احتمال لغو مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل نگرانی‌های امنیتی ولادیمیر پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را ساقط می‌کنیم نمازگزاران مشهدی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند + فیلم دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان
سرخط خبرها
با وقفه 51 روزه و برای اولین‌بار با حضور محمدباقر قالیباف؛

در پنجاه و یکمین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه چه گذشت!؟

  • کد خبر: ۳۴۲۷۸
  • ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
در پنجاه و یکمین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه چه گذشت!؟
پنجاه و یکمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه بعد از وقفه‌ای ۵۱ روزه برای اولین بار با حضور محمدباقر قالیباف برگزار شد. جلسه‌ای که برگزاری آن نشان می‌دهد که سران قوا به جای دامن زدن به اختلاف‌نظر‌های گذشته، به دنبال حل مشکلات کشور هستند.
به گزارش شهرآرانیوز، شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه با موافقت رهبر انقلاب و برای اتخاذ تصمیمات کلان تا پیش از آغاز به کار مجلس یازدهم و ریاست محمدباقر قالیباف، هر دو هفته یک بار و معمولا در روز‌های شنبه با حضور روسای سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه برگزار می‌شد و تا پیش از این پنجاه جلسه برگزار شده بود.

آخرین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه با حضور حسن روحانی رئیس قوه مجریه، سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه و علی لاریجانی رئیس وقت قوه مقننه روز شنبه سوم خرداد ۹۹ برگزار شده بود. جلسه‌ای که پنجاهمین جلسه مشترک روسای سه قوه بود و علی لاریجانی پیش از پایان ریاستش بر مجلس دهم برای آخرین بار در آن حضور داشت.

با حضور قالیباف به عنوان رئیس مجلس یازدهم، برگزاری این جلسات متوقف شده بود و شایعاتی مبنی بر وجود اختلاف میان روسای قوه مجریه و مقننه به دلیل رقابت‌های انتخاباتی سال‌های ۹۲ و ۹۶ مطرح می‌شد. از طرفی انتشار اخباری مبنی بر تلاش برخی نمایندگان مجلس برای استیضاح و یا حتی طرح عدم کفایت رئیس جمهور بیش از پیش، این شایعات را قوت می‌بخشید.

در چنین شرایطی اظهارات روز یک شنبه ۲۲ تیر رهبر انقلاب اسلامی در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس یازدهم، تقریبا تکلیف برخی اقدامات و اظهارات نسنجیده عده‌ای را که به دنبال اختلاف افکنی بودند، مشخص کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیانات خود درباره تعامل قوا خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم تاکید کردند: روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سؤال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد، اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه خاطرنشان کردند: حضور وزرا در یک ماه اول آغاز به کار مجلس و ارائه گزارش از شرایط کشور، کار بسیار خوبی بود، اما نباید به وزرا توهین و یا تهمتی زده شود. از برخورد‌های احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد.

ایشان درباره همکاری مجلس با قوای دیگر گفتند: مردم از مجلس و دو قوه دیگر انتظار بیان حق و پیگیری آن را دارند و به شدت با مجادله و گریبان گیری و تشنج میان قوا مخالف هستند و همه بدانند فضای منازعه در رئوس دستگاه‌ها برای افکار عمومی زیان بخش و ناراحت کننده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به سال آخر دولت یادآور شدند: سال آخر دولت‌ها معمولاً سال حساسی است و باید مراقبت شود که پیگیری امور به هیچ وجه سست نشود و بر همین اساس اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند.

رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: در شرایط حساس سال آخر دولت و همچنین سال اول مجلس، باید دو قوه فضا را به گونه‌ای مدیریت کنند که به کار مهم کشور لطمه نخورد.

در این دیدار ویدئوکنفرانسی و پیش از اظهارات رهبر انقلاب، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم، گزارشی از رویکردها، برنامه‌ها و اقدامات مجلس ارائه کرد و گفت: مجلس یازدهم با همفکری و همراهی همه نمایندگان «بسته اقتصاد مردمی» را برای «تحول اقتصادی به نفع مردم» در پنج محور در دستور کار خود دارد که ذیل هر محور مجموعه‌ای از طرح‌ها و اقدامات تقنینی و نظارتی تعریف می‌شود.

حالا و پس از این دیدار مجازی رهبر نقلاب با نمایندگان مجلس یازدهم، پنجاه و یکمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه دیروز (دوشنبه ۲۳ تیر) پس از وقفه‌ای ۵۱ روزه با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و سایر اعضای این شورا به میزبانی ریاست جمهوری برگزار شده است. جلسه‌ای که قالیباف برای اولین بار در آن حاضر شد و از اظهارات روسای سه قوه این گونه برداشت می‌شود که تذکرات رهبر انقلاب راهگشای برگزاری مجدد و تعامل بین قوا بوده است.

در این جلسه حسن روحانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه این شورا پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران و تحمیل جنگ اقتصادی تشکیل شد، گفت: در جلسه‌ای رهبر معظم انقلاب با تاکید بر ضرورت آمادگی و هماهنگی همه ارکان کشور در مقابله با جنگ اقتصادی دشمن فرمودند که فرمانده این جنگ باید رئیس جمهور باشد و سایر قوا هم باید در کنار دولت به میدان بیایند.
 
 


روحانی با بیان اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به منظور اتخاذ تصمیمات خاص و مناسب در شرایط ویژه اقتصادی تشکیل شد، اظهار کرد: بر این اساس مقرر شد تصمیماتی که نیاز به هماهنگی میان قوا دارد با تایید رهبر معظم انقلاب، برای همه لازم‌الاجرا باشد.

وی با اشاره به تصمیمات مهمی که طی دو سال گذشته در این جلسه اتخاذ شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون با همه مشکلات موجود با هماهنگی و همدلی توانسته‌ایم از شرایط مشکل پیش آمده در گذشته عبور کنیم و در فرصت یک ساله پیش رو نیز سه قوه می‌توانند در کنار یکدیگر تصمیمات موثری را برای شکوفایی اقتصاد کشور اتخاذ کنند.

رئیس جمهور با ابراز تشکر از بیانات راهگشای مقام معظم رهبری که نقشه راه سه قوه را در مسیر همکاری و هم‌افزایی ترسیم کردند، اظهار امیدواری کرد مسئولان قوای سه گانه با همدلی و هماهنگی و اتخاذ تصمیمات مناسب بتوانند شرایط کشور را به بهترین وجه پیش برده و موجب کاهش مشکلات مردم و بهبود معیشت آن‌ها شوند.

روحانی همچنین با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و معیشتی مردم به واسطه تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا، بر ضرورت همکاری، همدلی و تلاش سه قوه در راستای حل مسائل و مشکلات اقتصادی و بهبود اوضاع زندگی مردم تاکید کرد.

پس از سخنان رئیس جمهور در این جلسه، سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت همکاری همه ارکان کشور برای حل معضلات اقتصادی گفت: مردم از همه مسئولان انتظار دارند تا برای حل معضلات معیشتی و اقتصاد کشور اقدامات موثری انجام داده و همه مسئولان در هر سه قوه باید در کنار یکدیگر با یک برنامه منسجم در مسیر رفع مشکلات مردم اقدام کنند.
 

همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه حل مشکلات اقتصادی کشور را دغدغه اصلی قوه مقننه و نمایندگان مجلس برشمرد و با تاکید بر آمادگی مجلس برای همکاری با دولت در جهت حل مشکلات افزود: با هماهنگی، همراهی و انسجام در تصمیم‌گیری‌ها از سوی همه قوا و مسئولان در سطوح مختلف کارشناسی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، می‌توان اقدامات موثری برای حل این مشکلات اقتصادی انجام داد.
 


در این جلسه عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و روند تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالا‌های اساسی و ضروری کشور ارائه کرد. روسای سه قوه ضمن حمایت از برنامه‌های بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بازار ارز، بر لزوم تشویق و حمایت همه‌جانبه از رشد صادرات غیرنفتی و بازگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد تاکید کردند.

با توجه به اظهارات روسای سه قوه در این جلسه و تاکید هر سه بر تعامل قوا با یکدیگر به نظر می‌رسد می‌توان امیدوار بود که رقابت‌های گذشته کنار گذاشته شده و در یک سال باقی مانده از دولت دوازدهم با توجه به شرایط خاص کشور که علاوه بر تحریم‌های آمریکا، با معضلات مرتبط با شیوع ویروس کرونا هم دست و پنجه نرم می‌کند، سران قوا تلاش دارند با برگزاری مجدد این جلسات هماهنگی، قدمی در جهت رفع مشکلات کلان کشور بردارند.

منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->