قانون مهریه چند سالی است که معطل مانده است بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟ تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی + ویدئو با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟ تداوم وزش باد و بارش باران در کشور (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟ سبزی مقوی برای رشد انفجاری مو‌ها | اسفناج منبع سرشار از فولیک اسید است آغاز نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ | رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم برنامه‌ریزی‌های کلان در شناسایی زودهنگام کودکان مبتلا به اختلالات تکاملی کلاهبرداری‌های آنلاین | وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟ از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟ شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد
سرخط خبرها

دانشگاه‌ها برای پاييز آنلاين آماده می‌شوند

  • کد خبر: ۳۴۸۸۹
  • ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
دانشگاه‌ها برای پاييز آنلاين آماده می‌شوند
در روز‌های گذشته آمار جان‌باختگان کرونا حوالی همین اعداد چرخیده است و نشان داده که هنوز تا نفس راحت کشیدن و به روال عادی زندگی بازگشتن راه درازی در پیش است.

به گزارش شهرآرانیوز، همین آمار و هشدار‌های بیمارستان‌های بدون تخت خالی است که سبب شده در یک هفته گذشته نه تنها شهروندان که نهاد‌ها و مسوولان بیشتری احساس کنند که خطر جدی به قوت خود باقی است و باید تصمیم‌های دیگری گرفت. این هشدار‌ها روی تصمیم‌گیری برخی دانشگاه‌ها هم تاثیر گذاشته است. 


از ۱۶ تیر ماه دانشگاه تهران تکلیفش را زودتر از بسیاری دانشگاه‌های دیگر طی اعلامیه‌اش روشن کرد. در حالی که همچنان صحبت از نحوه بازگشایی و پذیرش دانشجوی خوابگاه‌ها در میان بود، این دانشگاه طی اعلامیه‌ای خطاب به اساتید و مدیران اعلام کرد که بنا را بر این بگذارند که نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار خواهد شد: «محتوای دروس نیم‌سال آینده خود را با فرض الکترونیکی بودن آموزش تهیه کرده و آمادگی‌های لازم را برای استفاده از سامانه‌های مورد استفاده در دانشگاه داشته باشند. پیش‌بینی و آمادگی لازم برای ارزیابی دانشجویان به صورت مستمر در طول نیم‌سال و کاهش سهم نمره آزمون پایان ترم در تعیین نمره نهایی را داشته باشند.»


روز گذشته سایت دانشگاه صنعتی شریف به نقل از محمود فتوحی، رییس این دانشگاه نوشت که تمرکز برنامه‌ریزی‌ها روی ماه‌های پاییز است و دانشگاه آماده است تا حد امکان درس‌هایش را به صورت مجازی ارایه کند: «ما در پاییز دو مساله بسیار مهم داریم؛ یکی رسیدگی و پیش بردن برنامه دانشجویان فعلی و دیگری ساماندهی دانشجویان ورودی جدید که احتمالا از آبان و آذر وارد دانشگاه می‌شوند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود در آن زمان با موج دیگری از کرونا دست و پنجه نرم کنیم و دانشگاه دوباره تعطیل شود. با درنظر گرفتن تمام سناریو‌ها تلاش می‌کنیم تا در پاییز بتوانیم بهترین عملکرد را نسبت به اتفاقی که رخ خواهد داد، داشته باشیم.» این دانشگاه امتحانات پایان ترم خود را هم به شیوه مجازی برگزار کرده بود تا به خاطر حضور در جلسه امتحان ناچار به بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی نشود. برای برخی دیگر از دانشگاه‌ها، اما به نظر می‌رسد که چاره‌ای جز برگزاری حضوری برخی کارگاه‌ها و کلاس‌های عملی وجود ندارد. دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به این نتیجه رسیده که برای کم‌خطر کردن برگزاری این کلاس‌ها باید از دانشجویان تعهد بگیرد.

سه روز قبل، معاونت آموزشی دانشگاه خواجه نصیر اعلام کرد از دانشجویانی که درس‌های کارگاهی و عملی حضوری دارند، تعهدی به صورت الکترونیکی یا کتبی مبنی بر رعایت نکات بهداشتی و پذیرفتن مسوولیت شرکت در کارگاه در اولین روز حضور در کارگاه اخذ خواهد شد: «چنانچه دانشجویانی موافق به شرکت در کارگاه به صورت حضوری نیستند، قبل از شروع کارگاه باید درخواست خود مبنی بر حذف این دروس را به آموزش دانشکده اعلام کنند تا درس عملی آن‌ها حذف شود.» این دانشگاه به همراه جمعی دیگر از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه علوم پزشکی در روز‌های پیش‌رو ترم‌های تابستانه خود را به صورت مجازی آغاز می‌کنند.  


تكليف نامعلوم دانشگاه‌هاي غيرانتفاعی


با این حال دسته‌ای از دانشگاه‌ها هستند که مانند دانشگاه‌های بزرگ توانایی وعده دادن ترم‌های تحصیلی آنلاین را ندارند، دانشگاه‌هایی که ناگهان ظرف ۱۵ سال گذشته به صورت ناگهانی و دسته‌دسته به جمع مراکز دانشگاهی کشور اضافه شدند. چهارشنبه هفته گذشته بود که محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ایلنا گفت: «دانشگاه‌های بزرگ ما در کشور ساختار‌های لازم برای آموزش غیرحضوری دانشجویان را دارند و به سرعت توانستند خودشان را با شرایط روز تطبیق دهند و از دستاود‌های روز هم استفاده کنند. اما خیلی از دانشگاه‌های تازه تاسیس یا نوپای ما که ۱۵- ۱۰ سال از قدمت و تاسیس آن‌ها می‌گذرد، زیرساخت‌های فضای مجازی را اصلا ندارند یا خیلی محدود دارند.» حالا وزارت علوم هم اعلام کرده است که قرار است تمام این تجربیات دانشگاه‌های مختلف از آموزش در دوران شیوع را در قالب همایشی تجمیع کند. اداره کل روابط عمومی این وزارتخانه خبر داد: «همایش ملی «همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید ۱۹»، با مشارکت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و انجمن علمی یادگیری الکترونیکی و به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از ۲۱ تا ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.»


با اين حال معضلي كه معاون وزير علوم به صورت گذرا به آن اشاره كرد همچنان بر جاي خود باقي است. سال‌هاست كه كارشناسان آموزش عالي نسبت به عواقب متعدد رشد سريع دانشگاه‌هايي كه با نام‌هاي مختلف در ساختمان‌هاي كوچك استيجاري سر برآوردند هشدار مي‌دهند. رشد بي‌رويه‌اي كه از دولت محمود احمدي‌نژاد شروع شد و با گذر سال‌ها تبديل شد به يكي از معضلات پيش‌روي آموزش عالي. اين دانشگاه‌ها كه به گفته وزارت علوم توان چنداني در پوشش آنلاين در زمان شيوع كرونا را ندارند حالا بايد اين مساله را حل كنند كه با ارايه چه خدماتي و با چه كيفيتي قرار است از دانشجويان شهريه‌هاي كامل هر ترم را دريافت كنند.

از ارديبهشت ماه سال جاري مشخص شد كه شكايت‌هاي مربوط به شهريه دانشجويان اين دانشگاه‌ها تبديل به يك مساله جدي شده است. همان زمان بود كه فريدون جعفري، مديركل دفتر بازرسي و پاسخگويي به شكايات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، به ايرنا خبر داد كه «برگشت يا كاهش ميزان شهريه» از دانشجويان كارشناسي دانشگاه‌هاي غيردولتي-غيرانتفاعي را بيشترين ميزان شكايات ارسال شده به اين اداره كل اعلام كرد.

اعتماد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->