پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

مقایسه کراس اوور Cross Over و شاسی بلند SUV

  • کد خبر: ۳۳۳۷۳
  • ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۲
مقایسه کراس اوور Cross Over و شاسی بلند SUV
خودرو‌های شاسی بلند و کراس اوور چند سالی است که در بازار کشور محبوبیت بالایی پیدا کرده و طرفداران بسیاری دارند. در این مقاله به بررسی تفاوت خودرو‌های شاسی بلند و کراس اوور  می‌پردازیم.
به گزارش شهرآرانیوز، طی سا‌ل‌ها در طراحی و تولید انواع خودرو‌ها در سراسر جهان، مصرف سوخت و راحتی در حرکت به عنوان دو مزیت مهم در خرید خودرو محسوب می‌شوند، از این رو CUV‌ها به دلیل سهولت استفاده در جاده و بهبود سوخت مصرفی، CUV‌ها جایگزین SUV‌ها شدند.
 
 
مقایسه کراس اوور Cross Over و شاسی بلند SUV

حالا کراس اوور‌ها به نوعی رقیب اصلی شاسی‌بلند‌ها در بازار جهانی محسوب می‌شوند که البته هر یک طرفدار خود را دارد. ما به کمک جدیدترین اطلاعات موجود از امکانات و آپشن‌های این دو مدل خودرو، خوب و بد آن‌ها را مقایسه کرده‌ایم.
 

خودرو‌های کراس اوور و شاسی بلند،   کلاس پرفروش در بازار ایران
نزدیک به دو دهه است که خودرو‌های شاسی بلند یا suv و کراس اوور‌ها در بین مردم ایران محبوبیت بالایی پیدا کرده اند. خودرو‌هایی که دارای شباهت بسیاری هستند و بسیاری از مردم این دو کلاس را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند.

بیشتر افراد تمام خودرو‌هایی که ارتفاعی بیشتری از زمین دارند را به عنوان شاسی بلند می‌شناسند. این درحالی است که کراس اوور و SUV دو سگمنت کاملا جداگانه هستند. کراس اوور‌ها در مقایسه با خودرو‌های شاسی بلند دارای قابلیت‌های بیشتر و مصرف سوخت کمتر دارند. در ادامه خودرو‌های کراس اوور و شاسی بلند را کاملا بررسی می‌کنیم.

تفاوت خودرو‌های شاسی بلند و کراس اوور در پلتفرم خودرو
مهمترین و واضح‌ترین تفاوت دو کلاس SUV و کراس اوور در پلتفرم طراحی این دو خودروست. معمولا در تولید خودرو‌های شاسی بلند یا suv از شاسی وانت پیکاپ و یا کامیونت‌ها استفاده می‌شود.

در خودرو‌های شاسی بلند عمدتا هدف دستیابی به قدرت بالا، فضای زیاد و رانندگی‌های آفرود است، برای مثال می‌توانیم از تویوتا لندکروز ۲۰۱۷ به عنوان یک شاسی بلند قدرتمند یاد کنیم. در حالیکه کراس اوور‌ها معمولا مبتنی بر شاسی خودرو‌های سدان تولید شده و سواری نرم تری در مقایسه با suv‌ها دارند.
 
مقایسه کراس اوور Cross Over و شاسی بلند SUV
 
کراس اوور و شاسی بلند‌ها چه تفاوتی در تولید دارند؟
اگر اطلاعات کمی در ارتباط با خودر‌های سدان داشته باشید احتمالا می‌دانید که خودرو‌های سدان دارای طراحی یکپارچه در بدنه هستند. این درحالی است که در خودرو‌های شاسی بلند فلسفه تولید متفاوت است. در خودرو‌های suv بدنه و فریم به صورت جداگانه تولید می‌شوند و در نهایت فرایند مونتاژ انجام می‌شود. دلیل انجام این کار ایجاد استحکام بیشتر در خودرو‌های suv است تا در هنگان رانندگی در جاده‌های صعب العبور به کمک شما می‌آید.

به دلیل همین سبک از طراحی در این دو کلاس خودرو، شاهد رانندگی نرم تری در خودرو‌های کراس اوور در مقایسه با خودرو‌های شاسی بلند هستیم. برای مثال ساندرو استپ وی نمونه مناسبی در دسته کراس اوورهاست.

خودرو‌های شاسی بلند بزرگتر اند یا خودرو‌های کراس اوور؟
حتی در یک نگاه سرسری هم می‌توان فهمید که شاسی بلند‌ها به مراتب بزرگتر از کراس اوور‌ها هستند. این مورد حتی در کراس اوور‌های کامپکت نیز قابل ملاحظه است. طراحی و ابعاد مناسبی که در کراس اوور‌ها وجود دارد، این خودرو‌ها را برای مصارف شهری و رانندگی‌های درون شهری بهترند.

در خودرو‌های شاسی بلند نیز ارتفاع بلند خودرو تسلط بیشتری در حین رانندگی به شما می‌دهد. همچنین فضای داخلی بیشتر و حجم بار بیشتری درون خودرو وجود دارد که از دیگر مزایا استفاده از خودرو‌های شاسی بلند است. البته این ابعاد بزرگتر مسلما منجر به افزایش وزن می‌شود که در پی آن سوخت بیشتری نیز مصرف می‌شود. همین عامل باعث می‌شود که بیشتر افراد به فکر خرید خودرو‌های کراس اوور باشند.

تجربه رانندگی با خودرو‌های suv و کراس اوور
اگر در جاده‌های درون شهری رانندگی می‌کنید مسلما هیچ خودرویی بهتر از سدان‌ها برای شما وجود ندارد. اما اگر در جاده‌های بیرون از شهر و نا هموار باشید به خوبی متوجه نقص خودرو‌های سبک می‌شوید.

رانندگی با کراس اوور‌ها در مقایسه با خودرو‌های شاسی بلند تجربه بهتری به دست می‌دهند، اما قابل مقایسه با سدان‌ها نیستند. البته این مقایسه در شرایط جاده‌های درون شهری است، اما اگر شرایط را به جاده‌های آفرود و خارج از شهر تغییر دهیم قانون بازی به کلی تغییر می‌کند.

اما خودرو‌های شاسی بلندی مانند پژو ۲۰۰۸ در جاده‌های آفرود سواری نرم تری از خود نشان می‌دهند و به سبب داشتن سیستم تعلیق سفت تری که دارند، در شرایط جاده‌های بیرون شهری و ناهموار عملکرد مناسبی دارند.
 
مقایسه کراس اوور Cross Over و شاسی بلند SUV

بررسی سیستم متحرک کلاس شاسی بلند و کراس اوور
معمولا شاسی بلند‌ها دارای سیستم متحرک عقب هستند و در برخی نمونه‌ها نیز شاهد سیستم چهار چرخ متحرک هستیم. این درحالی استکه در خودرو‌های کراس اوور سیستم محور جلو و تمام چرخ متحرک یا AWD نیز در بازار وجود دارد.

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که سیستم چهار چرخ متحرک بیشتر برای مناطق کوهستانی سیستم ایده آلی است و شاید در جاده‌های درون شهری مطلوبیت چندانی برای کاربر نداشته باشد.

در بحث پیشرانه نیز معمولا کراس اوور‌های با موتور‌های سبک تری تولید می‌شوند. چرا که وزن کمتری دارند و به طبع نیروی کمتری برای حرکت هم نیاز دارند. معمولا موتور بیشتر کراس اوور‌ها از نوع چهار سیلندر است، اما در آن سوی قضیه در خودرو‌های شاسی بلند بیشتر از موتور‌های سیلندر استفاده می‌شود و از نوع V شکل هستند.

همچنین علاوه بر استفاده از موتور‌های قدرتمند تر، پیشرانه شاسی بلند‌ها در نسخه توربوشارژ نیز تولید می‌شود. در پایان به این سوال پاسخ می‌دهیم که بلاخره شاسی بلند‌ها خودرو‌های بهتری هستند یا کراس اوور ها؟

پاسخ به این سوال تماما بستگی به تصمیم شما دارد و انتخابی کاملا شخصی است. اما شاسی‌بلند‌ها دارای ابعادی بزرگ، استحکام بالا، کشش مناسب، تسلط بیشتر راننده بر جاده، قدرت بالای موتور و فضای بیشتری هستند.

در آن سوی قضیه نیز کراس اوور‌ها دارای رانندگی راحت، سواری نرم، ابعاد کوچکتر نسبت به شاسی بلند‌ها و در نتیجه رانندگی شهری مناسب، مصرف سوخت کمتر و …بوده و به عبارتی می‌توان گفت ترکیبی از مزایای شاسی بلند و سدان‌ها را با خود به همراه دارند.

منبع:سپندخودرو
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->