مدیر حوزه‌های علمیه کشور: معماری اسلامی و ایرانی مدارس نقش مهمی در تربیت دانش آموزان دارد

  • کد خبر: ۳۳۶۹۸۵
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۴
مدیر حوزه‌های علمیه کشور: معماری اسلامی و ایرانی مدارس نقش مهمی در تربیت دانش آموزان دارد
مدیر حوزه‌های علمیه معماری فضا‌های آموزشی را یکی از مؤلفه‌های مهم تربیت دانست و گفت: ساخت‌وساز و دکور مدارس در شرایط موجود دشوار است، اما نباید از نقش بنیادین معماری اسلامی و ایرانی غافل شد.

به گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار با مدیرکل و معاونان آموزش‌وپرورش استان قم که امروز در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد، با اشاره به جایگاه خطیر تعلیم‌وتربیت گفت: حوزه علمیه افتخار می‌کند که در کنار شما و همراه شما در خدمت به نسل جوان، اعم از دختران و پسران، گامی بردارد؛ باری را از دوش آنان بردارد و در جای لازم راهنمایی دهد و جایی که لازم است راهنمایی بگیرد. هم‌دلی و همراهی با نوجوانان برای ما یک افتخار بزرگ است و این سخن را از صمیم قلب می‌گویم. از این رو، از همه شما مدیران، معلمان و دست‌اندرکاران تعلیم‌وتربیت صمیمانه قدردانی می‌کنم.

آموزش‌وپرورش؛ دستگاهی عظیم و مسئولیتی سنگین

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به سابقه سال‌ها فعالیت علمی و مدیریتی خود در حوزه تعلیم‌وتربیت گفت: هیچ روزی نیست که در آن درباره آموزش‌وپرورش نیندیشم یا درگیر امور آن چه از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی، چه در بخش‌های مختلف آموزشی در تهران و دیگر نقاط کشور، و چه در فعالیت‌های محتوایی و مدرسه‌سازی در شهر‌های کوچک نباشم.

وی با تأکید بر گستردگی این مجموعه ادامه داد: دستگاه آموزش‌وپرورش بسیار عظیم است و هر کس در برابر این حجم مسئولیت واقعا احساس کوچکی می‌کند؛ زیرا این مسئولیت بار بسیار سنگینی دارد.

همه دستگاه‌های کشور موظف‌اند نقش خود را در تعلیم‌وتربیت ایفا کنند

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تجربه تعامل با دولت‌های مختلف اظهار داشت: در چند دولت گذشته، همیشه با صراحت به مسئولان، مجلس و دولت‌ها گفته‌ام که همه دستگاه‌ها باید مشخص کنند برای آموزش‌وپرورش چه کار کرده‌اند و چه باید بکنند. به بیان دیگر، همه وزرا که دور میز هیئت دولت می‌نشینند باید دائماً بگویند سهم و نقش آنها در پیشبرد آموزش‌وپرورش چیست.

لزوم توجه جدی به آموزش‌وپرورش و برنامه‌ریزی‌های کلان کشور

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر ضرورت توجه راهبردی به حوزه آموزش‌وپرورش و نهاد‌های علمی کشور، گفت: هر ساله در فرآیند بررسی بودجه، چه در شورای نگهبان، چه در جلسات مشترک با کمیسیون‌های مجلس و چه در نشست‌های دولت، یکی از نخستین موضوعاتی که باید با منطق و روش درست مورد توجه قرار گیرد، مسائل آموزشی کشور است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: وزرا و مسئولان می‌دانند که دستگاه آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها با مشکلات مهمی مواجه‌اند و نیازمند نگاه ویژه هستند. البته بخش‌های دیگر کشور مانند نیرو‌های مسلح و حوزه سلامت نیز اهمیت فراوان دارند، اما در برنامه‌ریزی‌ها باید آموزش‌وپرورش و نظام علمی در اولویت نخست قرار گیرد.

وی افزود: همه شما باید بدانید که چه مسئولیت سنگینی در این عرصه بر عهده دارید. بنده نیز همراه شما هستم و هر کاری بتوانم برای پیشبرد امور انجام می‌دهم.

توجه ویژه به برنامه هفتم توسعه

آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: در فصل دهم این برنامه و جداول مرتبط با آن، ظرفیت‌های خوبی پیش‌بینی شده است. شما می‌توانید برای حوزه فعالیت خود برش اختصاصی استخراج کنید و حتی فراتر از آن حرکت کنید.

وی اظهار داشت: روی این برنامه بسیار کار شده و در رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان نیز تلاش‌های فراوانی انجام گرفت. دولت نیز امروز توجه مناسبی به این موضوع دارد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اهمیت اجرای دقیق اسناد بالادستی در آموزش‌وپرورش، بر ضرورت تدوین «برش‌های استانی قوی» تأکید کرد و گفت: باید برنامه‌ها با هدف دستیابی به رتبه نخست در همه شاخص‌های تربیتی نه صرفاً ظاهری طراحی شود. اگر این رویکرد در سطح استان فرهنگ‌سازی شود، می‌تواند موتور محرک جریان تربیتی باشد.

معماری و طراحی مدارس؛ عامل مؤثر در تربیت

مدیر حوزه‌های علمیه معماری فضا‌های آموزشی را یکی از مؤلفه‌های مهم تربیت دانست و گفت: ساخت‌وساز و دکور مدارس در شرایط موجود دشوار است، اما نباید از نقش بنیادین معماری اسلامی و ایرانی غافل شد. مدارسی با سبک معماری اسلامی و ایرانی دارای فضا‌هایی الهام‌بخش، نشاط‌آور و معنویت‌آفرین هستند؛ در حالی که بسیاری از مدارس امروز فاقد معماری اسلامی و ایرانی هویت‌سازند.

وی با اشاره به ظرفیت نوسازی مدارس و مشارکت خیرین افزود: در برخی استان‌ها الگو‌های موفقی ایجاد شده که با ذوق و سلیقه بدون هزینه‌های سنگین، فضا‌های چشم‌نواز و روحیه‌بخش پدید آورده‌اند. باید برای ایجاد الگو‌های معماری اسلامی، زیبا و نشاط‌آفرین در مدارس تلاش کرد.

نقش هنر، ادبیات و تاریخ در هویت‌سازی دانش‌آموزان

آیت‌الله اعرافی هنر، ادبیات و تاریخ را از عناصر بنیادین تربیت دانست و گفت: بسیاری از هنر‌ها کاملاً مطلوب بوده و به نیاز‌های احساسی و هیجانی دانش‌آموز را پاسخ می‌دهد و آثار فرهنگی مهمی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت آموزش ادبیات فاخر افزود: شایسته است دانش‌آموزان با آثار سعدی و حافظ و میراث ادبی و تاریخی خود آشنا شوند. این حوزه‌ها هویت می‌سازند، دانش را افزایش می‌دهند و پشتوانه‌ای برای جهت‌دهی فرهنگی هستند و نیازمند برنامه‌های ویژه‌اند.

منبع: حوزه نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.