پزشکیان در آیین روز ملی، کتاب، کتابخوانی و کتابدار: بخوانیم تا همدل شویم آغاز یادواره شهدای نیروی هوا فضای سپاه با حضور عارف آغاز رایزنی گروسی با عراقچی در تهران (۲۴ آبان ۱۴۰۳) حمایت مسکو از مذاکره اردوغان با ترامپ درباره خروج آمریکا از سوریه درخواست همکاری بایدن از ترامپ در موضوع آتش‌بس غزه تصادف خودرو حامل وزیر صمت در سفر به کردستان | حال وزیر مساعد است هشدار سازمان ملل: فلسطینیان با حملات هوایی زنده به گور می‌شوند هلاکت نظامیان صهیونیست در جنوب لبنان + جزئیات علی لاریجانی راهی سوریه می‌شود (۲۳ آبان ۱۴۰۳) ترامپ و بایدن در کاخ سفید دیدار کردند گروسی وارد تهران شد (۲۳ آبان ۱۴۰۳) هشدار برنامه جهانی غذا: مواد غذایی در نوار غزه کمیاب و بسیار گران است حکم قصاص برای ۶ نفر از متهمان پرونده شهید آرمان علی‌وردی استاندار خراسان رضوی با هیئت رئیسه دانشگاه آزاد استان دیدار کرد وزیر نیرو: سال آینده ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود ۹ نظامی صهیونیست در جنوب لبنان به هلاکت رسیدند (۲۳ آبان ۱۴۰۳) حمله حزب‌الله به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی (۲۳ آبان ۱۴۰۳) وقوع انفجار در حیفا (۲۳ آبان ۱۴۰۳) بازداشت کارمند دولت آمریکا به اتهام درز اطلاعات محرمانه مرتبط با ایران (۲۳ آبان ۱۴۰۳) نماینده حماس در ایران: به ترامپ یادآوری می‌کنیم که ما مرد جنگ هستیم| سه شرط مقاومت برای پذیرش آتش بس معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: در صورت ابلاغ قانون حجاب، دولت مکلف به اجرای آن است اردوغان: در حال حاضر ما هیچ رابطه‌ای با اسرائیل نداریم گفت‌وگوی تلفنی قالیباف با همتای عراقی | تهران و بغداد همکاری‌های پارلمانی را توسعه می‌دهند حمایت پکن از بهبود روابط ایران و عربستان پزشکیان: طرح دولت برای رفع فیلترینگ به معنای رهاکردن فضای مجازی نیست عراقچی: گفتگو‌های منطقه‌ای یک الزام است آملی لاریجانی: با تصویب پالرمو موافقم | ۴۰ بند FATF در کشور در حال اجراست بهروزآذر: شکل‌گیری کلینیک حجاب در دولت تصویب نشده است
سرخط خبرها

آیا ایران و چین در صنعت خودروسازی وارد می‌شوند!؟

  • کد خبر: ۳۴۴۷۷
  • ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
آیا ایران و چین در صنعت خودروسازی وارد می‌شوند!؟
در پی اعلام رییس اتاق بازرگانی ایران و چین مبنی بر اینکه در یکی از بند‌های برنامه راهبردی ۲۵ ساله دو کشور به تاسیس شهرک خودرویی اشاره شده است، یک فعال قطعه‌ساز می‌گوید ایران علاوه بر سرمایه‌گذاری چین در ایران باید طرحی داشته باشد برای تولید مشترک میان دو کشور تا از این توافق، صنعت خودروسازی هم زمینه توسعه را پیدا کند.
به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا نجفِی‌منش، فعال حوزه قطعه و خودروسازی به امکان همکاری‌های مشترک در صنعت خودروسازی و قطعه سازی میان ایران و چین اشاره کرد و گفت: هنوز این توافق صرفا در حد یک سند ۱۸ صفحه‌ای و در حد پیش نویس است. به همین دلیل بخش زیادی از بحث‌هایی که حول آن شده برای من حداقل قابل فهم نیست. درواقع متوجه نمی‌شوم چگونه می‌توان به این اظهارات دست زد وقتی که هنوز هیچ چیزی در حد یک قرارداد اجرایی منتشر نشده است.

او تاکید کرد: من همیشه از هرگونه افزایش همکاری‌های بین‌المللی استقبال کرده و می‌کنم. در این مورد هم حتما که اتفاق خوبی است اگر رابطه ما با کشوری، چون چین که از کشور‌های توسعه یافته جهان امروز است افزایش یابد به سود اقتصاد خواهد بود و طبیعتا از این بابت هم خوشحالم.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: البته نگرانی‌ها در این مورد هم قابل درک است. اقتصاد ما چندین بار کوچکتر از اقتصاد چین است و انتظار می‌رود دولتمردان و مسئولان ضمن ارتقای توان اقتصادی کشور به این مساله هم توجه کنند تا کار به جایی نرسد که اقتصاد ایران صرفا پله ترقی چین شود.

نجفی منش درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صنعت خودروسازی چگونه می‌توان از این صنعت نسبتا نوظهور چینی به سود تقویت داخل استفاده کرد تاکید کرد: چینی‌ها اکنون سالانه ۲۸ میلیون خودرو تولید می‌کنند که در سطح جهان هم رقم فوق العاده زیادی است. ما باید در فعالیت‌های مشترک قطعاتی را که می‌توانیم تولید کنیم به چین صادر کنیم و در مقابل قطعاتی که در تولید آن ناتوانیم را بگیریم و این مهم باید در چارچوب تهاتر صورت بگیرد. این رابطه اگر متوازن باشد به رشد صنعت خودروسازی ایران منجر می‌شود.

او افزود: همچنین سرمایه‌گذاری و واردات تکنولوژی بخش‌هایی که در آن ضعیف هستیم یا نیاز به ارتقا داریم هم به سود ما خواهد بود. برخی قطعات را ما امروز نمی‌توانیم تولید کنیم، اما با بهره جستن از تکنولوژی غول شرقی این مهم عملی خواهد بود و اگر طرفین در ادامه توافق در حوزه خودروسازی بر این مبنا را عملی کنند اتفاق مبارکی است.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: با این حال نباید فراموش کنیم که اصل در این میان ما هستیم. هر طرف به دنبال سود خود است و ما باید مسیری را تبیین کنیم و موافقت طرف مقابل را جلب کنیم که ضمن سود جستن طرف مقابل اقتصاد و تولید ایران نیز به اصطلاح چاله‌های خود را پر کند.
 
بزرگترین صنعت غیرنفتی ایران در کنار قطعه سازی‌ها بیش از یک میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد کرده است و این چنین است که هر همکاری بین المللی در حوزه خودرو برای اقتصاد ایران اتفاقی مهم تلقی می‌شود.
 
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره مفاد قرارداد پرسر و صدای دو کشور گفته است:در یکی از بند‌های این برنامه به تاسیس شهرک خودرویی پرداخته شده است. یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودرو‌های مشترک باید شهرکی را در این زمینه تاسیس کند. مسلما دولت چین و ایران، خودرو نمی‌سازنند.
 
اما وزارت‌خانه‌های دو کشور ممکن است به این تفاهم برسند که شرکت‌های خودرویی را به یکدیگر معرفی کنند و قراردادی در این رابطه بنویسند. به هر حال تنها شرکت خارجیِ خودرویی که در ایران سرمایه‌گذاری مستقیم کرده، شرکت «چری» چین است.
 
منبع: خبرآنلاین
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->