رئیس پارلمان عراق وارد ایران شد ترامپ: کانادا باید به پنچاه و یکمین ایالت آمریکا تبدیل شود سردار نقدی: دشمن بیشتر از قدرت نرم جمهوری اسلامی وحشت دارد افزایش ۲ برابری پرواز‌های مشهد و پاکستان طی ۲۰ روز آینده الجولانی با بن سلمان در ریاض دیدار کرد یک پرونده جنایی جدید علیه همسر نتانیاهو تشکیل شد مصر: طرحی برای بازسازی غزه، بدون خروج فلسطینی‌ها داریم پزشکیان: ایجاد ساختار و برنامه‌ای برای تحول در نگرش و بینش مدیران مدارس ضروری است فرمانده سپاه امام‌رضا(ع): سپاه مولود انقلاب اسلامی و امام‌خمینی(ره) است نشست ویژه کمیسیون امنیت ملی با حضور قالیباف و وزرای کشور و راه و شهرسازی (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) معاون اول رئیس جمهور: «اصلاح» از مرکز حکومت شروع شود چهل‌وششمین سالگرد انقلاب اسلامی، یادآور نقش بی‌بدیل جوانان در پیروزی و دفاع از میهن موشک اعتماد رونمایی شد + فیلم عارف: وظیفه دولت، حفاظت و احیای تالاب‌هاست الجولانی وارد ریاض شد + فیلم رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، اسفندماه به اتمام می‌رسد قالیباف: هیچ‌کس به‌اندازه مردم برای انقلاب هزینه نکرده است + فیلم الجولانی سه‌شنبه به ترکیه می‌رود (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) آیا تعطیلی شنبه‌ها برای همیشه منتفی شد؟ انقلاب اسلامی میراثی ماندگار و جاودان سخنرانی رئیس جمهور در آیین بزرگداشت روز فناوری فضایی | پزشکیان: آینده از آن کسانی است که اهل علم و دلسوز کشور هستند الجولانی عازم عربستان شد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) سرتیپ نصیرزاده: ۲ پرتاب فضایی در بهمن ۱۴۰۳ خواهیم داشت همه پای کار مشهد بیایند سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس: دولتمردان نباید اقتصاد و معیشت را به مباحث FATF گره بزنند قالیباف: انقلاب ظرفیت‌های پیشرفت کشور را آزاد کرد تجدید میثاق رئیس قوه قضائیه و مسئولان عالی قضا با آرمان‌های امام خمینی (ره) در دهه فجر ۱۴۰۳ دیدار شرکت کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با رهبر معظم انقلاب | حضرت آیت الله خامنه‌ای: باید معتقد باشیم که وعده الهی صادق و قاطع است + فیلم و عکس (۱۴ بهمن ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیا ایران و چین در صنعت خودروسازی وارد می‌شوند!؟

  • کد خبر: ۳۴۴۷۷
  • ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
آیا ایران و چین در صنعت خودروسازی وارد می‌شوند!؟
در پی اعلام رییس اتاق بازرگانی ایران و چین مبنی بر اینکه در یکی از بند‌های برنامه راهبردی ۲۵ ساله دو کشور به تاسیس شهرک خودرویی اشاره شده است، یک فعال قطعه‌ساز می‌گوید ایران علاوه بر سرمایه‌گذاری چین در ایران باید طرحی داشته باشد برای تولید مشترک میان دو کشور تا از این توافق، صنعت خودروسازی هم زمینه توسعه را پیدا کند.
به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا نجفِی‌منش، فعال حوزه قطعه و خودروسازی به امکان همکاری‌های مشترک در صنعت خودروسازی و قطعه سازی میان ایران و چین اشاره کرد و گفت: هنوز این توافق صرفا در حد یک سند ۱۸ صفحه‌ای و در حد پیش نویس است. به همین دلیل بخش زیادی از بحث‌هایی که حول آن شده برای من حداقل قابل فهم نیست. درواقع متوجه نمی‌شوم چگونه می‌توان به این اظهارات دست زد وقتی که هنوز هیچ چیزی در حد یک قرارداد اجرایی منتشر نشده است.

او تاکید کرد: من همیشه از هرگونه افزایش همکاری‌های بین‌المللی استقبال کرده و می‌کنم. در این مورد هم حتما که اتفاق خوبی است اگر رابطه ما با کشوری، چون چین که از کشور‌های توسعه یافته جهان امروز است افزایش یابد به سود اقتصاد خواهد بود و طبیعتا از این بابت هم خوشحالم.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: البته نگرانی‌ها در این مورد هم قابل درک است. اقتصاد ما چندین بار کوچکتر از اقتصاد چین است و انتظار می‌رود دولتمردان و مسئولان ضمن ارتقای توان اقتصادی کشور به این مساله هم توجه کنند تا کار به جایی نرسد که اقتصاد ایران صرفا پله ترقی چین شود.

نجفی منش درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صنعت خودروسازی چگونه می‌توان از این صنعت نسبتا نوظهور چینی به سود تقویت داخل استفاده کرد تاکید کرد: چینی‌ها اکنون سالانه ۲۸ میلیون خودرو تولید می‌کنند که در سطح جهان هم رقم فوق العاده زیادی است. ما باید در فعالیت‌های مشترک قطعاتی را که می‌توانیم تولید کنیم به چین صادر کنیم و در مقابل قطعاتی که در تولید آن ناتوانیم را بگیریم و این مهم باید در چارچوب تهاتر صورت بگیرد. این رابطه اگر متوازن باشد به رشد صنعت خودروسازی ایران منجر می‌شود.

او افزود: همچنین سرمایه‌گذاری و واردات تکنولوژی بخش‌هایی که در آن ضعیف هستیم یا نیاز به ارتقا داریم هم به سود ما خواهد بود. برخی قطعات را ما امروز نمی‌توانیم تولید کنیم، اما با بهره جستن از تکنولوژی غول شرقی این مهم عملی خواهد بود و اگر طرفین در ادامه توافق در حوزه خودروسازی بر این مبنا را عملی کنند اتفاق مبارکی است.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: با این حال نباید فراموش کنیم که اصل در این میان ما هستیم. هر طرف به دنبال سود خود است و ما باید مسیری را تبیین کنیم و موافقت طرف مقابل را جلب کنیم که ضمن سود جستن طرف مقابل اقتصاد و تولید ایران نیز به اصطلاح چاله‌های خود را پر کند.
 
بزرگترین صنعت غیرنفتی ایران در کنار قطعه سازی‌ها بیش از یک میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد کرده است و این چنین است که هر همکاری بین المللی در حوزه خودرو برای اقتصاد ایران اتفاقی مهم تلقی می‌شود.
 
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره مفاد قرارداد پرسر و صدای دو کشور گفته است:در یکی از بند‌های این برنامه به تاسیس شهرک خودرویی پرداخته شده است. یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودرو‌های مشترک باید شهرکی را در این زمینه تاسیس کند. مسلما دولت چین و ایران، خودرو نمی‌سازنند.
 
اما وزارت‌خانه‌های دو کشور ممکن است به این تفاهم برسند که شرکت‌های خودرویی را به یکدیگر معرفی کنند و قراردادی در این رابطه بنویسند. به هر حال تنها شرکت خارجیِ خودرویی که در ایران سرمایه‌گذاری مستقیم کرده، شرکت «چری» چین است.
 
منبع: خبرآنلاین
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->