نتیجه و ویدئو خلاصه بازی فوتسال ایران و بحرین| برد با اعمال شاقه پخش زنده بازی منچسترسیتی و چلسی در جام حذفی انگلیس (اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین غیبت آقاسی در جام حذفی پخش زنده بازی ایران و بحرین در جام ملت‌های فوتسال آسیای ۲۰۲۴ (اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین جلالی صدرنشین پاسور‌های لیگ برتر صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد تاریخ و ساعت بازی رئال مادرید و بارسلونا در لالیگا | آخرین حضور ژاوی روی نیمکت بارسا؟ قهرمانی کوراش‌کاران خراسانی در کشور فرهاد مجیدی ایران‌بیا نیست! عالیشاه برای بازی با سپاهان آماده می‌شود بیرانوند به بازی با آلومینیوم می‌رسد؟ تغییر مدیرعامل در باشگاه صنعتی کلید خورد شادی جنجالی کار دست بازیکن پرسپولیس می‌دهد یزدانی المپیک پاریس را از دست داد؟ چراغ سبز مربی برزیلی به پرسپولیس کریس کلمن، سرمربی مدنظر تراکتور، کیست؟ تلاش برای رساندن عالیشاه به بازی حذفی دبل شهاب زاهدی مقابل جوبیلو ایواتا + ویدیو سید حسین حسینی غایب بزرگ استقلال مقابل تراکتور؟ گل ۳ امتیازی مرادمند تقدیم به دو بازیکن مصدوم روابط تیره و تار نکونام با سرپرست ناشناس استقلال
سرخط خبرها

کرونا، مسیر دوندگان را بست!

  • کد خبر: ۳۲۸۰۸
  • ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
کرونا، مسیر دوندگان را بست!
همایش جاده ولایت امسال بعد از ۱۰ سال برگزاری پیاپی، انجام نشد. اتفاقی که به‌خاطر کرونا هرگز رقم نخورد و این اتفاق ده‌ساله که به آیینی برای این دهه تبدیل شده بود، به تعطیلی کشانده شد.
بهنام اخوت/ شهرآرانیوز - هنوز صدای همهمه استقبال‌کنندگان در گوش‌هاست؛ صدای صلوات‌فرستادن‌ها و ذکرگفتن‌ها. یکی گوشه جمعیت ایستاده و صلوات خاصه می‌خواند. دیگری گل به گردن دوندگان می‌اندازد و دیگری چشمش پُر از اشک عاشقی است. این‌ها بخشی از تصاویر به‌یادماندنی استقبال از دوندگانی است که ۱۰ سال در قامت «دوندگان جاده ولایت» طی‌طریق عاشقی کردند و حالا در یازدهمین گام، گرفتار ویروس مرگ‌باری شدند که سفرشان را به تعطیلی کشاند. مسیر جاده ولایت طی یک دهه گذشته همه‌ساله در ایام دهه کرامت، میلاد حضرت فاطمه‌معصومه (س) و حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) میزبان ورزشکارانی بود که به انتخاب اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی و با همراهی وزارت ورزش و ادارات ورزش و جوانان استان‌هایی که در این مسیر قرار داشتند، می‌دویدند و تصویری ماندگار از عاشقانه‌های زائران و عاشقان امام هشتم را در شهر‌های مختلف ایران به تصویر می‌کشید؛ مسیری که امسال از صدای پای دوندگان عاشقانه‌های رضوی خالی بود.


۱۰ دوره دویدن در جاده ولایت
کاروان فرهنگی‌ورزشی جاده ولایت سال گذشته با حضور ۳۳ ورزشکار از شلمچه که به اذعان مقام معظم رهبری دروازه ورود امام‌رضا (ع) به ایران محسوب می‌شود تا حرم مطهر امام مهربانی‌ها را دویدند. اتفاقی فرهنگی که جذابیت‌های خاص خود را برای زائران و عاشقان امام هشتم که در گوشه‌وکنار این سرزمین زندگی می‌کنند، به‌همراه داشت. از ماجرای حمل پرچم بارگاه امام هشتم (ع) بگیرید تا برپایی مراسمات فرهنگی خادمان حرم مطهر هم‌زمان با ورود کاروان جاده ولایت به هر استانی در مسیر خود. اتفاقاتی که جاده ولایت را در ایام دهه کرامت برای عاشقان امام‌رضا (ع) به مسیری دوست‌داشتنی و رمزآمیز بدل کرده بود، مسیری که دوندگان با گام‌نهادن در آن به‌نوعی هرساله تلاش می‌کردند یادوخاطره اتفاقاتی را که حضرت‌رضا (ع) در مسیر سفر تاریخی‌شان از مدینه به مرو طی کردند، برای علاقه‌مندان یادآوری کنند.


عبور از ۶ استان و ۴۵ شهر
مسیر جاده ولایت در ایران از ۶ استان کشور می‌گذرد. خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، فارس، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، ۶ استانی هستند که طبق اسناد تاریخی، امام‌هشتم (ع) در مسیر سفرشان از مدینه به مرو از این استان‌های کنونی ایران عبور کردند. دوندگان جاده ولایت در طی این ۱۰ سال، ۴۵ شهر در این ۶ استان را در مسیر دویدن طی کردند و در این مسیر تصاویر ریزودرشت زیادی از عشق و ارادت مردم ایران به خاندان اهل‌بیت علیهم‌السلام‌اجمعین به ثبت رسید.


چرا یازدهمین کاروان به حرکت درنیامد؟
یازدهمین کاروان جاده ولایت باید طبق عادت ده‌ساله، دهه کرامت امسال نیز از شلمچه به‌سمت مشهد به حرکت درمی‌آمد و دوندگان مسیر ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتری را می‌دویدند؛ اتفاقی که به‌خاطر کرونا هرگز رقم نخورد و این اتفاق ده‌ساله که به آیینی برای این دهه تبدیل شده بود، به تعطیلی کشانده شد. مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی به‌عنوان متولی اصلی برگزاری این برنامه دراین‌باره گفت: امسال کرونا شرایط ویژه‌ای را به استان‌های ما تحمیل کرده بود و، چون مسیر شروع حرکت کاروان هم خوزستان بود، کار سخت‌تر شد. همان‌طور که می‌دانید، وضعیت خوزستان قرمز است و برنامه‌های جاده ولایت هم می‌طلبید دوندگان مثل سال‌های گذشته در هر شهر و استانی با استقبال عاشقان امام‌هشتم (ع) و طی مراسمات فرهنگی خاص به سفر خود ادامه دهند. همه این‌ها عواملی شد برای اینکه ما برای برگزاری این برنامه، نامه‌ای به معاونت فرهنگی وزارت ورزش بزنیم و از آن‌ها کسب‌تکلیف کنیم که نتیجه آن تعطیلی این برنامه در دهه کرامت امسال بود. فرزاد فتاحی افزود: امسال بنا داشتیم جاده ولایت را استانی برگزار کنیم و اداره ورزش و جوانان هر استانی، زمینه دویدن دوندگان و برنامه‌های فرهنگی را در استان خود فراهم کند و پرچم به استان بعدی منتقل شود. این‌طوری هم هزینه‌ها کمتر می‌شد و هم مشارکت استان‌ها در این برنامه فرهنگی‌ورزشی بیشتر می‌شد. فتاحی یادآور شد: البته بعد از لغو برنامه جاده ولایت، با هماهنگی‌های صورت‌گرفته همان دوندگان مسیر حرم مطهر امام‌رضا (ع) تا گلزار شهدا را به‌صورت نمادین و به‌عنوان برنامه‌ای جایگزین جاده ولایت دویدند.


رکاب‌زنی کاروان حرم تا حرم
آستان قدس رضوی یکی از نهاد‌های مشارکت‌کننده در برنامه کاروان دوندگان جاده ولایت در این سال‌ها بوده است که همواره با حمایت‌های معنوی، نقش پُررنگی در انتقال عاشقانگی‌های زائران بارگاه ملکوتی امام مهربانی‌ها و تجلی آن در برنامه دوندگان جاده ولایت داشته است. مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی، امسال که برنامه جاده ولایت با سد کرونایی روبه‌رو شد، اقدام به برگزاری برنامه رکاب‌زنی دوچرخه‌سوارانی متشکل از ۲۵ دربان حرم مطهر رضوی کرد؛ رکاب‌زنی از حرم تا حرم. این رکاب‌زنان با نام «ارادتمندان حضرت‌رضا (ع)» مسیر حرم مطهر حضرت معصومه (س) تا حرم امام‌رضا (ع) را در دهه کرامت رکاب زدند و روز گذشته و هم‌زمان با میلاد امام مهربانی‌ها وارد مشهد شده و به حرم مشرف شدند. علیرضا تاج‌فیروز، مدیرعامل مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی دراین‌باره اظهار کرد: عشق و ارادت به ائمه‌اطهار در حرکت کاروان دوچرخه‌سواری حرم تا حرم نمایان است. وی افزود: این کاروان در مسیر خود از قم تا مشهد شورونشاط معنوی برنامه‌های رضوی را در شهر‌های مختلف به میان زائران و دوستداران امام هشتم برد.
رکاب‌زنان کاروان حرم تا حرم تا حدودی جای خالی برنامه ویژه «دوندگان جاده ولایت» را در دهه کرامت پُر کردند و حضور دوچرخه‌سواران ۱۵ تا ۶۰ ساله در این جمع شاهد مدعایی بر این ادعاست؛ درست شبیه آنچه در میان دوندگان جاده ولایت رقم می‌خورد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->