خانواده اسرای اسرائیلی: نتانیاهو عامل اصلی شکست مذاکرات است شاهزاده سعودی درگذشت (۲۸ تیر ۱۴۰۴) انتقاد عراقچی از موضع جانبدارانه برخی کشور‌ها در توجیه اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل و آمریکا تردید واتیکان درباره غیرعمد بودن حمله اسرائیل به تنها کلیسای کاتولیک در غزه شهادت ۱۱۶ فلسطینی از بامداد امروز تاکنون (۲۸ تیر ۱۴۰۴) رئیس‌جمهوری که در کاخ‌سفید هم تبلیغات بازرگانی می‌کند هیئت پارلمانی ایران به عراق سفر کرد (۲۸ تیر ۱۴۰۴) عناصر داعش به السویدا در پوشش نیرو‌های قبایل عرب سوریه نفوذ کردند صالحی: با فردای ایران بازی نکنیم آمار کشته‌های السویداء به ۹۴۰ نفر رسید درگیری‌ها در استان السویداء سوریه به کجا رسید؟ احمد توکلی در بیمارستان بستری شد جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به ریاست پزشکیان برگزار شد (۲۷ تیر ۱۴۰۴) ادعای تازه ترامپ: سه سایت هسته‌ای ایران نابود شده‌اند مردم آمریکا از بازداشت پدر ایرانی در مقابل مهدکوک فرزندش خشمگین شدند آیت الله نعیم آبادی، عضو مجلس خبرگان رهبری درگذشت پزشکیان: تحمیل زور و فشار پذیرفتنی نیست پزشکیان به مناسبت سالگرد انقلاب ساندینیستی نیکاراگوا پیام تبریک صادر کرد تأکید آیت‌الله علم‌الهدی بر لزوم تداوم خط اخلاص شهید رئیسی و جایگاه راهبردی مؤسسه خراسان در جبهه فرهنگی انقلاب | مؤسسات انتشاراتی باید میدان را تصرف کنند، نه‌اینکه صرفاً کتاب بفروشند وزیر امور خارجه: آتش بس فعلی میان ایران و رژیم صهیونیستی شکننده است زینی وند: تقویم انتخابات در ستاد انتخابات کشور نهایی شد پزشکیان با رئیس و معاونان بنیاد شهید و امور ایثارگران دیدار کرد همه چیز درباره ادامه مذاکرات احتمالی ایران با آمریکا | دیپلماسی در گرو منافع ملی حفاظت از اتحاد ملی، مأموریت اهل قلم و کلام نظامیان صهیونیست باز هم شکار القسام شدند + ویدئو پزشکیان موافقت‌نامه انتقال محکومان میان ایران و ونزوئلا را ابلاغ کرد واکنش ریاست معنوی دروزی‌ها در سوریه درباره آتش‌بس فراگیر
سرخط خبرها

آیا ایران و چین در صنعت خودروسازی وارد می‌شوند!؟

  • کد خبر: ۳۴۴۷۷
  • ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
آیا ایران و چین در صنعت خودروسازی وارد می‌شوند!؟
در پی اعلام رییس اتاق بازرگانی ایران و چین مبنی بر اینکه در یکی از بند‌های برنامه راهبردی ۲۵ ساله دو کشور به تاسیس شهرک خودرویی اشاره شده است، یک فعال قطعه‌ساز می‌گوید ایران علاوه بر سرمایه‌گذاری چین در ایران باید طرحی داشته باشد برای تولید مشترک میان دو کشور تا از این توافق، صنعت خودروسازی هم زمینه توسعه را پیدا کند.
به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا نجفِی‌منش، فعال حوزه قطعه و خودروسازی به امکان همکاری‌های مشترک در صنعت خودروسازی و قطعه سازی میان ایران و چین اشاره کرد و گفت: هنوز این توافق صرفا در حد یک سند ۱۸ صفحه‌ای و در حد پیش نویس است. به همین دلیل بخش زیادی از بحث‌هایی که حول آن شده برای من حداقل قابل فهم نیست. درواقع متوجه نمی‌شوم چگونه می‌توان به این اظهارات دست زد وقتی که هنوز هیچ چیزی در حد یک قرارداد اجرایی منتشر نشده است.

او تاکید کرد: من همیشه از هرگونه افزایش همکاری‌های بین‌المللی استقبال کرده و می‌کنم. در این مورد هم حتما که اتفاق خوبی است اگر رابطه ما با کشوری، چون چین که از کشور‌های توسعه یافته جهان امروز است افزایش یابد به سود اقتصاد خواهد بود و طبیعتا از این بابت هم خوشحالم.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: البته نگرانی‌ها در این مورد هم قابل درک است. اقتصاد ما چندین بار کوچکتر از اقتصاد چین است و انتظار می‌رود دولتمردان و مسئولان ضمن ارتقای توان اقتصادی کشور به این مساله هم توجه کنند تا کار به جایی نرسد که اقتصاد ایران صرفا پله ترقی چین شود.

نجفی منش درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صنعت خودروسازی چگونه می‌توان از این صنعت نسبتا نوظهور چینی به سود تقویت داخل استفاده کرد تاکید کرد: چینی‌ها اکنون سالانه ۲۸ میلیون خودرو تولید می‌کنند که در سطح جهان هم رقم فوق العاده زیادی است. ما باید در فعالیت‌های مشترک قطعاتی را که می‌توانیم تولید کنیم به چین صادر کنیم و در مقابل قطعاتی که در تولید آن ناتوانیم را بگیریم و این مهم باید در چارچوب تهاتر صورت بگیرد. این رابطه اگر متوازن باشد به رشد صنعت خودروسازی ایران منجر می‌شود.

او افزود: همچنین سرمایه‌گذاری و واردات تکنولوژی بخش‌هایی که در آن ضعیف هستیم یا نیاز به ارتقا داریم هم به سود ما خواهد بود. برخی قطعات را ما امروز نمی‌توانیم تولید کنیم، اما با بهره جستن از تکنولوژی غول شرقی این مهم عملی خواهد بود و اگر طرفین در ادامه توافق در حوزه خودروسازی بر این مبنا را عملی کنند اتفاق مبارکی است.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: با این حال نباید فراموش کنیم که اصل در این میان ما هستیم. هر طرف به دنبال سود خود است و ما باید مسیری را تبیین کنیم و موافقت طرف مقابل را جلب کنیم که ضمن سود جستن طرف مقابل اقتصاد و تولید ایران نیز به اصطلاح چاله‌های خود را پر کند.
 
بزرگترین صنعت غیرنفتی ایران در کنار قطعه سازی‌ها بیش از یک میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد کرده است و این چنین است که هر همکاری بین المللی در حوزه خودرو برای اقتصاد ایران اتفاقی مهم تلقی می‌شود.
 
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره مفاد قرارداد پرسر و صدای دو کشور گفته است:در یکی از بند‌های این برنامه به تاسیس شهرک خودرویی پرداخته شده است. یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودرو‌های مشترک باید شهرکی را در این زمینه تاسیس کند. مسلما دولت چین و ایران، خودرو نمی‌سازنند.
 
اما وزارت‌خانه‌های دو کشور ممکن است به این تفاهم برسند که شرکت‌های خودرویی را به یکدیگر معرفی کنند و قراردادی در این رابطه بنویسند. به هر حال تنها شرکت خارجیِ خودرویی که در ایران سرمایه‌گذاری مستقیم کرده، شرکت «چری» چین است.
 
منبع: خبرآنلاین
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->