سرخط خبرها

شیشه پاک کن های زوری

  • کد خبر: ۳۴۶۲
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
شیشه پاک کن های زوری
آیا پای باندهای تکدی‌گری به قاسم‌آباد باز شده است؟

استادی - آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد، مشهد به دلیل شرایط خاصی که دارد یکی از پُرمتکدی‌ترین شهرهای ایران است. البته سال‌های سال است که تکدی‌گری و متکدیان به یکی از معضلات شهرهای بزرگ تبدیل شده‌اند و هنوز هیچ‌کس راه‌حلی جدی برای مبارزه و مقابله با آن‌ها پیدا نکرده است. به ویژه زمانی که تکدی‌گری‌ها سازمان یافته باشد و تبدیل به باند شوند. 

 

هرچند وقت‌ یک‌بار سروکله‌شان در قاسم‌آباد پیدا می‌شود. آن هم درست در شلوغ‌ترین و تاپ‌ترین نقاط این منطقه غربیِ شهر مشهد که مطمئن هستند درآمدی درخور کسب می‌کنند. ساعت حدود 11 ظهر است و چهارراه نادرشهر(تقاطع رفیعی و شریعتی) غُلغُله است و ترافیک بی‌داد می‌کند. همین که چراغ قرمز می‌شود، چهارنفری به سرعت خودشان را به وسط خیابان می‌رسانند و بین خودروهای ایستاده پشت چراغ قرمز می‌چرخند و می‌لولند. خودروهایی که سمت چپ بولوار توقف کرده‌اند سهم کامل مردی هستند که اسپند دست گرفته است. سند ششدانگ ماشین‌های لاین وسط خیابان هم سهمیه دو پسر بچه دستمال به دستی است که به زور می‌خواهند شیشه‌هایشان را پاک کنند و به نه گفتن‌های زبانی و اشاره‌های دست راننده‌ها محل نمی‌گذارند و از راننده به زور پول طلب می‌کنند. سند سمت راست خیابان هم احتمالاً به نام زنی زده شده است که جلو پنجره هر خودرویی می‌رسد می‌گوید طفل صغیرِ مریضی دارد که لَنگ پول داروهایش مانده‌اند. کاغذ دفترچه بیمه‌ای هم دستش گرفته است که گواه حرف‌هایش باشد. تا این‌جای کار هیچ اتفاق عجیبی نیفتاده است و تعدادی متکدی مثل بقیه روزهای سال چهارراهی شلوغ پیدا کرده‌اند و مشغول کارشان هستند؛ اما موضوع زمانی عجیب و شاید مشکوک می‌شود که یکی از مغازه‌دارهای همان دور و اطراف از این ماجرا صحبت می‌کند که این‌ها باند هستند و گاهی وقت‌ها چهارراه‌های معروف و شلوغ قاسم‌آباد را قُرق می‌کنند. حرفی تقریباً درست به نظر می‌رسد. چون وقتی نیم ساعت بعد خودمان را به چهارراه ورزش می‌رسانیم، دوباره با سه پسربچه روبه‌رو می‌شویم که دوتایشان زورکی می‌خواهند شیشه‌های ماشین‌ها را تمیز کنند و آن یکی که ظاهراً از ناحیه یک دست و یک پا معلول است، بین ماشین‌ها راه می‌رود و طلب کمک می‌کند. جالب اینجاست سراغ ماشین‌های مُدل پایین هم نمی‌روند و شاسی بلند‌ها و خودروهای گران قیمت چند صد میلیونی سوژه اصلی‌شان است. خیلی زمان نمی‌برد که متوجه می‌شویم آن جوانِ معلول که ظاهرش دل هرکسی را به درد می‌آورد، چهار ستون بدنش سالم است و همه این ادا و اطوارها فقط فیلم‌بازی کردن است! این را زمانی می‌فهمیم که خودرو سد معبر شهرداری از راه می‌رسد و او همراه دو پسربچه شروع می‌کند به دویدن و فرارکردن و حتی از آن‌ها هم جلو می‌زند که مبادا او را بگیرند و تحویل خانه سبز بدهند. دو سه نفر از کسبه چهارراه ورزش که این جماعت را خوب می‌شناسند و شاهد این صحنه هستند، می‌گویند: این‌ها باند هستند و یک وَن ظهرها در چهارراه مخابرات می‌آید دنبالشان!
‌حدود ساعت 3بعدازظهر خودمان را می‌رسانیم به چهارراه مخابرات ،باز هم با سه متکدی روبه‌رو می‌شویم که دوتایشان سرچهارراه ایستاده‌اند و آن یکی هم بچه به بغل جلو خروجی فروشگاه رفاه ایستاده است. درست 30 تا 40دقیقه بعد یکی از همان جوان‌هایی که دارد شیشه ماشین‌ها را پاک می‌کند، می‌رود سراغ آن زن و بعد هم چهارنفری چهارراه را رها می‌کنند و می‌روند و از ون قراضه که اهالی سرنخش را داده بودند، خبری نمی‌شود. حتی یک ساعت بعد از آن ساعتی که گفته بودند. اما فرضیه باند بودن این جماعت بعید نیست که صحیح باشد. چون مگر می‌شود که در یک روز و یک ساعت چندین متکدی شلوغ‌ترین مکان‌های قاسم‌آباد را به تسخیر دربیاورند. مهدی کوشش، رئیس سد معبر شهرداری منطقه10 مشهد، در گفت‌وگو با شهرآرامحله با اشاره به جمع‌آوری منظم متکدیان در منطقه می‌گوید: ما در منطقه 5 تا 10گشت سد معبر داریم که یکی از وظایفشان جمع‌آوری و برخورد با متکدی‌هاست که به صورت منظم انجام می‌گیرد. غیر از این گشت‌ها شهروندان هم هرزمان با137 تماس گرفته و اطلاع داده‌اند که متکدی‌‌ای مشغول کار است، به سرعت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام شده است.
کوشش ادامه می‌دهد: طبق قانون شهرداری‌های مناطق فقط وظیفه جمع‌آوری و تحویل متکدیان به خانه سبز را دارند و اگر قرار باشد برخوردهای قانونی دیگری انجام شود، کار بقیه نهادهاست. البته جمع‌آوری متکدیان از خیابان برای شهرداری‌های مناطق کار واقعاً پر زحمتی است.
مسئول سدمعبر شهرداری منطقه10 این را که شاید باندهای تکدی‌گری در قاسم‌آباد فعال هستند، رد نمی‌کند و می‌گوید: برای اینکه بتوانیم ثابت کنیم افرادی که در حال تکدی‌گری هستند، جزو دارودسته و باند می‌باشند، نیازمند مدارک و ادله محکمه‌پسندی هستیم که خودمان در این میان محکوم نشویم.وی با بیان اینکه تحویل دادن متکدیان به خانه سبز دردی را دوا نمی‌کند، می‌افزاید: در خانه سبز اگر فرد متکدی بیماری واگیردار داشته باشد یا اینکه مثلاً لنگ بزند، او را به هیچ عنوان قبول نمی‌کنند و برمی‌گردانند. درصورتی هم که فرد را پذیرش کنند نهایت آن‌ها را یک شب بیشتر نگه نمی‌دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->