ویدئو | بابک شهبازی چه اطلاعاتی را به موساد فروخته بود؟ + تصاویری از اعترافات و لحظه دستگیری مصلی و المان شهدای مدافع حرم بوستان خورشید و ۱۵ پروژه عمرانی در منطقه ۹ مشهد فردا (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) افتتاح می‌شود شهردار مشهد مقدس: جهاد تبیین و امیدآفرینی یکی از وظایف اصلی خبرنگاران است سکونت ۲۰ میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد | تعریف ۱۸‌ همت پروژه توسط دفاتر تسهیلگری سخنگوی وزارت خارجه: ایران و اروپا امروز به صورت تلفنی رایزنی می‌کنند استاندار خراسان رضوی: کنگره بزرگداشت ۱۸ هزار شهید استان فرصتی مهم برای همگرایی است بوستان جدید در مشهد با امکانات ویژه | پارک بانوان بوستان کرامت در دست احداث کریمدادی: پروژه بوستان کرامت با مشکل تأمین منابع مالی مواجه است وضعیت ناسالم هوای مشهد تا عصر امروز (چهارشنبه، ۲۶ شهریور ۱۴۰۴) برای گروه‌های حساس شهردار مشهدمقدس از تلاش برای تکمیل بوستان کرامت تا پایان سال جاری خبرداد (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) آغاز فعالیت دبیرخانه نشان مشهدالرضا (ع) قالیباف: پیشرفت کشور در گرو فرصت دادن به نخبگان است + فیلم گروسی با یک مقام آلمانی درباره ایران گفت‌وگو کرد تسریع در ابلاغ آرای ماده ۱۰۰ در مشهد؛ تضمینی برای حقوق مالکین خودکفایی در ساخت تجهیزات مکانیکی پالایشگاه گاز در مشهد «مشهد مهربان»؛ هم‌افزایی شهروندان و نهاد‌ها برای بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل اجاره ملک در مشهد ثابت ماند | مبلغ اجاره‌ها مشابه با سال قبل پویش «مشهد مهربان»، گامی مهم برای بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل مشهدی به چرخه آموزش جزئیات برگزاری بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا (فروش پاییزه) مشهد کیفیت هوای شهر مشهد در وضعیت «قابل‌قبول» است (۲۵ شهریور ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

ایرانیت و اسلامیت در نزد فردوسی به یگانگی رسیده است

  • کد خبر: ۳۲۳۶۵۹
  • ۰۵ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۳
ایرانیت و اسلامیت در نزد فردوسی به یگانگی رسیده است
ایرانیت و اسلامیت در نزد حکیم ابوالقاسم فردوسی چنان یگانه گشته که هرگز دوگانه‌ای از آن برنخواهد خواست. سرزمین، جغرافیا، فرهنگ و تمدن ایرانی آنچنان با دیانت اسلام و آموزه‌ها و فضائل مذهب تشیع درآمیخته است که برساختن دوگانگی جدا و نامرتبط از این دو عنصر امری محال و بعید است.

حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی، مصداق بارز فرهنگ و تمدن ایرانی‌ ـ اسلامی است. حکیمی فرزانه که هرگاه زبان به سخن گشود، تجلی میهن‌پرستی، دلیرمردی و هویت سِتُرگ ایرانی بوده که در سطور شاهنامه فرمود «چو ایران مباشد تن من مباد/ بدین بوم و بر زنده یک تن مباد» و هر گاه قلم بر دست گرفت، چنین نوشت «اگر چشم داری به دیگر سرای/ به نزد نبی و علی گیر جای» که این نشان از عمق باور و ارادت به دین مبین اسلام و آموزه‌های مذهب تشیع و جایگاه عاطفی رسول مکرم اسلام(ص) و مولای متقیان حضرت علی(ع) در قلب و نزد وی دارد.

حکیمی که تلفیق مصادیق زیست اصیل نیاکان و میهن‌پرستی و توجه به تمامیت ارضی و فرهنگی ایران‌زمین را با مفاهیم بلند دین مبین اسلام و آموزه‌ها و فضائل اخلاقی تشیع، چنان هنرمندانه درآمیخته که تفکیک این دو عنصر بنیادین از یکدیگر، امری محال به نظر می‌رسد.

آنان که تمایل دارند برداشتی تک‌ساحتی از حکیم ابوالقاسم فردوسی ارائه کرده و تنها وی را شاعر شاهنامه به‌مثابه رزم‌نامه‌ای باستانی معرفی کنند، کوششی باطل را پیش گرفته تا اثبات نمایند این اثر نوعی میهن‌دوستی و قوم‌پرستی را روایت می‌کند.

مدافعان چنین‌نگاه و رویکردی، با علم و آگاهی به دنبال لطمه‌زدن به فرهنگ اصیل ایرانی هستند و به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ برخی چنان ناآگاه‌اند که بدون مطالعه‌ شاهنامه و زندگی فردوسی و با تکیه بر منابع و روایت‌های ناصحیح و ساختگی غربی، برداشتی ناصواب از سر سهل‌انگاری دارند و برخی عامدانه و از روی غرض‌ورزی می‌کوشند تا فردوسی را تنها به یک هنرمند راوی بیگانه‌ستیزی تنزل دهند و شاهنامه نیز به اثری با رویکرد‌های قوم‌گرایانه تقلیل یابد.

حال آنکه حکیم توس در قامت یک فرزانه متعهد و خردمند و حکیم به آنچه باور داشته است، عمل کرده و برای خلق شاهنامه که شناسنامه ایرانیان است، در تلاش بوده تا مصادیق هویتی سرزمین خویش را تثبیت کند و در عین حال با رویکردی روش‌مند فضائل اخلاقی و مبانی انسانی را که در ذات و نهاد دیانت و مذهب موردعلاقه‌اش بوده، در قالب قهرمانان داستان‌ها و اسطوره‌ها حکایت نماید.

به هر روی، هرگونه سوء‌برداشت که از سر سهل‌انگاری از سوی توده‌ها از حیث فقدان شناخت دقیق شخصیت و آرا و افکار حکیم ابوالقاسم فردوسی و اثر فاخر شاهنامه مشاهده شود، نشان از کوتاهی آن‌هایی است که در بستر زمان، وظیفه ترویج و توسعه حوزه فرهنگ و تمدن را در این سرزمین برعهده داشته‌اند؛ چراکه اگر این نهاد‌ها در ابعاد و سطح مختلف به‌درستی به وظیفه ذاتی خود مبنی بر شناساندن نقش و جایگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی عمل می‌کردند، نه کسی از سر سهو، دچار چنین تحلیل نادرستی می‌شد و نه غرض‌ورزان، جولانگاهی برای عرض اندام می‌یافتند. بدخواهان و غرض‌ورزان فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی از عدم آگاهی عمومی و کمبود روایت‌های صحیح و موثق سوء‌استفاده می‌کنند و بر امواج رفتار‌های عوامانه سوار می‌شوند.

راه برون‌رفت از این کج‌فهمی عده‌ای وابسته که تمایل دارند روحیه مقاومت و حماسی ایرانی را دست کم بگیرند، توجه به مقوله فرهنگ و حوزه‌های تمدنی، افزایش آگاهی عمومی، تعیین رسالت نخبگانی برای انتقال مفاهیم و روایت‌های صحیح و تحلیل‌های تاریخی و میراثی و خروج از رویکرد منفعلانه در عرصه فرهنگ و هنر و اندیشه ناب ایرانی‌اسلامی است.

حکیم ابوالقاسم فردوسی، استاد تجلی‌بخشی و درآمیختن مصادیق فرهنگ ایران‌زمین با مفاهیم بلند مکتب اسلام در قالب هنر و شعر است و در واقع راز مانایی و ماندگاری و محبوبیت روزافزون وی نیز چنین‌کنش خردورزانه و حکیمانه اوست.

البته در ۳ سال اخیر و با تلاش و کوشش کارگروه حکیم توس، تلاش شده است تا جوان ایرانی بر داشته‌های خود واقف‌تر شود، بر ثروت و سرمایه و بن‌مایه‌های فرهنگی و میراثی و تاریخی و هنری خود وقوف یابد و بر بیگانگان با سلاح دانش و آگاهی فائق آید. نام‌گذاری «هفته ادب و حماسه» از سالروز گرامیداشت مقام فردوسی تا سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر، نیز نشانه بارز همین اقدام است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->