قتل هولناک یک زن با ضربات چاقو در مشهد | آیا انگیزه قتل سرقت النگوهای مقتول بود؟ دستگیری «شبح مرگ» در مشهد؛ سرنوشت شوم انتقام‌جوی ۲۶ ساله پس از دو دهه توهم! درمان گرمازدگی حدود ۳۰۰۰ زائر اربعین در خاک ایران | انتقال ۶۷ نفر از زائران از عراق به کشور بهترین هتل های استانبول برای سفرهای خانوادگی؛ تجربه اقامتی راحت و امن نخستین پرواز مشهد به کویته؛ گامی مؤثر در توسعه روابط ایران و پاکستان آخرین وضعیت تردد و تصادفات در مسیر‌های منتهی به مرز‌های خروجی اربعین مصدومیت ۹ نفر در تصادف شبانه در محور نیشابور - مشهد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) ۳۰ مصدوم در پی خروج قطار از ریل در مسیر کرمان _ زرند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) مأمور پلیس آستانه اشرفیه در درگیری با قاتل مسلح به شهادت رسید (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) قطار تهران - کرمان از ریل خارج شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت‌جام خسارت نداشت (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت جام را لرزاند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۴ شرور تهران با شلیک پلیس دستگیر شدند زلزله تهران را لرزاند | واکنش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به اعلام نشدن زمین لرزه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) کلثوم اکبری قاتل ۱۱ شوهر در دادگاه | ماجرای قتل‌ها چه بود؟ نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است - 5 متخصص زبده نوروفیدبک قوچان، خنک‌ترین شهر ایران در بامداد امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) غرب استان تهران لرزید (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) تسکین درد‌های معده و روده با این دانه تابستانی استفاده از دم‍پایی در پیاده روی اربعین مناسب نیست هشدار وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات تابش مستقیم نور خورشید شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان + نحوه محاسبه میزان مستمری تمامی امتحانات علوم پزشکی دانشگاه آزاد حضوری شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: شهادت حق شهید کاظمی بود و حیف بود که این مقام نصیب او نشود ۷ زائر ایرانی در تصادف ون با تریلی در ناصریه عراق مصدوم شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۵۷۰۰ مجروح در جنگ اخیر | وزیر بهداشت خواستار پیگیری بین‌المللی جنایات رژیم صهیونیستی شد شروع اعزام‌های حج عمره از ابتدای شهریور | حضور پررنگ بانوان در لیست زائران وزیر آموزش و پرورش: بازنشستگان ۱۴۰۳ در اولویت پرداخت پاداش قرار دارند | پیگیری قرارداد کار معین معلمان خرید خدمات بیشترین علت نیاز زائران به امدادرسانی در پیاده‌روی اربعین، تصادفات جاده‌ای است
سرخط خبرها

علائم اختلالات یادگیری در کودکان کدام‌اند؟

  • کد خبر: ۳۳۲۳۴۳
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۰
علائم اختلالات یادگیری در کودکان کدام‌اند؟
رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال با اشاره به علائم رایج اختلالات یادگیری در کودکان گفت: اختلالات یادگیری ممکن است در نوزادان نارس و کم‌وزن و کودکانی که از مادران با بارداری پرخطر متولد شده‌اند، شیوع بیشتری داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، فرین سلیمانی، درباره علائم اختلالات یادگیری اظهار کرد: اختلالات یادگیری یکی از مشکلاتی است که معمولاً پس از ورود کودک به دبستان خود را نشان می‌دهد، زیرا ممکن است کودک با مشکلاتی در خواندن، نوشتن یا ریاضیات مواجه شود. از همین رو، این اختلالات اغلب با برچسب‌هایی مانند «اختلال در خواندن»، «اختلال در نوشتن» یا «اختلال در ریاضیات» شناخته می‌شوند. با این حال، در دوران پیش‌دبستانی معمولاً علائم آشکاری از این اختلالات دیده نمی‌شود، گرچه والدین و مربیان در دوره مهدکودک ممکن است متوجه تفاوت‌هایی میان کودک و همسالانش شوند.

وی همچنین افزود: شیوع اختلالات یادگیری در میان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بین ۵ تا ۶ درصد است و این میزان در پسران به‌مراتب بیشتر از دختران گزارش شده است. اختلالات یادگیری یکی از چالش‌های عمده در نظام‌های آموزشی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر توانمندی‌های تحصیلی و اجتماعی کودکان و نوجوانان بگذارد. اختلال یادگیری به ناتوانی‌هایی اطلاق می‌شود که فرد، علی‌رغم بهره هوشی عادی، در کسب برخی از مهارت‌های مورد انتظار مانند خواندن، نوشتن، تکلم یا استدلال در ریاضیات، در مقایسه با کودکان هم‌سن خود عملکرد متفاوتی دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، کودکان دچار اختلالات یادگیری دارای ضریب هوشی بهنجار و رفتار و ظاهری طبیعی هستند، اما از نظر مهارت‌های خواندن، نوشتن و ریاضی، علیرغم بهره‌مندی از امکانات تحصیلی مناسب، با مشکل مواجه‌اند.

اگرچه این اختلالات معمولاً در دوران کودکی تشخیص داده می‌شوند، اما در بسیاری از موارد، کمبود آگاهی و شناسایی دیرهنگام می‌تواند اثرات منفی در زندگی تحصیلی و حرفه‌ای فرد به‌جای بگذارد. از همین رو، تشخیص به‌موقع و ارائه حمایت‌های آموزشی و توانبخشی مناسب برای کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات یادگیری، از ارکان اصلی بهبود وضعیت آنها و ارتقای کیفیت آموزشی جامعه به‌شمار می‌رود.

سلیمانی افزود: اگر کودک از مادری متولد شده باشد که سابقه بارداری پرخطر داشته است، احتمال بروز اختلالات یادگیری در او بیشتر است. همچنین کودکانی که نارس به دنیا آمده‌اند، یا نوزادانی که به‌مدت طولانی در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) بستری بوده‌اند، یا هنگام تولد وزن پایینی داشته‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این اختلالات قرار دارند.

سلیمانی ادامه داد: یکی از علائمی که ممکن است در این کودکان دیده شود، وجود اختلالات پردازش حسی است؛ به‌عنوان‌مثال، حساسیت بیش‌ازحد به لمس یا کاهش حساسیت نسبت به درد. با این حال، تا زمانی که کودک وارد مدرسه نشود، نمی‌توان صرفاً بر اساس این علائم، تشخیص قطعی در مورد اختلالات یادگیری داد.

رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال درباره میزان موفقیت درمان اختلالات یادگیری بیان کرد: این اختلالات در قالب یک طیف تعریف می‌شوند؛ به این معنا که با مداخله به‌موقع و توانبخشی مناسب می‌توان شدت آنها را کاهش داد. برای مثال، میزان اختلال در یادگیری را می‌توان از حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد به کمتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داد. هرچه تشخیص زودتر انجام شود و مداخلات دقیق‌تر و کامل‌تر باشند، نتایج بهتری حاصل خواهد شد. درمان این اختلالات در مراکز و مؤسسات توانبخشی کشور انجام می‌شود.

وی درباره اقداماتی که در کشور برای شناسایی اختلالات یادگیری انجام می‌شود نیز گفت: در کشور ما، غربالگری‌های رایگان در شبکه بهداشت و درمان برای تشخیص اختلالات یادگیری در دوران پیش‌دبستانی و پیش از ثبت‌نام در کلاس اول ابتدایی انجام می‌شود. با این حال، متخصصان بر این باورند که می‌توان غربالگری‌های دقیق‌تری را برای شناسایی بهتر و زودتر این اختلالات در سنین پایین‌تر طراحی و اجرا کرد، که این امر می‌تواند به بهبود وضعیت این کودکان کمک شایانی کند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->