پلمب یک رستوران و ۲ فست فود در محدوده هاشمیه مشهد (۱۰فروردین۱۴۰۳) انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ضرورت همکاری خودروسازان با شرکت‌های دانش‌بنیان

  • کد خبر: ۳۳۶۶۴
  • ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
ضرورت همکاری خودروسازان با شرکت‌های دانش‌بنیان
دبیر کل سازمان ملی کارآفرینی ایران معتقد است که اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان بایستی در یک مسیر دو سویه صورت گیرد و خودروسازان بایستی برای واگذاری بخشی از فعالیت‌های خود به شرکت‌های دانش‌بنیان اقداماتی انجام دهند. با ورود دانش‌بنیان‌ها و حمایت نهاد‌های تسهیل‌گر و بالادستی، می‌توان دریچه‌های جدیدی در صنعت خودرو ایجاد کرد.
به گزارش شهرآرانیوز، در ادامه سلسله مراتب بررسی و طرح موضوع  " ضرورت همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و خودروسازان" و اعلام آمادگی نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها برای همکاری با خودروسازان و ساخت قطعات استراتژیک خودرو، احسان جهانی- با بیان اینکه طی سال‌های اخیر صنعت خودرو در دنیا دستخوش تغییرات و تحولات عظیمی شده است، اظهار کرد: این موضوع را در ورود خودرو‌های الکتریکی، خودرو‌های خودران و به کارگیری هوش مصنوعی و IOT در این صنعت برای بهبود تجربه رانندگی، رضایت مشتریان و همچنین حفظ محیط زیست می‌توان دید.

دبیر کل سازمان ملی کارآفرینی ایران با اشاره به اینکه، آنچه که در دنیا نقش چشمگیری در سرعت بخشیدن به ورود این صنعت به دنیای نوآورانه داشته، ارتباط سازنده با افراد و شرکت‌های تکنولوژیک، دانش بنیان و درگیر کردن  آنان در حل مسائل بوده است؛ تاکید کرد: در ایران نیز ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه خودرو ضرورتی است که نه تنها نهاد‌های نظارتی و تصمیم گیر، تردیدی در آن ندارند، بلکه به عنوان یک الزام نیز از آن یاد می‌کنند. قطعا استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به واسطه کوچک بودنشان چابکتر و پویاتر عمل خواهند کرد و از تصمیمات بروکراتیک کمتری برخوردار هستند.

وی افزود: در کشور‌های توسعه یافته از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و تکنولوژی پایه به عنوان موتور محرک و نوآوری صنعت در لایه‌های مختلف استفاده می‌شود و عملا شرکت‌های بزرگ با بررسی جامع شرکت‌های چابکتر و با پیشینه خوب یا وارد سرمایه‌گذاری در آن مجموعه می‌شوند یا به صورت کامل آن را خریداری کرده و تحت مالکیت خود قرار می‌دهند؛ این موضوع را در شرکت‌های خودروسازی مختلف از قبیل هیوندای، کیا، فولکس واگن و سایر برند‌ها می‌توان دنبال کرد.

جهانی با بیان اینکه در سال‌های گذشته اکوسیستم فناوری و نوآوری نتوانسته در کنار کارخانجات خودروسازی به درستی شکل بگیرد؛ تصریح کرد: این بدین معناست که نیاز واقعی صنعت به بخش دانش بنیان به درستی منتقل نشده و متقابلا توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان برای بخش صنعت مشخص نشده است. این ارتباط نیازمند آشنایی بیشتر و بهادادن به شرکت‌های دانش بنیانی است که علی‌رغم اینکه سابقه فعالیت کمتری نسبت به خودروسازان کشور دارند، اما با توجه به انگیزه، پشتکار، دانش و نیرو‌های توانمند خود می‌توانند مسیر‌های جدید نوآوری را ایجاد کنند.

دبیر کل سازمان ملی کارآفرینی ایران یادآور شد: طی دو سال اخیر سعی شده است این دو گروه بتوانند به یک گفتمان مشترک دست یابند و حتی مدیران ارشد خودروسازان نگاه مثبتی به برقراری این ارتباط دارند؛ اما یکپارچگی و انسجام عملکردی میان این گروه‌ها نیازمند ایجاد ساز و کار اجرایی مستحکم برای پیشبرد بهتر این موضوع است؛ فضایی که بتوان به صورت عملیاتی شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز را در کنار شرکت‌های دانش بنیان قرار داد و نیاز صنعت به تفکیک و دسته بندی مشخص در اختیار شرکت‌های دانش بنیان توانمند قرار گیرد.

وی در  پایان خاطرنشان کرد: اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان، مسیری است که قطعا یک روزه حاصل نمی‌شود  بلکه در یک مسیر و همکاری دو سویه، صورت خواهد پذیرفت. از این رو خودروسازان برای واگذاری بخشی از فعالیت‌های خود به شرکت‌های دانش بنیان باید اقداماتی را انجام دهند. با ورود شرکت‌های دانش بنیان و حمایت نهاد‌های تسهیل‌گر و بالادستی می‌توان دریچه‌های جدیدی در صنعت خودرو ایجاد کرد. امید است خودروسازان با اتکا به توان داخلی و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بتوانند در تحقیق و توسعه، طراحی محصولات و تولید قطعات گام‌های روشنی بردارند.

ایجاد همکاری و انگیزه برای دانش‌بنیان‌ها؛ مانع وابستگی به شرکای خارجی

همچنین در این زمینه، مصطفی طاهری- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس- نیز معنقد است که از آنجا که کشور‌های مختلف همکاری خودرویی خود با ایران را به صفر رسانده یا تقلیل داده‌اند، ما باید به خود تکیه کنیم. این خوداتکایی با همکاری دانش بنیان‌ها به دست می‌آید. قطعه‌سازان داخلی با توجه به امکانات و دانش خود توانسته‌اند بخشی از نیاز صنعت خودرو را مرتفع کنند، اما هنوز وابستگی به دانش خارجی و تامین قطعات از خارج از مرز‌های کشور به حداقل ممکن نرسیده است.

وی با بیان اینکه شرایط موجود تولید خودرو، دلیلی شده تا تولیدکنندگان خودرو بیش از گذشته بخواهند در جهت خوداتکایی گام بردارند، افزود: برای آنکه بتوان بدون نیاز به شرکت‌های خارجی به تولید خودرو پرداخت، باید به سمت مجموعه‌های دانش بنیان که برای رشد صنعت خودرو آمادگی لازم را دارند، رفت.

خودروسازان نیاز صنعتی خود را اعلام کنند

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، توسعه و رشد صنعت خودروی داخلی را امری اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: خودروسازان باید نیاز‌های خود را به شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها اعلام کنند و از ظرفیت‌های بالقوه علمی و تخصصی نیرو‌های جوان و سختکوش کشور بهره‌برداری مناسبی کنند. شرکت‌های دانش بنیان با ارائه راهکار و طرح‌های تخصصی خود می‌توانند نقش به سزایی در ارتباطی موثر و دو سویه با صنعت خودرو ایجاد کنند.

طاهری ضمن ابراز خرسندی از اعلام آمادگی خودروسازان در جهت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، تاکید کرد: همه باید در مسیر توسعه و پیشرفت کشور تلاش کنند و با ایجاد حس همکاری و انگیزه، مانع از فرار مغز‌ها و وابستگی به دانش شرکت‌های خارجی شوند.
 
منبع:ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->