به گزارش شهرآرانیوز؛ دانشگاه فرهنگیان بهعنوان مرکز ثقل آموزش و پرورش، مسئولیت خطیر تربیت معلمان آینده را برعهده دارد و به گفته مسئول این دانشگاه در خراسان رضوی، در هیچ جای دیگری تربیت معلم بهجز در دانشگاه فرهنگیان صورت نمیگیرد، ازاینرو این دانشگاه باید با ابزارها و دانش روز، مجهز به تمامی امکانات لازم برای تربیت معلمانی خلاق، فکور و توانمند در ایجاد ارتباط شایسته با دانشآموزان باشد.
حبیبالله تقیپور در گفتوگو با خبرنگار شهرآرا درباره میزان پذیرش داوطلب معلم در سال ۱۴۰۴ گفت: در حال حاضر، ۵۸۲۴نفر داوطلب در خراسان رضوی پس از قبولی در مرحله اول آزمون دانشگاه فرهنگیان، برای مرحله مصاحبه آماده میشوند. این مصاحبهها در سه بخش سلامت جسمانی، شامل قد و ویژگیهای ظاهری، بخش اطلاعات عمومی، مسائل اخلاقی، رفتاری و منش معلم و درنهایت مرحله تخصصی که شامل شرکت در بحثهای گروهی و تحلیلی است، انجام میشود.
وی درباره مرحله تخصصی توضیح داد: در این مرحله، داوطلبان در بحثهای گروهی شرکت میکنند تا توانایی خود را در دفاع از موضوعات، تحلیل مسائل اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و تربیتی به بوته آزمایش بگذارند. این تمرین عملی به ما کمک میکند تا میزان تحلیلگری، درک شرایط و کاربرد دانش توسط معلم را بسنجیم. هدف اصلی ما، شناسایی معلمانی است که علاوهبر دانش، از توانایی قضاوت صحیح در رفتار دانشآموزان نیز برخوردار باشند.
به گفته مسئول دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی همزمان با برگزاری رویداد ارزشمند «انتخاب معلم شایسته» در سراسر کشور، دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در راستای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، گامهای مؤثری برداشته است. سهم خراسان رضوی در گزینش معلم تقریبا با میانگین ۱۰درصد کل کشور مطابقت دارد.
وی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته، تمرکز اصلی بر بعد دانشی معلمان بوده است، بهطوری که با مطالعه چند کتاب، امکان موفقیت داوطلبان فراهم میشد. اما امروز، رویکرد ما تغییر کرده و به مؤلفههای ارزشمند دیگری همچون اشتیاق به درس، مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر با دانشآموزان، اولیا و عوامل تربیتی، سازگاری، انعطافپذیری، آستانه تحمل، همدلی، تفاهم و تسلط بر مباحث درسی توجه ویژهای داریم.
تقیپور با بیان اینکه فرایند انتخاب معلم شایسته، با در نظر گرفتن تمامی این مؤلفههای ارزشمند، منجر به جذب بهترینها برای نظام تعلیم و تربیت استان میشود، افزود: ما به دنبال تربیت معلمانی هستیم که وجدان سالم، منطق قوی و قدرت تحلیل بالا داشته باشند. در این رقابت، حتی اگر دوسوم داوطلبان پذیرفته نشوند، با رویکردی کرامتگونه، این فرصت را به آنها میدهیم تا خودشان نیز با ارزیابی توانمندیهایشان، نتیجه را بپذیرند.
تقیپور با تأکید بر اهمیت نقش معلم در تحول اجتماعی از کیفیت دانشجویان ورودی سال گذشته دانشگاه فرهنگیان ابراز رضایت کرد.
وی در ادامه به آمار داوطلبان اشاره کرد و گفت: از هفدهم تیرماه تا دوم مردادماه، مصاحبهها انجام شده است و از میان ۵۸۲۴داوطلب، ۲۰۷۵نفر زن و بیش از ۳۷۰۰ نفر مرد در خراسان رضوی رقابت میکنند.
مسئول دانشگاه فرهنگیان همچنین از پذیرش ۳هزارداوطلب نخبه بدون آزمون در کشور خبر داد و افزود: این داوطلبان بر اساس شاخصهای رفتاری و شخصیتی که نماد توفیقات اجتماعی ملی آنها بوده، انتخاب میشوند و بدون نیاز به گزینش، معلمی را برای خود انتخاب خواهند کرد.
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص افزایش حقوق دانشجویان و استقبال از دانشگاه فرهنگیان، توضیح داد: یکی از دلایل استقبال زیاد، مشخص بودن تکلیف استخدام و حقوق و مزایای این دانشجویان است. به محض انتخاب، ردیف استخدامی برای آنها تعریف شده و حقوقگیر دولت میشوند.
تقیپور درخصوص جبران کمبود معلم ناشی از بازنشستگی، بیان کرد: کمبود معلم از طریق خروجیهای دانشگاه فرهنگیان همچنین استخدام معلمان باعنوان ماده۲۸ جبران میشود. این افراد که لیسانس، فوق لیسانس و دکترا دارند، در آزمون مهارتی شرکت کرده و پس از طی دوره کوتاه، وارد کلاسهای درس میشوند.
مسئول دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در پایان با اشاره به افزایش ۷درصدی ورودیها نسبت به سال گذشته در استان، خاطرنشان کرد: امسال نیاز به معلمان مرد به دلیل خروجیهای بازنشستگی بیشتر احساس میشود.