعیت فعلی، تحمل کند و تجلی این امر در قوه قضائیه است. قوه قضائیه باید نماد تحمل و صبوری نظام باشد و نباید وقت خود را برای برخورد قضایی با یک بیانیه یا اظهارنظر سیاسی صرف کند. حضرتی در پایان ابراز امیدواری می‌کند که «مشی فسادستیز آقای رئیسی در قوه قضائیه، بتواند قوه‌قضائیه سالمی را محقق کند که در آن، دیگر شاهد زندانیان سیاسی نباشیم».
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->