بازار سرمایه از شنبه (۷ تیر ۱۴۰۴) فعالیت عادی خود را از سر خواهد گرفت سقوط ارزش دلار در جهان به پایین‌ترین رقم در ۳ سال اخیر (۶ تیر ۱۴۰۴) سقوط هفتگی ۱۲ درصدی قیمت نفت (۶ تیر ۱۴۰۴) معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد: تکلیف قانونی برای خودکفایی ۹۰ درصدی در محصولات اساسی تمدید مجدد لغو پرواز‌های داخلی و خارجی در شمال، جنوب و غرب کشور تا ساعت ۱۴ فردا (۷ تیرماه ۱۴۰۴) شرایط استفاده از برق برای استخراج رمزارز در کشور تسهیل می‌شود طلای جهانی در مسیر کاهش قیمت (۶ تیر ۱۴۰۴) ذخایر ارزی و تجارت خارجی کشور مطلوب است | جنگ هیچ مشکلی برای تولید و تجارت کشور ایجاد نکرد افزایش ۰.۶ درصدی نرخ تورم سالانه در خرداد ماه ۱۴۰۴ بیمه مرکزی: سازوکار ارزیابی خسارت خودرو‌های آسیب‌دیده به زودی اعلام می‌شود توضیح بانک سپه درباره برداشت مبالغ از حساب مشتریان تثبیت قیمت طلا از فردا (۷ تیر ۱۴۰۴) وزیر جهاد کشاورزی: مردم منتظر کاهش قیمت برنج باشند | آغاز توزیع ۶۰ هزار تن برنج بازار بورس از شنبه ۷ تیر ۱۴۰۴ با چه دامنه نوسانی آغاز به کار خواهد کرد؟ ۶۷ درصد از درآمد‌های تهرانی‌ها صرف پرداخت اجاره می‌شود تحریم‌ها تنها ۱۰۰ هزار بشکه از فروش نفت ایران را کاهش داد زنجیره ارزش صنعت نفت، قهرمان بی‌صدای روز‌های بحران سوخت قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۵ تیر ۱۴۰۴) + جدول بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۵ تیر ۱۴۰۴) | کاهش قیمت‌ها تمدید لغو پرواز‌های داخلی و خارجی در شمال، جنوب و غرب کشور تا ساعت ۱۴ فردا (جمعه، ۶ تیر ۱۴۰۴) دستورالعمل استرداد وجه بلیت پرواز‌های لغو شده اعلام شد لزوم آغاز تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی و خدماتی | کارگران آتش نشانی و خدماتی سنگ تمام گذاشتند قرائت کنتور برق تهرانی‌ها از شنبه (۷ تیر ۱۴۰۴) طبق روال گذشته انجام می‌شود قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۵ تیر ۱۴۰۴) | دلار چه قیمتی دارد؟ قیمت دلار جهانی امروز (۵ تیرماه ۱۴۰۴) | دلار جهانی به کف قیمت چند ساله سقوط کرد مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی ویژه دهک‌های یک تا سه درآمدی از شنبه (۷ تیرماه ۱۴۰۴) آغاز می‌شود+ جزئیات نرخ امروز طلا در مشهد چقدر است؟ (۵ تیر ۱۴۰۴) بانک مرکزی: تأمین ارز واردات در مدت ۳ ماه از ۱۲.۳ میلیارد دلار گذشت
سرخط خبرها

چرا قطعات خودروهای چینی گران و کمیاب است؟

  • کد خبر: ۳۱۹۹۴۸
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
چرا قطعات خودروهای چینی گران و کمیاب است؟
داستان کمبود و گرانی قطعات و لوازم یدکی خودرو‌های مونتاژی چینی در ایران همچنان ادامه دارد، چه آنکه به گفته بسیاری از مشتریان و البته مسوولان، خواب خودرو‌های موردنظر در تعمیرگاه‌ها کماکان طولانی است و مصرف‌کنندگان باید هزینه گزافی بابت تعمیر و تعویض قطعات پرداخت کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، این موضوع دلایل مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها، بی‌میلی چینی‌ها به داخلی‌سازی قطعات در ایران است.

گفته می‌شود هزینه تولید قطعات خودرو در چین، در مجموع کمتر از هزینه ساخت و تامین همان قطعات در ایران است. از همین رو چینی‌ها داخلی‌سازی قطعات خودرو‌های مونتاژی‌شان در ایران را جدی نمی‌گیرند و دنبال نمی‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند تا حد امکان قطعات موردنیاز در ایران را چه برای خط تولید، چه بازار لوازم یدکی، از کشور خود تامین کنند و شرکای ایرانی آنها نیز به هر حال این موضوع را پذیرفته‌اند. در حال حاضر خودرو‌های چینی زیادی در ایران مونتاژ می‌شوند که هیچ‌کدام از آنها از داخلی‌سازی بالایی برخوردار نیستند و حتی شاید به ۴۰‌درصد ساخت داخل نیز نرسند.

نکته دیگر اینجاست که چینی‌ها ترجیح می‌دهند تا حد امکان قطعات تامین شده از چین را وارد خط مونتاژ کنند، از همین رو سهم اندکی را به لوازم یدکی اختصاص می‌دهند. به هر حال این رویکرد خودروسازان چینی، دردسر‌های خاص خود را برای مشتریان ایرانی داشته و بار‌ها نیز سبب اعتراض آنها شده است. سال‌هاست خودروسازان چینی تحت مشارکت با بخش خصوصی خودروسازی ایران مشغول مونتاژ انواع محصولات‌شان در کشور هستند. با وجود تنوع بالای خودرو‌های چینی و همچنین امکانات و آپشن‌های فراوان آنها در مقایسه با خودرو‌های داخلی، خودرو‌های موردنظر با نقطه ضعف بزرگی به نام خدمات پس از فروش مواجه هستند. نه اینکه خدمات موردنظر ارائه نشود، مساله اصلی، کمبود و قیمت بالای قطعات خودرو‌های چینی است که علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف به مشتریان، خواب طولانی خودرو‌ها در تعمیرگاه‌ها را دنبال داشته و دارد.

به عبارت بهتر، معمولا خرابی خودرو‌های چینی یا نیازشان به تعویض قطعات، مترادف پرداخت هزینه هنگفت و پارک آنها در تعمیرگاه‌ها تا وقتی که قطعات موردنیاز برسند، است.

این موضوع به‌خصوص طی یکی، دو سال گذشته که تعداد مصرف‌کنندگان خودرو‌های چینی در کشور رشد شدیدی کرده، بیشتر به چشم می‌آید. در واقع با بالا رفتن مصرف‌کنندگان خودرو‌های چینی در ایران، چالش خدمات پس از فروش گران و ضعیف آنها نیز بیش از پیش خود را نشان داده است. در حال حاضر سهم خودرو‌های چینی از بازار سالانه خودرو به بالای ۲۰‌درصد رسیده –چیزی حدود ۲۵۰‌هزار دستگاه- که این موضوع بر ضرورت تقویت خدمات پس از فروش تاکید دارد. در واقع مصرف‌کنندگان خودرو‌های چینی دیگر در حاشیه نیستند که ضعف خدمات پس از فروش این خودرو‌ها به نوعی پنهان بماند. از همین رو به نظر می‌رسد ارتقای خدمات پس از فروش، یک الزام برای خودروسازان خصوصی کشور است و می‌تواند حتی به یکی از برگ برنده‌های آنها در عرصه رقابت تبدیل شود.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->