واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

«فصل همدلی» در شهر

  • کد خبر: ۳۴۶۹
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸
«فصل همدلی» در شهر
به میزبانی فرهنگ سرا‌ها و مناطق سیزده گانه مشهد جشن‌های قربان تا غدیر برگزار می‌شود

غلامرضا زوزنی| دمای هوا آن قدرها گرم نیست که بشود شب های میانه تابستان را با لباس های خنک مناسب فصل بیرون رفت. مخصوصا اگر بخواهید یکی از بوستان های شهر را که این شب‌ها سلسله جشن های «فصل همدلی» را برگزار می کنند انتخاب کنید و با خانواده ساعتی را آنجا بگذرانید.
روز های منتهی به شهریور که روز های میانی عید قربان تا غدیرخم است در سیزده منطقه شهر جشن هایی از طرف سازمان اجتماعی و فرهنگی و شهرداری مناطق تدارک دیده شده که با حضور زائران و مجاوران مشهدی هر شب از ساعت 21 بر گزار می شود. جشن هایی که بیشتر از هر چیز حضور خانواده ها به آن گرما بخشیده است.
پس از برپایی جشن های مناسبتی بهارجان ها، ایوان شمس، شب های فیروزه ای، سفره های همدلی و... که به صورت بومی و ملی در مشهد برگزار شده است، رفته رفته مردم مشهد، به برگزاری جشن هایی که موجب هم افزایی می شود عادت می کنند. جشن هایی که کمترین ارمغانش دور هم نشینی و گپ و گفت با همشهریان است.


جشنی همگانی، ساده و صمیمی
از ترافیک چسبیده به بوستان کوهسنگی که رها شدیم، به میدانگاه شرقی کوهسنگی که محل برگزاری جشن های مردمی شده است رفتیم. محلی که در چند ماه پیش به پاتوق جشن ها تبدیل شده است و با اینکه یک جشن محلی بود اما تقریبا هیچ صندلی خالی در محوطه نمانده بود.
جماعتی روی سکو های مشرف به میدانگاه زیر انداز انداخته بودند و همان طور که از نوشیدن چای لذت می‌بردندگوشه چشمی هم به برنامه های جشن داشتند. آن هایی هم که از نماز مغرب و عشا به پارک آمده بودند روی همان فرش هایی که برای نماز پهن شده بود نشسته و از دورتر اتفاقات در حال گذر روی صحنه را انداز ورانداز می کردند.
بزرگ تر ها هر طور بود خودشان را گرم می کردند بچه ها هم که لباس گرم تری به تن نداشتند ، جوری که چیزی از جشن را از دست ندهند زیر چادر و پر و بال مادر هایشان چمباتمه زده بودند.
از صحنه های دیدنی همانند این، تا دلتان بخواهد در جشن های فصل همدلی به چشم می خورد. فصلی که جشن هایش در عین سادگی و در کمال صمیمیت برگزار می شود. جشنی که مخاطب اصلی آن خانواده های مشهدی هستند با لبخندی که بی منت به هم روا می دارند. حال و هوا در سایر محلات مشهد هم اگر گرم تر از این نباشد، سرد تر نیست.


شادی به گستره شهر
علاوه بر برنامه های جشن و شادمانی مناسب با اعیاد بزرگ مسلمانان و شیعیان ، عید قربان و غدیر خم، برنامه های متنوع و مفرحی درباره مسائل فرهنگ شهروندی، روابط خانوادگی و ... از سوی کارشناسان و برگزارکننده گان جشن مطرح می شود. همه این برنامه ها با مشارکت شهروندان و مسافران حاضر در برنامه است که علاوه بر ایجاد فضایی شاد، حس خودباوری و هویت شهری را تقویت
می کند.پنجراه پایین خیابان، حوالی آرامگاه فردوسی، بوستان چهل بازه، تعدادی از بوستان های منطقه 10 شهرداری، بوستان وفا، کوهسنگی، بوستان ریحانه، بوستان غدیر و خیابان هفده شهریور در منطقه 6 شهرداری، بوستان وحدت، بوستان زیتون، بوستان بهار، بوستان حجاب و خیابان فرهنگ ، هنر و غذا محل هایی هستند که در آن ها این جشن ها برگزار می شود و همشهریان می توانند به همراه خانواده ها به آنجا مراجعه کنند. جدولی که در ادامه آمده ساعت و نشانی هر جشن در هر محله را به تفکیک مشخص کرده
است.همانند همه جشن هایی که شهرداری مشهد تا کنون برگزار کرده است، گروه های فرهنگی، هنری و آموزشی که به صورت خصوصی و عمومی در شهر فعالیت دارند، به عرضه محصولات و خدمات خود می پردازند. اغلب این گروه ها از توانیابان جسمی و حرکتی یا روحی و روانی هستند که غرفه های جانبی را در فصل همدلی برای ارائه محصولات خود فراهم کرده اند.


برنامه های جنبی جشن
در حاشیه این جشن ها، با محمد محسن مصحفی، سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، گپ و گفتی داشتیم تا از جزئیات این جشن ها اطلاعات بیشتری در اختیار شهروندان و زائران مشهدی قرار بدهیم. به گفته مصحفی سلسله جشن های بزرگ «فصل همدلی» ویژه دهه ولایت هم زمان با عید قربان در سطح مناطق و فرهنگ سراها آغاز شده است و تا شب عید غدیر ادامه خواهد داشت، فصل همدلی با رویکرد تسهیل تعامل اجتماعی بین شهروندان، بسط شادی و نشاط، برپایی غرفه های توانمندسازی و عرضه محصولات هنری، بازی های فکری و بومی، آموزش های شهروندی درباره محیط زیست و ترافیک برگزار می شود.
همان طور که مصحفی گفته و شهروندان هم در مراسم شاهد آن بودند برای برگزاری فصل همدلی از ظرفیت سمن ها، تشکل ها و شوراهای اجتماعی محلات استفاده شده و از چهره های فرهنگی برای حضور در این سلسله جشن ها دعوت شده است. همچنین اجرای برنامه از سوی هنرمندان و اجرای موسیقی های محلی از جمله بخش های ارائه شده در این جشن هاست که نشاط مضاعف به جمع صمیمی فصل همدلی در همه مناطق شهرداری مشهد داده است.به گفته مصحفی در کنار جشن های منطقه ای و محلی در فرهنگ سراهای شهرداری نیز رویدادهایی متنوعی نظیر شب شعر، مسابقات کتاب خوانی، نشست های تخصصی سیره ائمه (ع)،کارگاه ها و مسابقات نقاشی، دیدار با سادات محله و تجلیل از ایشان، تئاتر و نمایش های عروسکی اجرا می شود.
همان طور که پیش تر درباره عرضه محصولات هنری از سوی توانیابان و مددجویان گفته شد، مصحفی هم به حضور آن ها اشاره کرده و گفت: عرضه محصولات هنری در اغلب بوستان ها وفرهنگ سراها در قالب غرفه های فروش دائر شده و هدف از توجه به این مسئله نیز توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و افراد با نیازهای ویژه است. در این برنامه جنبی سعی شده است مراکز غیردولتی و خیریه ها که خدمات رسانی به افراد آسیب دیده را در دستور کار خود دارند معرفی شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->