شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روانشناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روانشناس نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیا مافیای کنکور به دنبال برگزاری کنکور در روزهای کرونایی است؟

  • کد خبر: ۳۴۲۷۶
  • ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
  • ۱
آیا مافیای کنکور به دنبال برگزاری کنکور در روزهای کرونایی است؟
کرونا کنکور کارشناسی ارشد و دکتری را به تعویق انداخت، اما آیا مافیای کنکور بیکار می‌نشینند؟ پافشاری‌های سفت و سختی که برای برگزار شدن کنکور وجود داشت، برای خیلی‌ها این ذهنیت را به وجود آورد که شاید پای مافیای کنکور در میان باشد؛ نکته‌ای که ابراهیم خدایی، رئیس‌سازمان سنجش آموزش کشور، به آن واکنش نشان داد.
محبوبه عظیم زاده/ شهرآرانیوز - اگرچه سازمان سنجش سعی کرد کنکور را هم مثل امتحانات نهایی دانش‌آموزان در زمان مقرر خودش برگزار کند، آن‌چنان که در فضای مجازی رخ داد و رسانه‌ها پیگیری کردند، این کار نشد که نشد. یعنی خیلی‌ها تعویق در برگزاری کنکور ارشد و دکتری را ماحصل همین پشت سرهم توئیت زدن و هشتگ زدن می‌دانند و خیلی‌ها هم هنوز در تلاش‌اند تا کنکور کارشناسی هم به تعویق بیفتد.
 
بعضی‌ها درباره تاخیر در برگزاری آزمون ارشد و دکتری خوش حال شدند و برخی دیگر معتقد بودند این تصمیم‌های دقیقه نودی فقط اعصاب و روان آن‌ها را به هم ریخته است. خیلی از داوطلبان آزمون کارشناسی معترض بودند که اگر قرار به تغییر زمان است، چرا فقط دوره‌های ارشد و دکتری؟ کاربری در همین رابطه نوشته بود: «امیدواریم زمان آزمون سراسری هم تغییر کنه، چون تعداد داوطلبا خیلی بیشتره.» و دیگری معترض بود که چرا این تصمیم این قدر دیر اعلام شده است: «یعنی امیدوار بودین تو این چند روز واکسن بسازن؟ خب چرا گذاشتین دقیقه‌۹۰ به آدم بگین؟»
عده‌ای هم در این میان بودند که عقیده داشتند: «به همه بگید ماسک و شیلد بزنن، اونجا رو هم ضدعفونی کنید، یا اصلا داوطلبا رو تقسیم بندی کنید توی چند روز امتحان بدن.» و کاربر دیگری نوشته بود: «‏خبر فوری:رتبه یک کنکور دکتری در رشته ... به دلیل ابتلا به کرونا در گذشت! آقایان مسئول لطفا نگذارید این «احتمال ها» به حقیقت بپیوندند.»


آیا پای مافیای کنکور در میان است؟

صحبت درباره کنکور پیش از این هم در فضای مجازی داغ بود؛ وقتی که سخن گوی سازمان سنجش اعلام کرد که کنکور‌های سال ۹۹ بدون تغییر زمان حتی در شهر‌هایی که وضعیت قرمز دارند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و رئیس سازمان سنجش هم در همین رابطه اظهار کرده بود که قبل از توزیع کارت ورود به جلسه آزمون ها، از داوطلبان خوداظهاری خواهیم گرفت و داوطلبان مبتلا به ویروس کرونا در حوزه امتحانی در محیطی جداگانه آزمون می‌دهند؛ اتفاقی که دوباره پای کاربران را به میان کشید: «بابا مشکل اصلی این بیماری اینه که کسی که ناقله اغلب خودش نمی‌دونه.»
 
جالب است بدانید که به گفته فاطمه زرین امیری، سخن گوی سازمان سنجش، طی روز‌های گذشته ۱۷۳ داوطلب دکتری فرم خوداظهاری ابتلا به کرونا را تکمیل و ارسال کرده اند که از این تعداد ۱۶۸ نفر در قرنطینه خانگی و ۵ نفر در بیمارستان بستری هستند.
 
اگر خودتان در این مدت فضای مجازی را رصد کرده باشید، حتما تصویر رد و بدل کردن پیام یکی از داوطلبان با سایت سازمان را هم به خاطر خواهید داشت. داوطلبی نوشته بود: «با‌سلام، بنده دانشجوی کارشناسی ارشد هستم. اگر تا ۲‌هفته بعد از کنکور به بیماری کرونا مبتلا شوم مطابق قانون مسئولیت جان من بر عهده سازمان سنجش خواهد بود و من کاملا قانونی به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنم.» و در مقابل از جانب سایت این گونه پاسخ داده شده بود که «با سلام شرکت در آزمون‌های سازمان سنجش اختیاری می‌باشد. با سپاس.»
 
پافشاری‌های سفت و سختی که برای برگزار شدن کنکور وجود داشت، برای خیلی‌ها این ذهنیت را به وجود آورد که شاید پای مافیای کنکور در میان باشد؛ نکته‌ای که ابراهیم خدایی، رئیس‌سازمان سنجش آموزش کشور، به آن واکنش نشان داد. او با اشاره به اینکه اگر تغییری که عده‌ای دنبال آن هستند رخ ندهد، بحث مافیای کنکور را مطرح می‌کنند، گفت: «کسی یا مافیای کنکور سازمان سنجش آموزش کشور را تحت فشار قرار نداده است و سازمان سنجش با افراد یا مافیای کنکور هیچ نوع ارتباطی ندارد.»
 
همه ما می‌دانیم که طبیعتا هیچ مسئولی وجود قدرت یا فشاری بیرونی را برای اجرای کاری، تأیید نمی‌کند، اما واقعا مافیای کنکور با سود‌های کلانی که هر سال به جیب می‌زنند، آیا می‌توانند در این زمان ساکت بنشینند؟

این کنکور استرس بیشتری دارد

وارد دانشگاه شدن و عنوان «دانشجو» را با خود داشتن دیگر به سختی گذشته نیست. با وجود این، کنکور همچنان برای داوطلبانش حکم همان غول تنومندی را دارد که برای رسیدن به روز‌های طلایی زندگی باید شاخش را بشکنند و به هر نحوی که شده از آن گذر کنند. دغدغه‌های همیشگی برای حذف شدن یا نشدن کنکور را که بگذاریم کنار، امسال کرونا کاری کرده است که به جز استرس‌های معمول، استرس ابتلا به کرونا هم به جان شرکت کننده‌ها بیفتد. این وسط موضع متفاوت دست اندرکاران برگزاری کنکور و مسئولان بهداشتی مبنی بر درست یا غلط بودن برپایی آزمون ورودی به دانشگاه ها، حسابی به این داستان‌ها دامن زد.

رعایت پروتکل‌ها در آزمون

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بعد از جلسه مقامات وزارت علوم با وزارت بهداشت که در روز‌های اخیر برگزار شد در رابطه با چگونگی برگزاری کنکور گفته بود طبق پیشنهاد وزارت بهداشت فاصله صندلی‌ها در چیدمان سالن‌های برگزاری آزمون‌ها ۱۲۰ سانتی‌متر است که ما این فاصله را برای احتیاط و رفع نگرانی‌ها به ۱۶۰ سانتی متر افزایش می‌دهیم. پیش از این، طبق اطلاعات سایت سازمان سنجش قرار بر این بوده است که ۱۷۹ هزارو ۷۰۴ داوطلب دکتری در ۱۰۵ حوزه انتخاباتی و ۶۹۴ هزار و ۴۱۷ داوطلب کارشناسی ارشد در ۱۶۴ حوزه به رقابت بپردازند.

وعده دیدار، نهم، شانزدهم، هفدهم و سی و یکم مردادماه

طبق اطلاعیه سازمان سنجش که منطبق با دریافتی‌ها از وزارت بهداشت است زمان برگزاری آزمون دکتری ۹ مرداد و کارشناسی ارشد ناپیوسته ۱۶ و ۱۷ مرداد تعیین شده است و آزمون کارشناسی هم در سی و یکمین روز مرداد بر قرار خواهد بود.
پیش از این قرار بود کنکور کارشناسی ارشد در ۲۲و۲۳خردادماه، کنکور دکتری ۹خردادماه و کنکور سراسری ۱۲و۱۳ تیرماه امسال برگزار شود. حالا با توجه به تذکرات متعدد وزارت بهداشت مبنی بر اینکه کرونا در فصل سرد سال همچنان برقرار است و هم زمانی آن با آنفلوانزا، اوضاع نابسامانی را ایجاد خواهد کرد و همچنین با در نظر گرفتن یکسان بودن ظرفیت دانشگاه‌ها در سال آینده و اینکه در صورت برگزار نشدن یا تعویق طولانی مدت کنکور، این داوطلبان کنکور هستند که متضرر می‌شوند. باید دید در روز‌های آینده سرنوشت برگزاری کنکور‌ها آیا باز هم دستخوش تغییر می‌شود یا نه و اگر آری، به چه صورت و با چه شرایطی؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
عليرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
1
0
به تعويق نيندازيد ما يكسال پشت كنكور مانديم درس خوانديم خواهشا برگزار كنيد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->