به گزارش شهرآرانیوز؛ فرامرز شاهسواری، در تشریح نشست کمیته حملونقل هوایی کمیسیون عمران مجلس گفت: در این نشست پیشنویس اصلاح ماده ۶ قانون هواپیمایی کشوری پس از بررسیهای کارشناسی دقیق و با دریافت نظرات دستگاههای اجرایی، نهادهای نظارتی و فعالان صنعت هوانوردی کشور، نهایی شده و پس از تصویب در کمیسیون عمران به منظور طی مراحل قانونی به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.
وی افزود: ماده ۶ یکی از کلیدیترین بخشهای قانون هواپیمایی کشوری است که به موضوع ترکیب و شرح وظایف شورای عالی هواپیمایی کشوری میپردازد. در اصلاحات جدید تلاش شده است تا با روزآمدسازی این ماده، زمینههای ارتقای جایگاه شورا به سطح ریاستجمهوری، انتقال برخی وظایف به دستگاه تخصصی تنظیمگر و ارتقای پاسخگویی در بخش حملونقل هوایی فراهم شود. همچنین با توجه به اینکه گستره موضوعات حملونقل هوایی کشور، محدود به موضوعات هواپیمایی نیست، طبق نظر اعضای کمیته حملونقل هوایی مجلس، نام شورا به شورای عالی هوانوردی تغییر یافت و وظایف آن متناسب با مأموریت جدید بازطراحی شد. تجربه سایر کشورهای موفق در زمینه حملونقل هوایی نشان میدهد ارتقای جایگاه سیاستگذاری و تصمیمگیری به سطح مقامات عالی کشور، اثر درخورتوجهی در اجرای برنامههای کلان صنعت هوانوردی دارد.
عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین تأکید کرد: تقویت جایگاه حقوقی شورای عالی، تفکیک مناسب وظایف سیاستگذاری و تنطیمگری و تعریف مکانیسمهای نظارتپذیر ازجملهمحورهای اصلی این اصلاحیه است که میتواند به رشد پایدار و متوازن صنعت هوایی کشور کمک کند.
رئیس کمیته حملونقل هوایی مجلس گفت: موضوع آشفتگی در بازار بلیت هواپیما که مورد شکایت بسیاری از مردم است، در این جلسه بهطورجدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از ارائه گزارشهای کارشناسی، مقرر شد سازمان هواپیمایی کشوری با هدف ساماندهی بازار بلیت هواپیما، عهدهدار وظیفه نظارت بر قیمتگذاری و نظارت بر رقابت سالم درراستای جلوگیری از رقابت مضره، احتکار، تبانی و گرانفروشی شود.
وی در پایان اظهارامیدواری کرد با توجه به تأکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تسریع فرایند اصلاح این ماده و همچنین تدوین سازوکار قانونی بهمنظور نظارت بر بازار قیمت بلیت هواپیما، این اصلاحیه که بیش از یکسال از اعلام وصول آن میگذرد، در کوتاهترین زمان ممکن تصویب و اجرایی شود تا گامی مؤثر در مسیر توسعه حملونقل هوایی کشور برداشته شود.
منبع: خانه ملت