نگاهی به مشاوره های پیش از طلاق و اثرگذاری شان در سازش زوجین در خراسان رضوی | نجات خانواده از «تصمیم» تا «مسیر» به این دلایل روی کاناپه نخوابید جدیدترین اعترافات زوج سارق: زن‌هایی که طلای زیادی داشتند سوژه ما بودند آیا پاکسازی کبد در درمان بیماری‌های کبدی مؤثر است؟ وزیر بهداشت از راه‌اندازی ۶۰۰۰ تخت بیمارستانی در کشور در سال جاری خبرداد ثبت ۸۱۸ حادثه طی هفته گذشته در کشور | ۳ استان در صدر حوادث چگونه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهیم؟ خواص اعجاب‌انگیز سکنجبین | از رفع تشنگی تا تقویت قلب و معده آفت‌کش‌ها با اختلال در رشد مغز کودکان مرتبط هستند وزیر علوم خواستار بازنگری در دروس دانشگاهی و تمرکز بر آموزش با کیفیت شد دستگیری سارق خودروهای مدل پایین توسط پلیس مشهد تحقیقات ویژه پلیس آگاهی مشهد درباره مرگ مشکوک و دلخراش جوان موتورسوار بهترین روش وزن کم کردن؛ رژیم‌های فستینگ و کتوژنیک یا رژیم مدیترانه‌ای؟ رای نهایی شکایت زنگنه از سعید جلیلی و زاکانی اعلام شد هلاکت ۸ تروریست در عملیات فراجا (۵ شهریور ۱۴۰۴) ساعت و زمان دقیق ماه گرفتگی ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ در ایران فضای مجازی برای کودکان و نوجوان؛ فرصت‌سازی یا فرصت‌سوزی؟! دستگیری باند دزدان زیبارو در مشهد | سرقت یک میلیاردی با آبمیوه و غذای مسموم + فیلم یادی از دکتر عباس شفیعی، پدر داروسازی نوین ایران | نوشداروی ماندگار توقف قطار‌ها در ایستگاه نیشابور از سر گرفته شد | ماجرای تصمیم عجیب شرکت راه‌آهن که لغو شد گلایه شهروندان برخی از محلات مشهد از بروز بیماری سالک و پاسخ علوم پزشکی | سالک را جدی بگیرید! تأمین برعکس آب مشهد | فقط ۳۰ درصد از آب شهر از طریق سدها تامین می‌شود بازگشت همه دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه‌ها بازگشایی موزه استاد فرشچیان در کاخ سعدآباد رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: هدف از رسیدگی به پرونده‌های قضایی احقاق حق و اجرای عدالت است آیا مدارس زودتر از موعد شروع می‌شوند؟ | تاریخ دقیق بازگشایی مدارس در سال ۱۴۰۴ اعلام شد ۸ درصد از سرمایه دامی کشور در دست خراسان رضوی ابلاغ اساسنامه مدرسه مجازی + جزئیات رئیس پلیس بین‌الملل فراجا: قاتل فراری به کشور مسترد شد (۵ شهریور ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

در مدارس، چالش کمبود نیروی مشاوره‌ای توانمند داریم

  • کد خبر: ۳۳۵۲۵۳
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۸
در مدارس، چالش کمبود نیروی مشاوره‌ای توانمند داریم
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه وظیفه کمک به دانش‌آموزان در گذر از دوره بلوغ بر عهده افراد متعهد و آگاه است، گفت: عوامل تربیتی باید افرادی آگاه باشند تا بتوانند با هر دانش‌آموز متناسب با دوران رشدی‌اش تعامل کنند و به‌جای برنامه‌های کادربندی‌شده و یکسان برای همه، بر اساس شناخت و درک درست، با آن‌ها تعامل مناسب داشته باشند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی لطیفی درباره مسائل مختلف حوزه تربیتی در نظام آموزش و پرورش گفت: در مسئله بلوغ ویژگی تاثیرپذیری فردی نقش مهمی ایفا می‌کند. عوامل تربیتی باید افرادی آگاه باشند تا بتوانند با هر دانش‌آموز متناسب با دوران رشدی‌اش تعامل کنند و به جای برنامه‌های کادربندی شده و یکسان برای همه دانش‌آموزان، بر اساس شناخت و درک درست، با آنها تعامل مناسب داشته باشند. باید دانست وظیفه کمک به دانش‌آموزان در گذر از دوره بلوغ بر عهده افراد متعهد و آگاه است.

وی با بیان اینکه با توجه به انتظارات گسترده‌ای که از آموزش و پرورش وجود دارد، نقطه ضعف اصلی در مسائل تربیتی خاص دانش‌آموزان همانند بلوغ، چالش کمبود نیروی تربیتی و مشاوره‌ای توانمند است افزود: باید فرآیند تقویت این نیرو‌ها جدی‌تر پیگیری شود. تا جایی که بنده خبر دارم، طراحی‌های خوبی در معاونت پرورشی در این زمینه انجام شده، لکن به حمایت مجموعه‌های خارج از آموزش و پرورش هم نیازمند است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به چالش‌های نیروی انسانی، مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش را کمبود نیروی انسانی تربیتی و مشاوره‌ای آگاه و متعهد دانست و ادامه داد: باید این واقعیت را بپذیریم که در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش از نظر کیفی، به اندازه کافی چالش نیروی انسانی وجود دارد، هرچند کار‌های قابل تقدیری در این زمینه انجام شده، اما کافی نیست.

تغییر نگاه از کتاب محوری به سمت برنامه محوری از ماموریت‌های سازمان پژوهش در دوره جدید

لطیفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تغییرات کتب درسی گفت: یکی از ماموریت‌های سازمان پژوهش در دوره جدید، تغییر نگاه از کتاب محوری به سمت برنامه محوری است، زیرا مطالبات و نیاز‌های جامعه فراتر از آن است که بتوان تنها با کتاب آنها را برآورده کرد. باید فرصت‌های غنی یادگیری و تربیتی در قالب برنامه‌درسی طراحی شود تا مدرسه به محیطی اثرگذار و تربیتی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین محور‌های سند تحول، چرخش از تمرکز صرف بر کتاب درسی به سمت برنامه درسی در مدرسه است افزود: از آنجا که اقلیم‌ها و بوم‌های متفاوتی در سراسر کشور وجود دارد، باید چارچوب‌هایی تدوین کنیم که امکان بومی‌سازی بخش‌هایی از محتوا و تنوع در یادگیری فراهم شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران و معلمان مدارس نباید صرفاً مجری کتاب‌های درسی باشند، بلکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بتوانند سطح‌هایی از برنامه را با شرایط منطبق کرده و متناسب با نیاز‌های متنوع مناطق و تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان کار را پیش ببرند ادامه داد: بر همین اساس، طرحواره «اجرای برنامه درسی تا سطح مدرسه» در نظر گرفته شده که قرار است به صورت آزمایشی در دوره اول ابتدایی و در چند مدرسه اجرا شود. در این طرح، نقش مدرسه به عنوان محور تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌ها، ارتقاء یافته است.

لطیفی با بیان اینکه در این طرح، «برنامه درسی مدرسه‌ای»، «بسته‌های یادگیری جدید» و «نظام پشتیبانی علمی از مدرسه» سه خدمت اساسی است که به مدرسه ارائه می‌شود عنوان کرد: هدف این است که در آغاز، به صورت آزمایشی محدود در پایه اول ابتدایی اجرا و نظارت و ارزشیابی‌های مستمر نیز انجام شود، زیرا دوره اول ابتدایی حساس‌ترین دوره است.

وی با بیان اینکه یکی از کاستی‌های فعلی، فاصله میان برنامه درسی قصدشده و برنامه درسی در صحنه اجرای واقعی است اظهار کرد: دلیل این مسئله هم معمولا بی‌توجهی به نیاز‌های دانش‌آموز و مهم‌تر از آن، شکل نگرفتن فهم مشترک درباره اهداف و محتوای برنامه بین برنامه‌ریز و عوامل مدرسه به خصوص معلم است. برای رفع این نقص، امسال برای پایه اول ابتدایی اجرای آزمایشی به صورت محدود در تعداد بسیار محدودی از مدارسی خواهد بود که به صورت مستمر در طول سال ارتباط، پشتیبانی و رصد با آنها داشته باشیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->