قیمت طلا در مشهد اعلام شد (۱۷ آبان ۱۴۰۴) فروش طلای آب شده توسط پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا ممنوع شد هر ماینر، برق چند خانوار را استفاده می‌کند؟ حداقل بودجه خرید آپارتمان ریزمتراژ و نقلی در تهران رشد رمزارز‌ها از بین رفت (۱۷ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز اونس جهانی طلا اعلام شد (۱۷ آبان ۱۴۰۴) | طلا از افت دلار سود برد همه معافیت‌های مالیاتی از ابتدای دی‌ماه حذف می‌شود | میانگین پرداختی مالیات‌دهندگان خراسان رضوی حدوداً ۱۳ میلیون تومان است احتمال سه‌نرخی‌شدن بنزین قوت گرفت؟! | برنامه دولت تغییر قیمت «بنزین سهمیه‌ای» نیست! قیمت دینار عراق، افغانی افغانستان و لیر ترکیه امروز در بازار مشهد چند؟ (۱۷ آبان ۱۴۰۴) قیمت نان در مشهد تا پرداخت کمک هزینه جبرانی از سوی دولت، ۱۵ درصد افزایش یافت | پرداخت طلب نانوایان از جیب مردم اتمام ارز دولت برای واردات بنزین | احتمالاً نرخ کارت آزاد جایگاه‌های سوخت تغییر کند قیمت میوه نسبت‌به یک هفته گذشته چه تغییری کرد؟ (۱۷ آبان ۱۴۰۴) نصب بنر قیمت جدید نان از امروز در نانوایی‌های سطح شهر مشهد (۱۷ آبان ۱۴۰۴) جلسات کمیته دستمزد ۱۴۰۵ برگزار نشده است فرصتی که از دست رفت اصلاح هدررفت ۴۰ درصدی در شبکه آب شرب سرخس آغاز شد پیش‌بینی بورس شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه در روز شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۴ آیا اکنون بهترین زمان برای خرید و فروش طلا است؟ پلمب یک کافه‌بازی و ۲ سالن زیبایی در مشهد (۱۶ آبان ۱۴۰۴) «چرمشهر» مشهد، نخستین شهرک صنعتی بدون خاموشی کشور | تکمیل ۵ هزار نیروگاه خورشیدی جدید تا پایان سال ۱۴۰۴ کارت‌ سوخت آزاد پمپ‌بنزین‌ها جمع‌آوری نمی‌شود رئیس سازمان امور مالیاتی کشور: زمان استرداد مالیات صادرکنندگان کاهش خواهد یافت رئیس اتاق بازرگانی ایران: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، کمکی به معیشت مردم نکرده است | سیاست ارز ترجیحی باید اصلاح شود + فیلم قانون مالیات بر ارزش افزوده به‌نفع شهرداری‌ها اصلاح می‌شود | روایت نشست پربار مسئولان اقتصادی کشور در اتاق بازرگانی مشهد رئیس سازمان امور مالیاتی: سکوی شفافیت مالیات بر ارزش افزوده در مشهد موجب اعتماد عمومی است بانک‌ها در سطح استان‌ها ارزیابی می‌شوند | نشست مجمع نمایندگان خراسان رضوی با وزیر اقتصاد برگزار شد سرنوشت بانک آینده در انتظار بانک‌های متخلف | بخشودگی مؤدیان مالیاتی خوش‌حساب به استان‌ها واگذار شد
سرخط خبرها

تبعات فاجعه بندرعباس بر صنعت خودرو

  • کد خبر: ۳۳۰۱۵۵
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۳
تبعات فاجعه بندرعباس بر صنعت خودرو
فاجعه انفجار در بندر شهید رجایی بندرعباس به عنوان مهم‌ترین بندر تجاری کشور، بسیاری از صنایع را تحت‌تاثیر قرار داده است، در این میان شاید صنعت خودرو آسیب مستقیمی ندیده باشد، اما تبعات آن بیش از صنایع دیگر دامن‏‌گیر این کالای استراتژیک کشور می‌شود، چرا که وابستگی بالای این صنعت به واردات قطعات و مواد اولیه، آن را در برابر اختلال در زنجیره تامین، بیش از سایر صنایع آسیب‏‌پذیر کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، فاجعه انفجار در بندر شهید رجایی بندرعباس به عنوان مهم‌ترین بندر تجاری کشور، بسیاری از صنایع را تحت‌تاثیر قرار داده است، در این میان شاید صنعت خودرو آسیب مستقیمی ندیده باشد، اما تبعات آن بیش از صنایع دیگر دامن گیر این کالای استراتژیک کشور می‌شود، چرا که وابستگی بالای این صنعت به واردات قطعات و مواد اولیه، آن را در برابر اختلال در زنجیره تامین، بیش از سایر صنایع آسیب پذیر کرده است. انجمن خودروسازان ایران، بعد از وقوع انفجار در بندرعباس، در نامه‌ای به مدیرکل بانک مرکزی این رخداد را «شوک جدیدی» به صنعت خودرو توصیف کرده است. نامه‌ای که در پی این واقعه، درخواست صدور مجوز خرید بدون انتقال ارز برای واردات قطعات و مواد اولیه تولید را مطرح کرده، اما این نامه، فراتر از یک درخواست اداری معمول، آینه‌ای است از تناقضات سیاستگذاری ارزی و صنعت خودروی کشور.

در سال‌های پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا، سیاستگذاران با یک معمای دشوار روبه‌رو بوده‌اند، این پرسش که چگونه می‌توان با منابع ارزی محدود، هم بازار خودرو را سامان داد و هم ثبات بازار ارز را حفظ کرد؟ راهکار انتخاب‌شده، ترکیبی متناقض از سیاست‌های ارزی انقباضی و سیاست‌های حمایتی از تولید داخل بود. از یک سو، واردات خودرو ممنوع شد و بازار در اختیار خودروسازان داخلی قرار گرفت، و از سوی دیگر، تخصیص ارز برای واردات قطعات و مواد اولیه با محدودیت‌های جدی مواجه شد. این سیاست متناقض، تعادلی شکننده در صنعت خودرو ایجاد کرد، تعادلی که با انفجار بندر شهید رجایی فروریخت.

خودروسازی ایران وابسته به قطعات و مواد اولیه وارداتی است و هر نوع اختلال در تامین ارز، ثبت‌سفارش یا ترخیص گمرک، قطعه سازی و به تبع آن خودروسازی را با چالش مواجه می‌سازد. بندر شهید رجایی به عنوان مهم‌ترین دروازه ورود کالا به کشور، نقشی حیاتی در زنجیره تامین قطعات و مواد اولیه صنعت خودرو داشت. با انفجار در این بندر، شوکی جدید به صنعت خودرو وارد شد، صنعتی که پیش از این نیز با مشکل عدم‌تخصیص ارز و همچنین عدم‌قیمت‌گذاری جدید دست و پنجه نرم می‌کرد.

انجمن خودروسازان ایران در نامه‌ای به محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، با انتقاد از تداوم سیاست سخت گیرانه این نهاد در زمینه انتقال ارز، اعلام کرده است که ادامه این رویکرد دیگر توجیه اقتصادی ندارد. در بخشی از این نامه آمده است: «بانک مرکزی پیش‌تر برای جلوگیری از رشد نرخ ارز در بازار با خرید‌های بدون انتقال ارز مخالفت می‌کرد؛ این در حالی است که اکنون، با آغاز مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا، نرخ ارز در بازار مسیر نزولی در پیش گرفته است. از سوی دیگر، افزایش پیشین نرخ ارز پیش از آغاز مذاکرات، آثار تورمی خود را در اقتصاد بر جای گذاشته و حالا که دلار ارزان‌تر شده، قیمت کالا‌ها در بازار کاهش نیافته است.»

در واقع موضوع انتقال ارز تنها یکی از سیاست‌های سخت‌گیرانه ارزی در حوزه خودرو است. چالش ارزی از سال ۹۷ تاکنون شاید مهم‌ترین رقیب قیمت‌گذاری دستوری در کسب عنوان مهم‌ترین مشکل صنعت و بازار خودروی کشور بوده است. برای مثال واردات خودرو از ابتدای دور ثانویه تحریم‌ها به دلیل مشکلات ارزی متوقف شده و واردات قطعه و حتی مواد اولیه تولید قطعه نیز با مشکلات زیاد قانونی همراه بوده است تا جایی که پیش از انفجار بندرعباس دبیر انجمن قطعه سازان کشور خبر داد که به دلیل مشکلات ارزی و سامانه‌ای مواد اولیه تولید قطعه تقریبا تمام شده و امکان تامین آن نیز به دلیل مشکلات قانونی فعلا وجود ندارد و خطوط تولید قطعه سازان شروع به توقف کرده‌اند؛ بنابراین حتی پیش از این «شوک جدید» نیز زنجیره تامین خودرو با مشکلات جدی ارزی مواجه بوده است. با وجود این تاکنون تعادل بین سیاست‌های انضباط ارزی و صنعت خودرو به صورت کج دار و مریز ادامه داشته، اما حالا یک شوک برون‌زا این تعادل را زیر سوال برده و سیاستگذاران را در موقعیتی قرار داد که باید میان حفظ انضباط ارزی و جلوگیری از توقف تولید در صنعت خودرو، یکی را انتخاب کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->