ویدئو| خبر خوش رئیس سازمان برنامه و بودجه برای بازنشستگان کشوری عملکرد مدیران صندوق‌های اهرمی زیر ذره بین سازمان بورس تدوین طرح دوفوریتی توسط نمایندگان مجلس برای حل مشکلات کامیون‌داران نصب برچسب بدمصرفی سردر واحدهای تجاری و بانک‌ها جزئیاتی از افزایش قطعی قیمت نان قیمت طلای جهانی امروز (۱۴ خرداد ۱۴۰۴) افزایش یافت قیمت خودرو در بازار امروز (۱۴ خرداد ۱۴۰۴) | یک خودرو ۹۰ میلیون تومان گران شد + جدول مزایای کارمندان بر اساس عملکردشان پرداخت می‌شود | ۳ دستگاه مشمول مشخص شد پرواز‌های فرودگاه امام (ره) امروز (چهارشنبه، ۱۴ خرداد ۱۴۰۴) ۵ ساعت توقف خواهند داشت ارزش معاملات صندوق‌های طلا در بازار سرمایه به ۱.۹ همت رسید ویدئو| توضیحات سخنگوی دولت درباره تاخیر در پرداخت کالابرگ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) عرضه خودرو در بورس کالا تنها راه حل برای رفع چالش قیمت گذاری خودرو مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴) فروش مکمل سوخت در جایگاه‌ها ممنوع شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | بازار خودرو در مسیر جهش قرار گرفت؟ بررسی قیمت آیفون‌های پرفروش در مشهد (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) قیمت کارخانه محصولات مدیران خودرو ویژه خرداد ۱۴۰۴ اعلام شد میادین تره‌بار مشهد، فردا (چهارشنبه، ۱۴ خرداد ۱۴۰۴) تعطیل است تعطیلی طلافروشی‌های مشهد تا پایان هفته + علت خریدوفروش بدون واسطه دام برای عید قربان در مشهد | قیمت امروز دام زنده چقدر است؟ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) + مراکز مجاز ذبح بازار سهام ریخت | علت سرخ‌پوشی امروز بورس چه بود؟ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) برای خرید عرضه اولیه «رپویا» فقط ۲ ساعت فرصت دارید (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) چرا طلا امروز گران شد؟ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | پیش‌بینی روند صعودی قیمت طلا در ایران فوق‌العاده خاص کارمندان دولت ابلاغ شد، اما تصویب طرح ساماندهی کارگران چند سال به درازا کشید! قیمت امروز ارز، طلا، سکه و رمزارز‌ها (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | دلار در محدوده ۸۲ هزار تومان کشف ۴۰۰ کیلوگرم پوشاک مستعمل (تاناکورا) در مشهد آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | استخراج بیت‌کوین سودآور شد اجرای مرحله سوم کالابرگ منتفی شد؟ بهترین راهکار برای رفع ناترازی انرژی در ایران مشخص شد
سرخط خبرها

چرا قطعات خودروهای چینی گران و کمیاب است؟

  • کد خبر: ۳۱۹۹۴۸
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
چرا قطعات خودروهای چینی گران و کمیاب است؟
داستان کمبود و گرانی قطعات و لوازم یدکی خودرو‌های مونتاژی چینی در ایران همچنان ادامه دارد، چه آنکه به گفته بسیاری از مشتریان و البته مسوولان، خواب خودرو‌های موردنظر در تعمیرگاه‌ها کماکان طولانی است و مصرف‌کنندگان باید هزینه گزافی بابت تعمیر و تعویض قطعات پرداخت کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، این موضوع دلایل مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها، بی‌میلی چینی‌ها به داخلی‌سازی قطعات در ایران است.

گفته می‌شود هزینه تولید قطعات خودرو در چین، در مجموع کمتر از هزینه ساخت و تامین همان قطعات در ایران است. از همین رو چینی‌ها داخلی‌سازی قطعات خودرو‌های مونتاژی‌شان در ایران را جدی نمی‌گیرند و دنبال نمی‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند تا حد امکان قطعات موردنیاز در ایران را چه برای خط تولید، چه بازار لوازم یدکی، از کشور خود تامین کنند و شرکای ایرانی آنها نیز به هر حال این موضوع را پذیرفته‌اند. در حال حاضر خودرو‌های چینی زیادی در ایران مونتاژ می‌شوند که هیچ‌کدام از آنها از داخلی‌سازی بالایی برخوردار نیستند و حتی شاید به ۴۰‌درصد ساخت داخل نیز نرسند.

نکته دیگر اینجاست که چینی‌ها ترجیح می‌دهند تا حد امکان قطعات تامین شده از چین را وارد خط مونتاژ کنند، از همین رو سهم اندکی را به لوازم یدکی اختصاص می‌دهند. به هر حال این رویکرد خودروسازان چینی، دردسر‌های خاص خود را برای مشتریان ایرانی داشته و بار‌ها نیز سبب اعتراض آنها شده است. سال‌هاست خودروسازان چینی تحت مشارکت با بخش خصوصی خودروسازی ایران مشغول مونتاژ انواع محصولات‌شان در کشور هستند. با وجود تنوع بالای خودرو‌های چینی و همچنین امکانات و آپشن‌های فراوان آنها در مقایسه با خودرو‌های داخلی، خودرو‌های موردنظر با نقطه ضعف بزرگی به نام خدمات پس از فروش مواجه هستند. نه اینکه خدمات موردنظر ارائه نشود، مساله اصلی، کمبود و قیمت بالای قطعات خودرو‌های چینی است که علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف به مشتریان، خواب طولانی خودرو‌ها در تعمیرگاه‌ها را دنبال داشته و دارد.

به عبارت بهتر، معمولا خرابی خودرو‌های چینی یا نیازشان به تعویض قطعات، مترادف پرداخت هزینه هنگفت و پارک آنها در تعمیرگاه‌ها تا وقتی که قطعات موردنیاز برسند، است.

این موضوع به‌خصوص طی یکی، دو سال گذشته که تعداد مصرف‌کنندگان خودرو‌های چینی در کشور رشد شدیدی کرده، بیشتر به چشم می‌آید. در واقع با بالا رفتن مصرف‌کنندگان خودرو‌های چینی در ایران، چالش خدمات پس از فروش گران و ضعیف آنها نیز بیش از پیش خود را نشان داده است. در حال حاضر سهم خودرو‌های چینی از بازار سالانه خودرو به بالای ۲۰‌درصد رسیده –چیزی حدود ۲۵۰‌هزار دستگاه- که این موضوع بر ضرورت تقویت خدمات پس از فروش تاکید دارد. در واقع مصرف‌کنندگان خودرو‌های چینی دیگر در حاشیه نیستند که ضعف خدمات پس از فروش این خودرو‌ها به نوعی پنهان بماند. از همین رو به نظر می‌رسد ارتقای خدمات پس از فروش، یک الزام برای خودروسازان خصوصی کشور است و می‌تواند حتی به یکی از برگ برنده‌های آنها در عرصه رقابت تبدیل شود.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->