سهم ۳ درصدی خراسان رضوی از درآمد شرکت‌های دولتی به کجا رسید؟ (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | افت اندک قیمت‌ها قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | تیگو ۷ پرمیوم بیش از ۲.۵ میلیارد تومان ۱۰۲ خدمت بانکی از مالیات ارزش افزوده معاف شد | هزینه‌های مشتریان صفر می‌شود؟ سکه پیش فروش بخریم؟ بورس مثبت باقی ماند | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) قیمت گوشت گوسفندی و گوساله در مشهد افزایش یافت (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) + جدول سبقت تورم قیمت مرغ در بازار مشهد از دیگر کالا‌های اساسی (۱۵ شهریور۱۴۰۴) صف طولانی متقاضیان وام ازدواج در خراسان رضوی به ۶۰ هزار نفر رسید سقف وام خرد افزایش یافت | سقف وام قرض الحسنه، ۵۰۰ میلیون تومان خراسان رضوی در انتظار ۱۹ هزار تن مرغ گوشتی جدید قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | نرخ دلار رشد کرد ۱۰ درصد نیاز کشور به روغن از تولید داخل تامین می‌شود دلار امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) شروع هفتگی نرخ طلا در مشهد با افزایش قیمت (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) آیا سود سهام عدالت تا پایان شهریورماه ۱۴۰۴ واریز می‌شود؟ ترخیص ۳۰ درصد خودرو‌های خارجی در گمرک خرمشهر آغاز مرحله جدید توزیع کالابرگ از چهارشنبه (۱۹ شهریور ۱۴۰۴) | وزیر رفاه: در اولین گام به سه دهک اول پرداخت خواهد شد قیمت میوه و تره‌بار در مشهد (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | افت قیمت شلیل و هلو قیمت جهانی طلا در بازار امروز (شنبه، ۱۵ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد بانک مرکزی در یکسال گذشته چقدر در کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی موفق بوده است؟ هزینه ساخت نهضت مسکن میلیاردی شد خبر خوش برای نیرو‌های شرکتی (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: سرمایه‌های عظیم استان نباید بلاتکلیف بماند بررسی تأثیر افزایش ۸۳ درصدی حقوق دولتی بر معادن سنگ آهن | معادن در بند «حقوق دولتی» قطعی برق و کاهش ۴۰ درصدی تولید کاشی و سرامیک مدیرعامل توانیر: همکاری ایران و چین در طرح‌های انرژی گسترش خواهد یافت تعاونی ها؛ ظرفیت مغفول اقتصاد ایران | عدالت اقتصادی، اشتغال زایی و مردمی شدن اقتصاد با تعاونی‌ها نوری قزلجه: بخش کشاورزی رشد ۵.۶ واحدی داشته است
سرخط خبرها

ورود دوباره خودرو به بورس کالا قوت گرفت

  • کد خبر: ۳۲۹۴۲۳
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۸:۲۵
ورود دوباره خودرو به بورس کالا قوت گرفت
با آغاز سال ۱۴۰۴، بار دیگر زمزمه‌های عرضه خودرو در بورس کالا قوت گرفته است؛ رویکردی که خودروسازان امیدوارند با تکیه بر آن بخشی از زیان‌های انباشته خود را جبران کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، این روند در شرایطی در دستور کار قرار گرفته که شورای رقابت به عنوان یکی از اصلی‌ترین مخالفان عرضه خودرو در بورس، از حوزه قیمت گذاری خودرو کنار رفته و دیگر نقشی در تعیین سیاست‌های فروش این صنعت ایفا نمی‌کند. در نتیجه، مسیر عرضه خودرو در بورس کالا نسبت به سال‌های گذشته هموارتر شده است.

طی سال‌های اخیر، بحث عرضه خودرو در بورس کالا بار‌ها مطرح شده بود، اما به دلیل مقاومت نهاد‌های نظارتی همچون شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، این طرح به‌طور کامل اجرایی نشد (به استثنای برخی از خودرو‌های تجاری). شورای رقابت با استناد به انحصاری بودن بازار خودرو، همواره با عرضه خودرو در سازوکار‌های بورس کالا مخالفت می‌کرد و معتقد بود این روش منجر به افزایش قیمت برای مصرف کنندگان می‌شود. از سوی دیگر، سازمان حمایت نیز تاکید داشت قیمت خودرو باید با در نظر گرفتن حقوق مصرف کننده تعیین شود و واگذاری آن به سازوکار عرضه و تقاضا، باعث بی ثباتی در بازار خواهد شد.

اما در سال ۱۴۰۴، فضای تصمیم‌گیری در این صنعت تغییر یافته است. پس از کش وقوس‌های فراوان، شورای رقابت عملا از حوزه سیاستگذاری در بازار خودرو کنار گذاشته شده و دیگر مسوولیتی در قبال قیمت گذاری خودرو‌های تولید داخل ندارد. این عقب نشینی، یکی از موانع جدی عرضه خودرو در بورس کالا را برطرف کرده و فرصتی جدید برای خودروسازان به وجود آورده است.

خودروسازان بزرگ کشور در سال‌های اخیر با بحران‌های مالی گسترده‌ای روبه‌رو بوده‌اند. افزایش هزینه‌های تولید، نرخ بالای بهره بانکی، نوسانات ارزی و الزام به فروش محصولات با قیمت دستوری، به انباشت زیان‌های هنگفت در ترازنامه شرکت‌های خودروسازی منجر شده است. در این شرایط، مدیران خودروسازی بر این باورند که عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند ابزاری موثر برای تحقق قیمت واقعی محصولات و کاهش فشار مالی بر شرکت‌ها باشد.

در این میان، گرچه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همچنان نسبت به آزادسازی قیمت خودرو حساسیت دارد، اما به نظر می‌رسد زور این سازمان برای ممانعت از عرضه در بورس به اندازه شورای رقابت نباشد. از سوی دیگر، دولت نیز در شرایط فعلی، به دلیل نیاز به رشد تولید و حمایت از سرمایه گذاری در صنعت خودرو، رویکرد سختگیرانه‌ای در مقابل این روند اتخاذ نکرده است. به گفته برخی منابع آگاه، در حال حاضر چند خودروساز بزرگ کشور در حال آماده سازی مقدمات عرضه محدود برخی مدل‌های خودرو در بورس کالا هستند.

هدف از این عرضه آزمایشی، سنجش واکنش بازار و ایجاد بستر مناسب برای گسترش این روش در ماه‌های آینده است. اگر عرضه‌های اولیه با موفقیت همراه شود، پیش بینی می‌شود در نیمه دوم سال ۱۴۰۴، بخش عمده‌ای از خودرو‌های تولید داخل از مسیر بورس کالا به بازار عرضه شوند. با این حال، برخی کارشناسان نسبت به تبعات احتمالی این اقدام هشدار می‌دهند. به باور آنان، اگرچه عرضه در بورس می‌تواند به واقعی شدن قیمت خودرو کمک کند، اما در صورت نبود نظارت کافی، ممکن است فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار را افزایش دهد و مصرف کنندگان واقعی همچنان قربانی سفته بازی و دلالی شوند.

به همین دلیل، تاکید می‌شود که همزمان با توسعه عرضه در بورس، باید سیاست‌های کنترلی مانند شفافیت اطلاعاتی، محدودیت خرید برای مصرف کنندگان غیرواقعی و رصد دقیق معاملات در دستور کار قرار گیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->