هدی جاودانی | مترجم، شهرآرانیوز، اما دشواریهای پیشآمده برای این گروه از کارآفرینان تنها معطوف به بازه همهگیری نمیشود. ٢٧ ژوئن روز کسبوکارهای کوچک، متوسط و بزرگ در دنیاست. از آنجاییکه کسبوکارهای کوچک ستون فقرات بسیاری از اقتصادهای دنیا بهخصوص کشورهای درحالتوسعه را تشکیل میدهد، این روز میتواند به بهانهای برای آگاهیبخشی درباره کارآفرینان زن و دغدغهها و مشکلات موجود بر سر راه آنان بدل شود.
یافتههای یک پژوهش در سال ٢٠١٨ نشان میدهد از هر ۵ کسبوکار کوچک، یکی پیش از پایان اولین سال فعالیت خود شکست میخورد؛ بنابراین شروع یک کسبوکار و ادارهکردن آن چالشهای فراوانی را به همراه دارد. از طرف دیگر، طبق دادههای پژوهش «گروپون»، کارآفرینان زن که بیش از ۵٠ درصد نمونه آماری را تشکیل میدادند، شرایط دشوارتری را در مقایسه با مردان تجربه میکنند. تقریباً ۵٠ درصد از آنان مطرح میکنند که باید هنگام راهاندازی کسبوکارهای خود، از استانداردهای بالاتری پیروی کنند.
در نظرسنجیای که توسط گروپون به بهانه رویداد ملی کسبوکارهای کوچک زنان صورت گرفته، بیش از ٨۵٠ نفر از زنان صاحبان کسبوکار مورد بررسی قرار گرفتند.
٧١ درصد از زنان صاحبان کسبوکار گزارش دادهاند که هنگام راهاندازی مشاغل خود با چالشهایی پیشبینینشده روبه رو شده بودند. از جمله این چالشها، برقراری تعادل میان کار و خانواده، تلاش برای جدیگرفتهشدن، مقابله با هنجارهای اجتماعی، تملک دستاوردهای خود و رسیدن به سرمایه بود. ٣۴ درصد از این زنان گفتهاند که برای بازگشایی کسبوکارهایشان باید از پساندازهای شخصی خود یا از طریق گرفتن وام از حسابهای بازنشستگی هزینه میکردهاند.
با درنظرگرفتن فاکتورهای مختلفی، چون موانع ورود به بازار کار، فرصتهای اقتصادی و امکانات موجود برای کسبوکارهای کوچک، برخی مناطق برای راهاندازی کسبوکار توسط زنان شرایط ایدهآلتری داشتهاند. روشهایی که این مناطق برای کمک به کسبوکارهای کوچک بهکارگرفتهاند، شامل کاهش مالیات یا سادهکردن شیوههای پرداخت آن، قراردادن امکانات بیشتر در اختیار کسبوکارهای کوچک، بهبود دسترسی به مزایای بیمه و خدمات سلامت، مقرونبهصرفهکردن هزینههای مسکن و ایجاد دسترسی بیشتر به منابع سرمایه میشود.
طبق دادههای این نظرسنجی، رئیس خود بودن، داشتن برنامه کاری منعطف، دنبالکردن آرزوهای خود، به کنترل درآوردن آینده فرد و بهرهمندی از درآمد برابر، از مهمترین دلایل زنان برای ورود به دنیای کسبوکار بوده است.
میانگین پاسخهای این نظرسنجی نشان میدهد که رساندن یک کسبوکار به مرحله شکوفایی، بهطور میانگین حدود ٣ سال زمان میبرد. بر اساس گفتههای این کارآفرینان زن، سختکوشی فراوان، اهمیتدادن به کیفیت محصولات و خدمات، شبکهسازی فردی و داشتن ایدههای تجاری خلاقانه مهمترین فاکتورهای موفقیت یک کسبوکار است.
منبع: Business Wire/ United Nations