ویژه‌برنامه «از مامان بگو» با حضور استاد موسوی واعظ روی آنتن می‌رود + زمان پخش مسابقه ۱۰۰ با اجرای هادی حجازی‌فر از امشب (۱۹ شهریور ۱۴۰۴) پخش می‌شود فصل دوم «سوجان» در دست ساخت است | فیلم «سلام علکیم» به اکران آنلاین رسید بهمن رجبی هنرمند تنبک نواز درگذشت + علت فوت زبان و ادبیات زنده است؛ نویسندگان باید خود را به‌روز نگه دارند انجمن موسیقی تئاتر به دنبال آثار نو + فراخوان حضور «باشو، غریبه کوچک» در پنجاهمین جشنواره فیلم تورنتو «محمد رسول‌الله»؛ فیلمی با مخاطب جهانی «فاتحه‌ای در کمین یک سکته»؛ رونمایی از کتاب جدید محمد دانشور در نگارخانه آسمان مشهد تتلو عفو‌ رهبری می‌گیرد؟ | ولادت پیامبر (ص) و‌ روز سرنوشت ساز برای آقای خواننده رقابت سریال‌سازان بزرگ در نمایش خانگی «اپرای عروسکی حافظ» با صدای علیرضا قربانی روی صحنه می‌رود ویدئو | درخواست جناب‌خان از رئیس‌جمهور | بیمارستان سوختگی چه شد؟ پژوهشگران برجسته در هیئت انتخاب سمینار تئاتر آیینی قرار گرفتند وقتی سریال‌ها در تلویزیون امن‌اند، اما در تلوبیون خطرناک! بهنام تشکر در نمایش «بار هستی» به روی صحنه می‌رود گزارشی از نمایشگاه شعر و نقاشی «و خون هنوز زنده است» در هنرخانه درخت | فریاد کلمات در تلفیق شعر و نقاشی آموزش داستان نویسی | گسل‌های آدمیزادی (بخش پنجم)
سرخط خبرها

انتشار آلبوم «کی بود کی نبود» با گویندگی ثریا قاسمی

  • کد خبر: ۳۲۹۴۷۶
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۳
انتشار  آلبوم «کی بود کی نبود» با گویندگی ثریا قاسمی
آلبوم «کی بود کی نبود» با گویندگی ثریا قاسمی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ آلبوم «کی بود کی نبود» به آهنگسازی و کارگردانی حمیدرضا آفریده و نویسندگی الهام السادات افراز با گویندگی ثریا قاسمی در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

 «کی بود کی نبود» عنوان یکی از پروژه‌های تازه انتشار یافته حوزه موسیقی است که طی روز‌های گذشته با آهنگساز و کارگردانی حمیدرضا آفریده، نویسندگی الهام السادات افراز و گویندگی ثریا قاسمی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

«یکی بود یکی نبود، ورود نقطه و دایره»، «بازیگرها، ورود مستطیل»، «بازیگرها، ورود مربع»، «بازیگرها، ورود مثلث»، «بازیگرها، تمام شکل ها»، «معرفی»، «کمانچه و تمبک»، «سنتور، کمانچه، تمبک»، «تار، سنتور، کمانچه، تمبک»، «نی، تار، سنتور، کمانچه، تمبک»، «رنگ افشاری»، قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

ثریا قاسمی قصه‌گو، الهام افراز نویسنده، حمیدرضا آفریده آهنگساز، نوازنده کمانچه، کمانچه پنج سیم، قیچک آلتو، کارگردانی و مدیریت پروژه، پاشا هنجنی نوازنده نی، بهزاد رواقی نوازنده تار و سه‌تار، حنانه سعیدی نوازنده قانون، علی عابدین نوازنده سنتور، مریم خدابخش نوازنده عود، زکریا یوسفی دف و دایره نوازندگان، مینا مومنی، عرفان هنربخش، لیلا سودبخش، آیدین الماسیان، کسری نیک آذر گروه دوبله، مینا مومنی سرپرست ضبط صدای بازیگران، حسن خدایی نیا سرپرست ضبط سازها، فراز تعالی سرپرست ضبط بخش قصه گویی گروه اجرایی این پروژه را تشکیل می‌دهند.

حمیدرضا آفریده در توضیح این آلبوم نوشته است: در پروژه «کی بود کی نبود» سیر داستانی، شکل‌ها (شخصیت‌ها)، ساز‌ها و دستگاه‌ها و آواز‌های ایرانی به نوعی به هم گره خورده‌اند و من در آهنگسازی و کارگردانی و پرداختِ شخصیت‌های داستان این اثر سعی کردم تا هر ساز ایرانی نماد یک شکل و یک دستگاه یا آواز و نیز یکی از فرم‌های آهنگسازیِ موسیقیِ ایرانی باشد و با استفاده از شخصیت‌هایی که در کتاب «کی بود کی نبود» وجود داشت رابطه هر کدام از آنها را با ساز‌های ایرانی معرفی کنم.

من ساز تمبک را نماد نقطه در نظر گرفتم، کمانچه نماد دایره و دستگاه ماهور، سنتور نماد مستطیل و آواز اصفهان، تار نماد مربع و دستگاه چهارگاه، نی نماد مثلث و دستگاه نوا بودند. در این چارچوب هر کدام از این دسته‌بندی‌ها با فرم‌هایی مثل پیش‌درآمد، چهارمضراب، رِنگ شخصیت و خصوصیت موضوعی این اشکال را به همراه صدای بازیگران معرفی می‌کند. البته یکی از قطعات این مجموعه (تار، چهارگاه) برداشتی از قطعه هفت ضربی چهارگاه استاد حسین علیزاده است. امید که این مجموعه توانسته باشد شناختی در جهت رشد و حفظ و اشاعه ساز‌ها و دستگاه‌ها و فرم‌های موسیقی ایرانی برای کودکان سرزمینم ایران داشته باشد.

الهام سادات افراز نویسنده این پروژه موسیقایی هم در توضیح اثر نوشته است: «من» پرده‌ای است میان انسان و حقیقت. «من» مرکز پرگاری است که انسان را حول محورخویش می‌چرخاند و این گردش ارمغانی جز رنج، اضطراب و سردرگمی برای آدمی نخواهد داشت. در «کی بود کی نبود» شکل‌ها نمادی از خواسته‌های گوناگون انسان و یا به نگاهی دیگر شخصیت‌های متفاوت در یک جامعه هستند. هرچه منیت، مقایسه و غرور در انسان بیشتر قد برمی افرازد، او با «خویش» بیگانه‌تر می‌شود. اما زمانی که قضاوت‌های ذهنی خاموش شود و آدمی به جای تلاش برای اثبات «من» به دیگران جزئی از «وجود» شود، به ذات الهی خویش نزدیک‌تر و با معبود یکی در نهایت تبدیل به «خویش» خواهد شد. هرگاه که «من» شکسته شود، انسان می‌تواند به حقیقت دست یابد و آن گاه به خود شکوفایی خواهد رسید. اما افسوس که انسان همواره می‌جوید، می‌یابد و عادت می‌کند و عادت حاصلی جز فراموش برایش به بار نخواهد آورد.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->