ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم
سرخط خبرها

شهدا و مجروحان خراسانی حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰ چه کسانی بودند؟

  • کد خبر: ۳۱۸۹۸
  • ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
  • ۱
شهدا و مجروحان خراسانی حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰ چه کسانی بودند؟
با گذشت ۳۹ سال از حادثه انفجار بمب در دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران و شهادت دکتر بهشتی و ۷۲ تن از مسئولان کشور، بررسی چگونگی این حادثه و معرفی شهدا و مجروحان آن در تاریخ انقلاب اسلامی همچنان از اهمیت خاصی برخوردار است
علی صمدی جوان/شهرآرانیوز، سازمان منافقین پس از آنکه از راه‌های متعدد و نیرنگ‌های گوناگون نتوانستند به‌جز عده‌ای اندک، سایر مردم ایران را به‌سوی خود جلب کنند و از سوی دیگر، اعتماد اشخاصی همچون امام‌خمینی (ره) را به‌دست آورند، اقدامات اخلال‌گرانه خود را بیشتر کردند که ترور‌های هدفمند و کور و انفجار‌های متعدد دو حربه اصلی این گروهک قدرت‌طلب به‌حساب می‌آمد. در این بین، انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران توسط این گروهک در تهران و شهادت چهره شاخصی، چون دکتر بهشتی و ۷۲ تن، خسارت بزرگی به نیروی کارآمد و تازه‌نفس انقلاب اسلامی ایران وارد آورد. دربین این ۷۲ شهید، ۲۷نماینده مجلس، ۴وزیر و ۱۲معاون وزیر حضور داشتند و ۳۴ تن نیز مجروح شدند. برخی چهره‌های حاضر در این جلسه، نمایندگان مردم خراسان در مجلس شورای اسلامی بودند که هریک وزنه مهمی در تعاملات خانه ملت و البته تصمیم‌گیری برای انقلاب جوان اسلامی به‌حساب می‌آمدند. نکته مهم آن است که در سوابق برخی شهدای خراسانی هفتم تیر، مقابله علنی با ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس‌جمهور معزول ایران، و چهره‌های مهم سازمان منافقین دیده می‌شود که به اختصار نگاهی به آنان خواهیم انداخت.


شهید دکتر عبدالحمید دیالمه

دکتر عبدالحمید دیالمه در سال ۱۳۳۳ در تهران به‌دنیا آمد و پس از طی تحصیلات ابتدایی و دریافت دیپلم طبیعی، به‌علت علاقه‌اش به مطالعات حوزوی، یکی از شاگردان شهیدمطهری شد. وی در ادامه، در سال ۱۳۵۲ در رشته پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد که به‌علت فشار‌های حکومت بر وی، به‌ناچار رشته داروسازی این دانشگاه را برگزید و دانش‌آموخته این رشته شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دیالمه مجمع احیای تفکرات شیعی را تاسیس کرد و یکی از اعضای شورای هفت‌نفره تشکیل سپاه پاسداران خراسان بود و در ادامه فعالیت‌های خود، دفتر حزب جمهوری اسلامی در خراسان را پایه گذاشت. وی در دوره اول مجلس شورای اسلامی ازطرف مردم مشهد کاندیدا شد که حمایت روحانیون قم را دریافت کرد و به‌عنوان نماینده مردم مشهد انتخاب شد. در شروع مجلس نیز عضو هیئت‌رئیسه سنی مجلس بود. پس از آن به‌عنوان رئیس کمیسیون شورا‌ها در مجلس به ایفای مسئولیت پرداخت. سرانجام دکتر دیالمه در بیست‌وهفت‌سالگی در حادثه هفتم تیر به شهادت رسید.


شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر قاسم صادقی

دکتر قاسم صادقی در سال ۱۳۱۵ در شهر گرمه به‌دنیا آمد. در دوازده‌سالگی برای تحصیل به حوزه علمیه مشهد رفت و پس از تحصیلات مقدماتی در مدرسه «نواب»، سطح را از محضر آیت ا... قزوینی و خارج‌فقه را از محضر آیت‌ا... میلانی استفاده کرد و به درجات عالی نائل آمد. سپس وارد دانشگاه شد و پس از گرفتن لیسانس به خدمت دبیری پرداخت و درکنار آن به ادامه تحصیل و اخذ دکتری در رشته فقه‌وحقوق اسلامی موفق شد و پس از چندی برای تدریس وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد. شهیدصادقی در دوره اول مجلس شورای اسلامی با کسب بیش از ۵۹ درصد آرای حوزه انتخابیه خود، نماینده مردم مشهد شد و به عضویت در کمیسیون آموزش‌وپرورش، فرهنگ و تحقیقات و تعلیمات عالیه درآمد. وی همچنین در عضویت حزب جمهوری اسلامی ایران بود و در جلسات کشوری و استانی آن شرکت می‌کرد که سرانجام در جریان حادثه هفتم تیر به شهادت رسید.


شهید حجت‌الاسلام محمدحسن طیبی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن طیبی در سال ۱۳۱۰ در روستای روئین از توابع اسفراین متولد شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن طیبی قبل از انقلاب با سخنرانی‌های خود و انتشار نوار‌ها و اعلامیه‌های انقلابی به مبارزه با حکومت می‌پرداخت که این مبارزه از سال ۱۳۵۶ شدت بیشتری گرفت. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سامان‌دهی امور شهر اسفراین پرداخت و به عضویت دفتر استانی این حزب درآمد. در انتخابات مجلس یکم به‌عنوان نماینده مردم اسفراین به بهارستان راه یافت و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شد و سرانجام در حادثه هفتم تیر، به جمع شهدای خراسانی این حزب پیوست.


مجروحان خراسانی این حادثه

دربین مجروحان حادثه هفتم تیر که به زندگی بازگشتند، علی‌اصغر باغانی، نماینده مردم سبزوار، به‌چشم می‌خورد که پس از این حادثه، در دوره چهارم مجلس نیز وظیفه وکالت مردم سبزوار را برعهده گرفت و در سال‌های اخیر نیز، مجالس درس اخلاق را برای جوانان سبزواری اداره می‌کند. یکی دیگر از نجات‌یافتگان، مرحوم حجت‌الاسلام اسماعیل فردوسی‌پور بود که در زمان بمب‌گذاری، نماینده مردم فردوس و طبس بود. فردوسی‌پور نیز در این حادثه مجروح شد و زنده ماند. در ادامه حیات سیاسی، وی نماینده مردم مشهد در دوره‌های دوم و سوم مجلس شد و در مسیر زندگی خود، عضویت مجلس خبرگان رهبری، ریاست دیوان عدالت اداری و نمایندگی، ولی فقیه در برخی دانشگاه‌ها را برعهده گرفت و سرانجام در سال ۱۳۸۵ درگذشت. محمد مروی‌سماورچی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس از حوزه انتخابیه چناران و طرقبه بود که در حادثه هفتم تیر مجروح شد و زنده ماند. او از حوزه انتخابیه خود، ۸۴ درصد آرا را کسب کرده و یکی از اعضای استانی حزب جمهوری اسلامی بوده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
0
0
درود خبر ناقصه شهید دکتر مهدی امین زاده متولد شهر قاین هم جزء شهدای هفتم تیر هستن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->