به گزارش شهرآرانیوز، حجةالوداع، آخرین سفر پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) به مکه مکرمه برای انجام فریضه حج بود که در سال دهم هجری قمری انجام گرفت. این سفر نه تنها از نظر عبادی بلکه از حیث تاریخی، اجتماعی و سیاسی نیز یکی از مهمترین وقایع در سیره پیامبر اسلام (ص) به شمار میرود. پیامبر در این سفر، با انجام مناسک حج و ایراد خطبهای مهم، اصول بنیادین اسلام، وحدت امت و حقوق انسانی را تبیین کرد.
پس از سالها تلاش در جهت ابلاغ پیام الهی، تشکیل حکومت اسلامی در مدینه و تثبیت اصول اسلامی در جامعه نوپا، پیامبر اسلام(ص) تصمیم گرفت تا برای نخستین و آخرین بار، حج خود را به صورت کامل و رسمی انجام دهد. تا پیش از آن، به دلایل مختلف از جمله شرایط جنگی، امکان انجام حج برای مسلمانان فراهم نبود یا به صورت محدود انجام میگرفت. در سال دهم هجری، با تثبیت صلح نسبی در منطقه، پیامبر (ص) به مسلمانان اعلام کردند که قصد سفر به مکه برای انجام فریضه حج دارند.
با انتشار خبر سفر پیامبر (ص) به مکه، جمعیت عظیمی از مسلمانان از مناطق مختلف جزیرهالعرب برای همراهی با ایشان راهی مکه شدند. طبق برخی روایات، بیش از ۱۲۰ هزار نفر در این سفر حضور داشتند. این اجتماع بزرگ، نشانگر انسجام و گسترش اسلام در سراسر منطقه بود.
پیامبر اکرم (ص) در طول این سفر، مناسک حج را به صورت عملی به مسلمانان آموزش دادند. ایشان بر انجام دقیق اعمال حج از احرام در میقات گرفته تا طواف، سعی بین صفا و مروه، وقوف در عرفات و مشعر، رمی جمرات و قربانی تاکید داشتند. آموزش عملی این مناسک، الگویی برای آیندگان قرار گرفت و شکل صحیح انجام حج را تثبیت کرد.
در این حج، پیامبر اعظم (ص) خطبهای خواندند که امروز نیز، با گذشت بیش از چهارده قرن، پاسخی روشن و نجاتبخش برای بحرانهای فکری، اجتماعی و اخلاقی عصر حاضر دارد. اکنون که جهان با مسائل پیچیدهای، چون تبعیض، جنگ، فساد، فروپاشی اخلاق و ضعف عدالت مواجه است، بازخوانی پیامهای حجةالوداع ضرورتی است گریزناپذیر.
یکی از نخستین و برجستهترین محورهای خطبه حجةالوداع، تاکید پیامبر (ص) بر حرمت جان انسانها بود: «ای مردم! همانگونه که این روز، این ماه و این شهر حرام است، خون و مال و آبروی شما نیز بر یکدیگر حرام است.»
این سخن طلایی، امروز میتواند پرچم مقابله با تروریسم، خشونت مذهبی، نسلکشی و تجاوز به حقوق انسانی باشد. جهانی که در آن قتل و خونریزی، گاه به نام دین صورت میگیرد، بیش از هر زمان دیگر نیازمند فهم عمیق این بخش از پیام رسول اکرم (ص) است.
در همان خطبه، پیامبر (ص) اعلام کردند: «هیچ عربی را بر عجم و هیچ عجمی را بر عرب، و هیچ سیاهی را بر سفید و هیچ سفیدی را بر سیاه برتری نیست؛ مگر به تقوا.»
این بیان، پیام روشنی برای جهانی دارد که هنوز گرفتار تبعیضهای نژادی، طبقاتی و قومی است. در زمانهای که سیاهپوستان در آمریکا، مهاجران در اروپا، و اقلیتها در بسیاری از کشورها قربانی بیعدالتیاند، ندای پیامبر (ص) در حجةالوداع میتواند پایهای برای گفتمان نوین عدالت اجتماعی و همزیستی مسالمتآمیز باشد.
پیامبر (ص) در بخشی از خطبه بهصراحت حقوق زنان را یادآور شدند: «از خدا درباره زنان پروا کنید، زیرا شما آنان را با امانت الهی گرفتهاید...»
این آموزه، در زمانهای که حقوق زنان یا زیر پا گذاشته میشود یا با افراطگرایی و تحقیر سنتها مصادره میگردد، راهی متعادل ارائه میدهد. نه بیمهری جاهلیت گذشته و نه افراطگری مدرن، هیچکدام راهگشا نیست؛ بلکه راه، همان بزرگمنشی اسلامی در کرامتبخشی به زن همراه با حفظ ارزشهای انسانی و خانوادگی است.
پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «در میان شما چیزی باقی گذاشتم که اگر به آن چنگ زنید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و سنت من.»
جهان امروز با بحرانهای معنوی، بیهویتی فرهنگی، افراطگرایی فکری و سلطه رسانههای بیمرز روبهرو است. جوانان سردرگم، خانوادههای متزلزل و جوامع پراکنده بیش از هر زمان نیازمند بازگشت به متون اصیل دین با فهمی متعادل و انسانی هستند.
یکی دیگر از محورهای کلیدی این خطبه، تاکید بر برادری ایمانی و وحدت امت اسلامی است. پیامبر (ص) تلاش کردند در آخرین اجتماع بزرگ مسلمانان، تمام مرزهای قبیلهای، نژادی و قومی را در پرتو ایمان از میان بردارند. امروزه، جهان اسلام گرفتار تفرقه مذهبی، درگیریهای قومی و منازعات سیاسی شده و بیش از هر زمان نیازمند بازگشت به اصل وحدت اسلامی است؛ همان وحدتی که پیامبر در حجةالوداع بر آن پافشاری کرد.
خطبه حجةالوداع تنها یادگار آخرین حج پیامبر اسلام (ص) نیست؛ بلکه منشوری است جهانی، اخلاقی و انسانی. این پیام برای حامیان عدالت، کرامت، برابری و حقیقت در هر نقطه از جهان الهامبخش است. اگر جامعه جهانی، مسلمانان و حامیان حقوق بشر به آموزههای این خطبه بازگردند، میتوان امیدوار بود که ریشههای ظلم، تبعیض، جهل و افراطگرایی خشکانده شود.