کیانوش کیامرز در گفتوگو با شهرآرانیوز، درباره آخرین وضعیت تکمیل خط ۳ قطارشهری مشهد اظهار کرد: دستگاه TBM خط ۳ قطارشهری مشهد همچنان در قاسمآباد در حال فعالیت است و مسیر خود را بهسمت انتهای قاسمآباد ادامه میدهد.
وی افزود: قرارداد قطارشهری مشهد درخصوص احداث تونل در حال انجام است. فعالیت آن به هیچ عنوان متوقف نشده و در حال کار است. در بخش دوم یعنی ۶ کیلومتر میانی فاز اول خط ۳ از پایانه امام رضا(ع) تا میدان شهدا یک قطار با یک سکو مسافرگیری میکند.
کیامرز با بیان اینکه اوراق مشارکت تا انتهای این ماه تزریق میشود، عنوان کرد: تا دو ماه آینده دو سکو در فاز یک خط ۳ فعالیت خواهد داشت و دو قطار یعنی یک قطار رفت و یک قطار برگشت مسیر را طی میکنند. در حال حاضر سرفاصله خط ۳، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است، با دوسکوشدن این خط، سرفاصله به ۱۰ تا ۱۲ دقیقه میرسد که سرفاصله معقولی برای این ۶ کیلومتر است.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد بیان کرد: سازه هسته مرکزی ایستگاههای میانی فاز یک خط ۳ مجوز دارد، اما هنوز دولت برای معماری و راهاندازی آن مجوز نداده است. عملیات سازه هسته مرکزی رو به اتمام است. ترک تشریفاتی را به شورای شهر و دولت بردیم، اگر این موضوع جمعبندی شود، عملیات ایستگاههای میانی سرعت میگیرد.
وی ادامه داد: فقط ایستگاه بسیج را در اولویت کاری خود قرار دادیم؛ زیرا ایستگاه تبادلی خط یک است. برنامه ما این است که این ایستگاه تا پایان سال راهاندازی شود و پس از آن سه ایستگاه دیگر باقی میماند که بعد از تأیید دولت ظرف مدت یک سال قابلیت دارد که به مدار مسافرگیری اضافه شود.
کیامرز با اشاره به اینکه وظیفه تأمین واگن با دولت است، تصریح کرد: فعلا با همین دو قطار به راحتی میتوانیم مسافرگیری را انجام دهیم و برای ۶ کیلومتر کافی است. برای تأمین واگن مکاتبه کردیم، استانداری نیز به جد در حال پیگیری است که وقتی تهران قطارهایی که قرارداد بسته را دریافت کرد، بتوانیم هفت تا هشت قطار را دریافت کنیم. این برنامه برای ۲۴ ماه آینده است. در حال حاضر نیز هر قطار با ۵ واگن، دستکم ۵ میلیون یورو قیمت دارد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد درباره استقبال مردم از فاز یک خط ۳ گفت: با توجه به اینکه یک قطار داریم و سرفاصله ۲۰ دقیقه بوده، استقبال مردم بسیار خوب است. تا دو ماه آینده که با دو سکو فعالیت خواهیم کرد، حتما از نظر آمار مسافرگیری وضعیت بهتر خواهد شد.
وی اضافه کرد: با کاهش سرفاصله زمانی، آمار مسافر این ۶ کیلومتر حتی از ۶ کیلومتر خط ۱ و ۲ بهتر خواهد شد. در حال حاضر استقبال مسافر بهویژه در روزهای مناسبتی بسیار زیاد است. زمانی که اوراق مشارکت تزریق شود، سرعت چندبرابر و کارها نیز به بهترین نحو انجام خواهد شد.