ماجرای خوانندگی سفیر کره جنوبی در ایران مهران مدیری به دیدار اکبر زنجان‌پور رفت (۱۵ آبان ۱۴۰۳) ساخت بزرگ‌ترین استودیوی تولید مجازی آسیا در ایران سید محمدرضا طاهری، شاگرد استاد شهریار، درگذشت (۱۵ آبان ۱۴۰۳) + علت بازگشت «سیدبشیر حسینی» به تلویزیون با «داستان شد» جایزه ادبی گنکور به «کمال داوود» نویسنده فرانسوی ـ الجزایری رسید تصاویر نعیمه نظام‌دوست در سریال «لالایی» در باب اهمیت شناسنامه هویتی خراسان رضوی صحبت‌های مدیر شبکه نسیم درباره بازدید میلیونی «بگو بخند» پخش فصل جدید «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار اعلام زمان خاک‌سپاری «محمدحسین عطارچیان»، خوش‌نویس پیشکسوت بازیگران «گلادیاتور ۲» در ژاپن پژمان بازغی با «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» در موزه سینما دلیل خداحافظی جشنواره برلین از رسانه اجتماعی ایکس چیست؟ سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی: نفوذ فرهنگ بیگانه با ارتقای آگاهی‌های عمومی و ترویج اخلاق ایرانی‌اسلامی تدبیر می‌شود نبرد یک «سیاه‌ماهی» در دل میراثی کهن | درباره فیلم کوتاه مشهدی که به سومین جشنواره میراث فرهنگی شیراز راه یافته است
سرخط خبرها

فروش بلیت نیم‌بها برای همه ایام هفته قانونی است؟

  • کد خبر: ۳۳۹۷۴
  • ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
فروش بلیت نیم‌بها برای همه ایام هفته قانونی است؟
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی تأکید کرد سامانه‌های فروش بلیت سینما فرصت ۶ ماهه دارند تا ۱۰ درصد سهم بازار را به دست بیاورند و در غیر این صورت از «سمفا» حذف می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا فرجی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی درباره عملکرد ۵ سامانه فروش بلیت سینما که از ابتدای تیرماه ذیل سامانه «سمفا» مشغول به فعالیت شده‌اند، گفت: ارزیابی قطعی درباره وضعیت فعالیت سامانه‌های فروش بلیت هنوز زود است، چون میل مردم فعلاً قابل پیش ببینی نیست تا میزان استقبال از هر کدام برآورده شود. یعنی نمی‌دانیم که آیا این مخاطبان فعلی همان مخاطبان خاص سینما هستند یا نه؟ این موضوعات باید به مرور زمان بررسی و نسبت به انتظارات آسیب‌شناسی شوند.

 

وی تأکید کرد: سامانه‌های فعلی به لحاظ زیرساختی در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند، اما با توجه به اینکه به یکباره فرآیند عرضه بلیت از یک سامانه فروش به ۵ سامانه افزایش پیدا کرده است، طبیعتاً روی میزان فروش آن‌ها تاثیر گذاشته است.

 

در فضای رقابتی هر سامانه فروشی می‌تواند بلیت‌های خود را ارزان‌تر بفروشد

 

این مدیر سازمان سینمایی درباره طرح تبلیغی یکی از سامانه‌های فروش، برای ارائه بلیت نیمه‌بها در همه روز‌های هفته حتی روز‌های تعطیل هم توضیح داد: در فضای رقابتی هر سامانه فروشی می‌تواند بلیت‌های خود را ارزان‌تر بفروشد، البته مشروط بر اینکه رضایت تهیه‌کننده و سینماداران را جلب کرده باشد. به هر حال این یکی از ابزار‌های رقابت است، ولی اینکه بین سینمادار و تهیه‌کننده برای آن فیلمی که بلیتش با تخفیف ۵۰ درصدی ارایه می‌شود، چه گذشته، به خود مدیران این سامانه بر می‌گردد.

 

اگر سامانه‌ای بلیت تخفیف‌دار ارایه دهد، اما رضایت تهیه‌کننده و سینمادار مربوطه را کسب نکرده بااشد، ذی‌نفعان می‌توانند مدعی باشند و خسارات وارده و مابه‌التفاوت را از فروشنده بگیرندوی افزود: صاحبان برخی از سامانه‌های دیگر عضو سمفا هم در این باره با بنده تماس گرفته و سوال کرده‌اند که آیا سامانه‌ای به صورت سرخود می‌تواند بلیت را ارزان کند؟ که پاسخ ما منفی بود. بر اساس نظام نامه صنفی نمایش در این باره باید رضایت تهیه‌کننده و سینماداران حاصل شود. اگر سامانه‌ای بلیت تخفیف‌دار ارایه دهد، اما رضایت تهیه‌کننده و سینمادار مربوطه را کسب نکرده باشد، ذی‌نفعان می‌توانند مدعی باشند و خسارات وارده و مابه‌التفاوت را از فروشنده بگیرند؛ بنابراین قطعاً تفاهمی پیش آمده که سامانه فروش، بلیت تخفیف‌دار ارایه داده است.

 

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی بیان کرد: هرکدام از سامانه‌های فروش در صورتی که مایل به ارایه بلیت‌های تخفیف‌دار باشند، مشروط بر رضایت صاحب فیلم و سینماداران، مشکلی برای ارایه تخفیف ندارند چراکه نظام نامه به صورت صریح به این موضوع اشاره کرده است. اصلاً یکی از دلایل راه‌اندازی سمفا این است که قیمت بلیت‌ها شناور شود، سامانه‌ها تخفیف ویژه در مناسبت‌های مختلف ارایه بدهند و به همین ترتیب رقابت ایجاد شود. پیش از این به این صورت بود که این موضوع در شورای صنفی نمایش تصویب می‌شد و در برخی سینما‌های خاص، قیمت بلیت شناور می‌شد، اما حالا دیگر همه موضوعاتی که در شورای صنفی نمایش بررسی می‌شد، به دست سمفا رسیده، نظامنامه این بند را تعریف کرده و به سمفا اجازه این کار را داده است.

 

سامانه‌های ناموفق پس از ۶ ماه حذف می‌شوند

 

فرجی در ادامه درباره اینکه در طول چند هفته‌ای که از فعالیت سامانه‌های فروش می‌گذرد، به استناد گزارش آماری سازمان سینمایی ۲ سامانه فروش کمترین میزان فروش بلیت را داشته‌اند و به تعبیری سهمشان از گیشه فیلم‌ها نزدیک به صفر بوده است، هم توضیح داد: یکی از تعهدات سامانه‌های فروش این است که تا ۶ ماه پس از آغاز به کار باید ۱۰ درصد از سهم بازار را به دست بیاورند، اگر این اتفاق نیفتاد طبیعتاً پس از بررسی خدمات سمفا به آن سامانه می‌تواند قطع و عدم همکاری اعلام شود.

 

وی افزود: در این صورت ممکن است سامانه جدیدی به چرخه فروش اضافه شود و ممکن است این اتفاق هم نیفتد. در این میان مهم این است که سامانه فروشی که مسئولیت قبول کرده در این مدت ۶ ماهه فعالیت‌های خود را جدی بگیرد و تعدادی از مخاطبان را به دست بیاورد. بدیهی است که اگر ۱۰ درصد از سهم بازار را در بازه مشخص ۶ ماهه به دست نیاورد ادامه همکاری با آن سامانه‌ها از بین می‌رود. در این صورت کمیته نظارت می‌تواند تصمیم بگیرد که با فروشنده‌های قبلی ادامه بدهد یا وضعیت متقاضیان دیگر را بررسی و به ناوگان فروش اضافه کند. در واقع هیچ اجباری مبنی بر این وجود ندارد که اگر یک سامانه فروش از گردونه رقابت بیرون رفت، حتماً یکی دیگر جایگزینش شود.

 

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در پایان درباره تصمیم‌گیری مجدد برای تعطیلی سینما‌ها با توجه به اوج‌گیری مجدد شیوع کرونا هم توضیح داد: همه ما باید قبول کنیم که موج دوم کرونا از موج اول آن خطرناک‌تر است از سوی دیگر باید بپذیریم که جا‌های دیگر خطرناک‌تر از سینما هستند. در سالن‌های سینما به صورت سختگیرانه‌ای پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود اگر این موضوع اثبات شود که با تعطیلی سینما‌ها تعداد مبتلایان به کرونا کاهش پیدا می‌کند طبیعتاً ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با تعطیلی سینما تصمیم‌گیری می‌کند.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->