نارندا مودی به اظهارات ترامپ واکنش نشان داد سفر یک هیات بلندپایه از حماس به قاهره اعزام ۱۰ جنگنده «اف-۳۵» آمریکایی به کارائیب برای رویارویی احتمالی با ونزوئلا واکنش حماس به بمباران برج‌های مسکونی غزه توسط اسرائیل فرمانده جدید سنتکام به اراضی اشغالی سفر کرد (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) سفرای ایران در امارات و فیلیپین با عراقچی دیدار کردند افزایش چشمگیر حضور نظامی روسیه در مرز فنلاند اسرائیل با بمباران برج‌های مسکونی غزه به دنبال چیست؟ + فیلم امکان خروج ایران از NPT با قید ۳ فوریت در مجلس بررسی می‌شود (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) روایت فرمانده ارتش از رودرویی خلبانان ایرانی در جنگ ۱۲ روزه با دشمن به میزبانی رئیس جمهور، نشست مشترک سران قوا برگزار شد روسیه: ارمنستان و آذربایجان متحدان ما هستند | از بازگشایی مسیر‌ها حمایت می‌کنیم همکاری‌های دوجانبه محور گفت‌وگوی مقام ارشد امنیتی هند با لاریجانی مجلس در دستور هفتگی طرح اصلاح قانون مهریه را بررسی می‌کند قائم‌پناه: باید زمینه اجرا برای همه هنرمندان نام‌آشنای کشور فراهم شود وحدت، همه یک تن برای وطن اژه‌ای: باید نسبت به تحرکات دشمنان هوشیار هستیم | ایران اهل منطق و گفت‌و‌گو است عضو کمیسیون انرژی مجلس: در پایان شهریور خاموشی‌ها به حداقل می‌رسد یک نماینده مجلس: اصراری بر استیضاح وزیر نیرو نیست | بحران انرژی ریشه‌دارتر از یک سال گذشته است بررسی طرح اصلاح قانون مهریه در دست بررسی مجلس (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) فرمانده کل سپاه: اتحاد مسلمانان، راهبردی‌ترین عامل در شکست نقشه‌های دشمنان است استاندار خراسان رضوی: تابوی واگذاری اختیارات واقعی به استان‌ها باید شکسته شود دبیر شورای عالی امنیت ملی: همکاری‌های ایران و عراق باید عینی‌تر شود تل‌آویو با گوگل برای انکار جنایات صهیونیست‌ها در غزه قرارداد ۴۵ میلیون دلاری امضا کرده است مشاور وزیر امور خارجه معاون دبیرکل اکو شد وزیر خارجه مصر از ترامپ خواست فاجعه غزه را به فرصتی برای آشتی تبدیل کند شورای حکامِ آژانس دوشنبه با موضوع ایران تشکیل جلسه می‌دهد
سرخط خبرها

وقتی دیپلماسی پوستین فریب می‌پوشد

  • کد خبر: ۳۳۹۰۰۶
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۶
وقتی دیپلماسی پوستین فریب می‌پوشد
روند مذاکرات ایران و آمریکا نمونه بارز گفت‌وگویی است که زیر نقاب دیپلماسی، عملا تله‌ای سیاسی برای یک‌طرف برپا می‌شود.

روند مذاکرات ایران و آمریکا نمونه بارز گفت‌وگویی است که زیر نقاب دیپلماسی، عملا تله‌ای سیاسی برای یک‌طرف برپا می‌شود. مذاکره باید ابزاری برای تأمین منافع و گشودن قفل مشکلات مردم باشد، نه پوششی برای القای انفعال و پذیرش تحمیل‌های طرف مقابل. اما به‌راستی در کدام بخش از این مذاکرات قرار بود تحریم‌ها لغو شود یا ایران به خواسته‌های مشروع خود برسد؟

دستورکار مذاکرات از ابتدا فاقد هرگونه تضمین، زمان‌بندی یا چشم‌انداز روشن برای رفع فشار‌های اقتصادی بود. حتی تمرکز عمده غرب بر مسئله غنی‌سازی ۶۰درصدی ایران بود و مدام حد و مرز‌های جدیدی تعیین می‌شد. از سوی دیگر، این مذاکرات نه‌فقط از مسیر طبیعی خود منحرف شد، بلکه به‌صراحت اعلام می‌شد که ایران باید امتیازات بیشتری بدهد؛ صراحتی که گاه تا تحقیر پیش می‌رفت و آشکارا تحقق خواسته‌های آمریکا را طلب می‌کرد. 

در روز‌های پایانی دولت ترامپ حتی ماهیت گفت‌و‌گو از حالت مذاکره خارج شد. اظهارات علنی ترامپ درباره «تسلیم‌شدن ایران» دیگر در لفافه نبود و هر روز بیشتر از پیش، طرف آمریکایی کوشید فضای جامعه ایرانی را به سمت پذیرش تسلیم و عقب‌نشینی هدایت کند. این سناریو زمانی تشدید شد که اقدامات اطلاعاتی و نظامی علیه ایران به اوج رسید. شهادت فرماندهان نظامی کشورمان ضربه‌ای نمادین، اما دردناک بود. هدف این اقدامات متوقف‌کردن اراده ایران و متزلزل‌کردن فضای تصمیم‌سازی داخلی بود. 

آمریکا و متحدانش گمان می‌کردند در چنین موقعیتی جامعه ایرانی به تردید و شک خواهد افتاد و سرانجام مدتی بعد گزینه تسلیم بر همه گزینه‌های روی میز غلبه می‌کند. پنج دوره مذاکره پی‌در‌پی، درعمل به بستری برای القای همین ذهنیت تبدیل شد. تلاش کردند جامعه را در وضعیت تعلیق نگه دارند؛ انتظاری فرسایشی و ناامیدکننده. با اجرای عملیات‌های پیچیده امنیتی و روانی، سعی کردند تصمیم‌سازی ملی را به نفع خود مصادره و افکار عمومی را به راهبرد مقاومت بی‌اعتماد کنند. اما آنچه رخ داد، چیزی جز اشتباهی راهبردی از جانب آنان نبود. 

غافل از این بودند که نظام تصمیم‌گیری ایران، با رهبری هوشمندانه و انسجام داخلی، ظرفیت عبور از چنین پیچ‌های تاریخی را دارد. با تدبیر رهبر معظم انقلاب، پاسخ قاطع و عملی ایران به ضربات دشمن، شکل گرفت و این حربه‌ها به ضد خود تبدیل شد. «انتقام سخت» فقط یک شعار نبود، بلکه بازدارندگی عملی، معادلات را تغییر داد، تا جایی که طرف مقابل خود را ناچار به عقب‌نشینی دید. بر همین مبنا، به کشور‌های منطقه هم گوشزد شد که هر ردپایی از حمایت اسرائیل، اهداف عملیاتی ایران را در بعد منطقه‌ای گسترش خواهد داد. 

از سوی دیگر، ورود سیاسی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، به بازی مقابل ایران و ایفای نقش فراتر از مسئولیت حرفه‌ای، بار دیگر اعتماد عمومی را خدشه‌دار کرد. از انتقال اطلاعات محرمانه تا ارائه مشاوره عملیاتی به دشمن، مصداق خروج از وظایف فنی و حقوقی اوست. بنابراین، اخراج بازرسان و ممنوعیت ورود گروسی تا زمانی که رویکرد‌ها اصلاح نشود، تصمیمی لازم خواهد بود. درنهایت، ادامه روند مذاکرات بدون بازنگری جدی، تهدیدی برای امنیت ملی است و نمی‌توان آن را فقط نادانی سیاسی دانست؛ چنین اقدامی، خیانت به مردم و آینده کشور خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->