آلودگی هوای مشهد بر اثر فعال‌شدن کانون «قره قوم» ترکمنستان (۲۲ مهر ۱۴۰۴) کاهش وابستگی به خرید گل و گیاه در شهرداری مشهد با توسعه تولیدات داخلی مشهد؛ پرچم‌دار بهسازی پیاده‌رو‌ها برای روشندلان آیین تکریم و معارفه مدیرکل حقوقی شهرداری مشهد برگزار شد | قلندرشریف: اداره کل حقوقی، مدافع حقوق شهر و شهروندان است + فیلم هشدار خودمراقبتی محیط زیست خراسان رضوی برای شهروندان مشهدی صادرشد (۲۲ مهر ۱۴۰۴) | برگزاری جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای مشهد احتمال خروج دستورکار هوش مصنوعی از لوایح مجلس شورای اسلامی تداوم آلودگی هوا در مشهد | گردوغبار تا آخرشب مهمان هوای شهر است (۲۲ مهر ۱۴۰۴) رئیس مجلس شورای اسلامی: کالابرگ الکترونیک از آبان‌ماه اجرا می‌شود ۵۴۹ هکتار فضای سبز جدید در دوره ششم مدیریت شهری مشهد | بهره‌برداری از ۴ بوستان جدید در ۲ ماه آینده هوای خاکستری مشهد، ناسالم برای همه گروه‌ها (۲۲ مهر ۱۴۰۴) کلاس‌های درس در مشهد همچنان زیر سقف پُر دود آسمان! + فیلم خاطره‌بازی در طولانی‌ترین کوچه شهر مشهد | درباره کوچه «حسین‌باشی» مدارس مشهد تعطیل نمی‌شود مگر با شاخص آلودگی ۱۸۵ به بالا | ضرورت بازنگری در سیاست تعطیلی مدارس در شرایط آلودگی هوا افزایش چشمگیر فضای سبز مشهد با افتتاح ۲۰ هکتار پارک در دو ماه آینده ادامه روند عملیات اجرایی احداث پایگاه چند منظوره مدیریت بحران شرق مشهد تولید سوخت جایگزین از زباله در مشهد، گام نوین شهرداری برای صرفه‌جویی در منابع انرژی آغاز طرح آموزش تفکیک پسماند در مدارس مشهد | جشنواره «آوای بازیافت» با مشارکت دانش‌آموزان کلید خورد + فیلم کیامرز: ایستگاه بسیج خط۳ مترو مشهد تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود با حکم شهردار مشهد مقدس، حسن نوری به عنوان مشاور حقوقی شهردار منصوب شد + تصویر حکم حل چالش‌های اتوبوسی مردم مشهد در گفت‌و‌گوی تلفنی با مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی
سرخط خبرها

سفر با اتوبوس در مشهد سریع‌تر می‌شود

  • کد خبر: ۳۴۲۶۶۱
  • ۱۱ تير ۱۴۰۴ - ۰۷:۵۱
  • ۳
سفر با اتوبوس در مشهد سریع‌تر می‌شود
با اجرای طرح «اولویت‌دهی به ناوگان اتوبوس‌رانی در تقاطع‌ها» زمان سفر با اتوبوس در مشهد ۲۰‌ تا‌ ۲۵‌ درصد کاهش می‌یابد.
مهدی عسکری
خبرنگار مهدی عسکری

به گزارش شهرآرانیوز؛ با افزایش ترافیک در معابر شهر و ضرورت استفاده از وسایل نقلیه انبوه‌بر، تمهیدات مدیریت شهری برای تضمین تردد آسان با این ناوگان هر‌روز وارد مرحله جدیدی می‌شود. ایزوله کردن خطوط تردد اتوبوس‌های بی‌آرتی و ایجاد مسیر اختصاصی برای عبور‌و‌مرور این اتوبوس‌ها، یکی از تمهیدات مدیریت شهری در کلان‌شهر‌های کشور بوده است.

اما به‌تازگی و با اجرای «طرح اولویت‌دهی به ناوگان اتوبوس‌رانی در تقاطع‌ها» که با هدف افزایش رضایتمندی متقاضیان سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر و به‌صورت پایلوت، در دو تقاطع شهر اجرا شده است، امید می‌رود تا به‌مرور زمان و با همه‌گیر شدن این طرح، از یک‌سو استفاده از وسایل نقلیه انبوه‌بر افزایش یابد و از‌سوی‌دیگر زمان سفر توسط وسایل حمل‌ونقل عمومی کاهش یابد. 

در‌این‌باره رئیس مرکز کنترل ترافیک سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد با اشاره به اینکه این سیستم در تقاطع‌های فرماندهی که دارای «خط فرار» است، اجرایی می‌شود، افزود: تقاطع‌های فرماندهی دارای خط فرار، همانند تقاطع‌های فرماندهی بولوار شهید قرنی و بولوار شهید رئیسی (توحید) است که از میانه راه تردد خودروها، مسیر ویژه‌ای برای تردد اتوبوس ایزوله می‌شود و تا تقاطع فرماندهی ادامه دارد.

حرکت خارج از نوبت اتوبوس از تقاطع

سروش شباهنگ ادامه داد: در هنگام توقف اتوبوس‌ها در تقاطع فرماندهی، به‌طور معمول چهار زمان توسط چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی برای تردد خودرو‌ها تنظیم می‌شود، اما در «طرح اولویت‌دهی به ناوگان اتوبوس‌رانی در تقاطع‌ها» در هنگام ورود اتوبوس پشت تقاطع، به‌صورت هوشمند چراغ برای حرکت اتوبوس سبز می‌شود.

وی ادامه داد: به‌عبارت‌دیگر، در هنگام توقف اتوبوس‌ها در تقاطع، به‌طور معمول چهار فاز توسط چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی برای تردد خودرو‌ها تنظیم می‌شود، اما در «طرح اولویت‌دهی به ناوگان اتوبوس‌رانی در تقاطع‌ها» در هنگام ورود اتوبوس پشت تقاطع، با اضافه شدن فاز تکرار‌شونده به‌صورت هوشمند چراغ برای حرکت اتوبوس سبز می‌شود. 

وی اضافه کرد: در این سیستم، تشخیص حضور اتوبوس در پشت تقاطع فرماندهی با استفاده از سیستم پردازش تصویر است، به‌گونه‌ای‌که حضور اتوبوس با سنسور‌های ویژه‌ای تشخیص داده و زمان خارج از نوبت برای تردد اتوبوس در نظر گرفته خواهد شد.

کاهش ۲۰‌ تا‌ ۲۵‌ درصدی زمان سفر با اتوبوس

رئیس مرکز کنترل ترافیک سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد با اشاره به اینکه با اجرای این طرح، شاهد کاهش بین ۲۰‌تا‌۲۵‌درصدی زمان سفر با اتوبوس هستیم، تصریح کرد: هزینه اجرای این طرح در هر تقاطع بین ۸۰۰‌میلیون تا یک‌میلیارد تومان است.

شباهنگ گفت: اکنون این طرح به‌صورت پایلوت برای دو تقاطع فرماندهی طبرسی-مجلسی و تقاطع فرماندهی شهدا اجرایی شده است و پس از جمع‌بندی نتایج به‌دست‌آمده، در دیگر تقاطع‌های دارای خط فرار نیز اجرایی خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۲
0
0
اگر تقاطع ها اگر اتفاق سنسور انجام بشود، بسیار عالی است
نسیم
United States of America
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۸
0
0
سلام ،لطفا اتوبوسهای اوراقی و فاقد کولر رو هم از سطح شهر جمع کنید ، بنده بعنوان یک شهروند وقتی داخل اتوبوس میشینم دوست دارم مناظر بیرون رو ببینم اما اکثر اتوبوسها شیشه های دو جداره شان بقدری کثیف هستن که حتی مسیر و مقصد رو متوجه نمیشم ، لطفا تمهیداتی برای غبار روبی شیشه ها هم انجام بدهید،،ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۴
0
0
داخل اتوبوس مثل کنسرو به هم می چسبیم
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->