هشدار وزارت بهداشت؛ استفاده از سولاریوم در ایران ممنوع است کاهش آمار طلاق در ایران به زیر ۲۰۰ هزار فقره وام ۵۰ میلیونی بازنشستگان کشوری واریز شد (یکم مهر ۱۴۰۴) دادستانی تهران علیه بلاگر وکیل‌نما اعلام جرم کرد آموزش در ازدحام کم وبیش به سوی عدالت آموزشی | مشکلات توسعه فضای آموزشی همچنان باقی است ماجرای عجیب دستگیری یک سارق مکار با شکایت خاص ۲ زن ضرورت ارتقای مهارت معلمان در عصر آموزش ترکیبی معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی: نماز یک بحث قلبی، دلی و ارتباطی با خدا است و ما با اجبار آن مخالف هستیم فرماندار مشهد: نماز باید به عملی مقدس در بین دانش‌آموزان تبدیل شود صدور هشدار سطح زرد هواشناسی خراسان رضوی در پی پیش‌بینی وقوع بارش‌های رگباری (یکم مهر ۱۴۰۴) «بوتاکس معده» روشی غیراستاندارد و پرعارضه برای کاهش وزن چگونه خواب نوزادان را تنظیم کنیم؟ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی: جامعه نمازگزار، جامعه رشدیافته و بالنده‌ای است پیشبرد طرح عرضه نان کامل در مشهد | ۳۵ درصد هدف‌گذاری ملی محقق شد وزیر آموزش و پرورش: مدارس استاندارد جایگزین مدارس کانکسی شدند رسوایی جراح قلابی | شکایت ۵۰ زن، پس از یک مرگ مشکوک بزاق دهان می‌تواند از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کند مطالبه فرمانداران خراسان رضوی درخصوص اتصال راه‌آهن مشهد - بافق به مشهد - تهران مشاور وزیر آموزش و پرورش: دشمن با جنگ ۱۲ روزه می‌خواست کلاس‌های درس را خالی کند، اما به هدفش نرسید پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ اسنپ و تپسی‌فود حق دریافت مالیات بر ارزش افزوده ندارند بررسی راهکارهای جلوگیری از افزایش آلودگی هوای خراسان رضوی در کمیسیون هوای پاک شیوع کوتاهی قد و آسیب‌دیدگی چشم بین دانش‌آموزان
سرخط خبرها

اجرای طرح ملی سنجش سلامت پایه ششمی‌ها

  • کد خبر: ۳۴۶۵۱۷
  • ۳۰ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۸
اجرای طرح ملی سنجش سلامت پایه ششمی‌ها
سنجش ملی کیفیت یادگیری دانش آموزان پایه ششم در سه درس ریاضی، خواندن و علوم در سراسر کشور طراحی شده است تا اطلاعاتی درباره کیفیت یادگیری در هر یک از استان‌های کشور حاصل شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سنجش یادگیری دانش‌آموزان یکی از مراحل اصلی چرخه تعلیم و تربیت به شمار می‌رود که در عرصه کلان نیز این موضوع مستثنی نیست و سیاستگذاران آموزش باید از سودمندی اقدامات و برنامه‌های خود در سطح کلان آگاه شوند.

سنجش ملی کیفیت یادگیری دانش آموزان به همین منظور طراحی شده و قرار است خلأ اطلاعاتی ناشی از کم اطلاعی مدیران و برنامه‌ریزان از کیفیت یادگیری دانش‌آموزان را تکمیل کند. این مطالعه اولین تلاش به ثمرنشسته برای تکمیل یک سنجش ملی با همه ویژگی‌ها و قابلیت‌های لازم پس از دو تجربه در انتهای دهه ۷۰ است که در آموزش و پرورش اجرا شده است.

ایده‌های اولیه در ۱۵ سال پیش مطرح شد و دو تلاشِ ناکام در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۳ نیز انجام شد ولی هیچ کدام به بار ننشست تا اینکه با تأکید وزیر وقت آموزش و پرورش در انتهای سال ۱۳۹۹ اجرای سنجش ملی دوباره به جریان افتاد و گردآوری داده‌ها در خرداد ۱۴۰۰ انجام شد. با این حال، به دلیل آنکه حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها ادامه پیدا نکرد، مراحل بعدی تا سال ۱۴۰۳ به تعویق افتاد.

تمرکز این دور از مطالعه روی درس ریاضی بود. جدا از آزمون‌های پیشرفت تحصیلی طراحی شده، پرسشنامه‌های پیشینه کاوی به تفکیک از دانش آموزان، معلمان و مدیران گردآوری شد تا بافت و زمینه یادگیری همچون بافت خانوادگی، نگرش‌های و پنداشت‌های دانش آموزان، جو مدرسه، باورها و عقاید کارگزاران آموزشی، فعالیت‌ها و اقدامات کنشگران تحلیل و مقایسه شده و ارتباطات آنها با یادگیری بررسی شود.

این تحلیل‌ها روی بیش از ۲۸ هزار دانش آموز از هزار و ۲۵۶ مدرسه گردآوری شد. حاصل کار علاوه بر توصیف و مقایسه کیفیت یادگیری در استان‌ها، یافته‌های گسترده‌ای در زمینه‌های عدالت آموزشی، بافت خانوادگی دانش آموزان، شرایط مدارس و کنشگران آموزشی و وضعیت تدریس و یادگیری در کلاس‌های درس بود که هر یک به طور جداگانه در فصلی از این گزارش تشریح شده است.

نتایج مطالعه نشان داد که کیفیت یادگیری به طور متفاوتی در کشور توزیع پیدا کرده است که از استان‌هایی همچون مرکزی، یزد و اصفهان به عنوان برترین استان‌ها تا سیستان و بلوچستان وخوزستان در انتهای فهرست قرار گرفته‌اند. با این حال، هنوز میانگین عملکرد هیچ استانی از نقطه وسط مقیاس عبور نکرده است.

علاوه بر کیفیت یادگیری افزودن مؤلفه عدالت آموزشی (با تأکید بر عدالت در کیفیت یادگیری) نیز نشان داد که حتی برخی استان‌های موفق در زمینه کیفیت یادگیری، در زمینه عدالت آموزشی کامیابی نداشته‌اند. گردآوری داده‌ها در بحبوحه جولان ویروس کرونا و با اخذ مجوز از ستاد ملی کرونا اتفاق افتاد.

تکرار سنجش ملی با فواصل منظم و در دروس و پایه‌های متفاوت می‌تواند خلأ اطلاعاتی چندین ساله درباره دستاوردهای یادگیری در استان‌ها را برطرف کند و مدیران استانی را در قبال خروجی‌های یادگیری استان به جای تمرکز بر درون داده‌ها یا فرایندها پاسخگو کند.

این کار در دوره ابتدایی که به طور معمول اطلاعات کمی از میزان یادگیری دانش آموزان آن تولید می‌شود، اهمیت دوچندان خواهد داشت.

در صورت تکرار این دست سنجش‌ها می‌توان مطلع شد که میزان تغییرات در گذر زمان در کل کشور یا هر یک از استان‌ها به چه میزان بوده است. پایش تغییرات می‌تواند علاوه بر یادگیری در مورد متغیرهای پیشینه‌ای دیگر نیز انجام شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->