جیمز کامرون انیمیشن «آواتار» را می سازد رقابت فیلم‌سازان شناخته شده در جشنواره سن‌سباستین پایان تصویربرداری مجموعه ویدیوکست «بازداشتگاه» انتشار فراخوان نوآوری در ساخت ساز اقوام ایرانی دوبله انیمیشن سینمایی «کالی و ابر فناوری» برای پخش از تلویزیون درخواست نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور برای اهدای «نشان مهر و شجاعت» به سحر امامی پیوستن فیلم «پیرپسر» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها هوش مصنوعی «رابین ویلیامز» را به زندگی برمی‌گرداند فیلم «زخم زیتون» روی آنتن شبکه نمایش + زمان پخش و تکرار معرفی نامزدهای جایزه ادبی «بوکر» + اسامی نگاهی به فروش سینمای کشور از ابتدای سال تا کنون (۸ مرداد ۱۴۰۴) + جدول فروش ماجرای سانسور ۱۱ دقیقه ای سریال «سووشون» «مازیار لرستانی» مجری یک برنامه اینترنتی شد + فیلم همه چیز درباره فیلم زن و بچه سعید روستایی + بازیگران، خلاصه داستان، نظر منتقدان و تصاویر افتتاحیه جشنواره ۲۵ با حضور هنرمندان در موزه سینما برگزار شد جشنواره جیفونی ایتالیا برگزیدگانش را شناخت دچار سندرم روشنفکری | نگاهی به فیلم «پیرپسر» که همان برادران لیلای ۲ است! بازیگر سریال لیسانسه‌ها در لباس عروس + عکس
سرخط خبرها

کودک و نوجوان؛ محروم‌ترین قشر مخاطبان

  • کد خبر: ۳۴۳۸۹۶
  • ۱۸ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۷
کودک و نوجوان؛ محروم‌ترین قشر مخاطبان
کودکان و نوجوانان نیازمند آموزش و یادگیری و الگو‌پذیری بیشترند و این انتظار وجود دارد که بخش عمده‌ای از این نیاز از طریق ادبیات پاسخ داده شود. نویسندگان این حوزه موظف به آفرینش متنی ساده و امروزی و متناسب با حال و مقام مخاطب امروزند.

ادبیات همواره راهی برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی  بوده است. چه بسا شاعران و نویسندگان بزرگی که در بزنگاه‌های مختلف با سرایش شعری و تألیف اثری راه روشنگری و هدایت جامعه‌ای را در پیش گرفته‌اند و در گذر جامعه از تنگنا‌های گوناگون سهیم بوده‌اند؛ بنابراین تأثیری که ادبیات در رشد و بالندگی و هدایت مخاطبان دارد بر کسی پوشیده نیست.

البته وقتی سخن از مخاطب خاص مخصوصاً کودکان و نوجوانان است، این تأثیر‌گذاری صد چندان خواهد بود. چرا که کودکان و نوجوانان نیازمند آموزش و یادگیری و الگو‌پذیری بیشترند و این انتظار وجود دارد که بخش عمده‌ای از این نیاز از طریق ادبیات پاسخ داده شود. نویسندگان این حوزه موظف به آفرینش متنی ساده و امروزی و متناسب با حال و مقام مخاطب امروزند.

وقتی با مخاطبی با توانایی‌ها، ویژگی‌ها و سطح آگاهی خاص روبه‌رو هستیم؛ لاجرم باید اثری درخور او و متناسب با حال او تولید شود. مولانا جلال‌الدین محمد بلخی نیز سال‌ها پیش بر همین مسئله اذعان کرده است: 
 «چون که با کودک سر و کارت فتاد پس زبان کودکی باید گشاد»
در این صورت است که مخاطب متن را می‌فهمد، در آن غوطه‌ور می‌شود و ضمن لذت‌بردن و سرگرمی، معانی ژرف آن را درمی‌یابد. البته رسیدن به این مرحله کار آسانی نیست.

آنچه بیان شد، ضرروت توجه و سرمایه‌گذاری در این حوزه را نمایان می‌کند. حال باید این سوأل مطرح شود برای ایجاد چنین بستری چه کار‌هایی صورت گرفته است؟

متأسفانه باید گفت کودکان و نوجوانان در حوزه‌ی ادبیات همواره محروم‌ترین قشر مخاطبان‌اند، چرا که، چون مخاطب بزرگسال توانایی اظهار‌نظر و اعتراض و تشخیص خوب از بد را ندارند و هر آنچه به نام ادبیات به آنها عرضه شود را پذیرا می‌شوند. پس وظیفه‌ی نظارت و توجه بر کیفیت آنچه تولید و عرضه می‌شود، با متولیان این حوزه، پژوهشگران و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت است تا با شناخت درست مخاطب و نیاز‌ها و توانایی‌های او، راه درست را به مولفان بنمایانند و برای جلوگیری از سواستفاده سودجویان و جولان افراد غیر‌متخصص در این حوزه اقدامی کنند.

 همچنین بستر لازم جهت رشد و پویایی نویسندگان و هنرمندان را فراهم کنند. در این صورت است که آنچه در نهایت تولید و به مخاطب عرضه می‌شود، از حداقل کیفیت لازم از جنبه‌های مختلف برخوردار خواهد بود. اما با نهایت تأسف باید گفت بسیاری از مسئولان این حوزه خود شناخت درست و کافی از مخاطب و ادبیات و اثر ناب هنری ندارند تا بتوانند قضاوتی درست و مسئولانه و در خور توجه داشته باشند.

موفقیت در این حوزه، حضور مسئولان متخصص و کارآمد را می‌طلبد. به امید روزی که این مهم بر آورده شود تا نویسندگان بتوانند با دانش و آگاهی کافی و فراغ بال، در فضایی استاندارد و مناسب و بدون نگرانی از قید و بند‌های اقتصادی و سیاسی و ... در این حوزه قلم بزنند وآثاری ازشمند و متناسب با آنچه مخاطب می‌طلبد، عرضه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->