«ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

آیا سنوات سربازی جزو سنوات بازنشستگی است؟ + پاسخ به همه پرسش‌های سربازان

  • کد خبر: ۳۵۱۱۸
  • ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
  • ۲
آیا سنوات سربازی جزو سنوات بازنشستگی است؟ + پاسخ به همه پرسش‌های سربازان
رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح ضمن پاسخ به سوالات سربازان و مشمولان رای ۲۰۷۱ هیات دیوان عدالت اداری و دیگر موضوعات مربوط به سربازی را تشریح کرد.
به گزارش شهرآرانیوز، امیر دریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح در بازدید به سوالات سربازان و مشمولان پاسخ داد.

سرانجام رأی ۲۰۷۱ هیئت دیوان عدالت اداری مبنی بر معافیت تحصیلی به چه نتیجه‌ای رسید؟

دیوان چند رأی داده و ما هنوز با آن مکاتبه می‌کنیم و به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم. دیوان استدلالی کرده و گفته مشمولان می‌توانند در هر مقطعی درس بخوانند. ما (ستاد کل نیرو‌های مسلح) گفتیم در مقاطع پیاپی و بالاتر می‌توانند درس بخوانند. سربازی ظرفیت سنی دارد و این نمی‌شود که فرد تا سن ۴۰ سالگی درس بخواند و بعد بگوید من می‌خواهم به سربازی بیایم، این مدل سربازی نه به درد ما می‌خورد و نه برای آینده فرد مفید خواهد بود.

شاید جالب باشد بدانید که بسیاری از کشور‌ها قبل از ورود به دانشگاه سربازی را انجام می‌دهند. دیوان خواسته است تا مادامی که فرد مشغول تحصیل است به سربازی نیاید که این موضوع سربازی را به سنین بالاتر می‌کشد البته ما در حال مکاتبه هستیم و به نتیجه نرسیده‌ایم. اگر شیوه‌ای که دیوان گفته اجرا شود سربازی به سنین بالاتر کشیده می‌شود و فرد هم از این بابت آسیب می‌بیند. سربازی سقف سنی دارد و هر چه زودتر انجام شود برای فرد هم آسان‌تر خواهد بود. اگر با دیوان به نتیجه برسیم هر چه قانون باشد اجرا می‌کنیم.

یک سوال پرتکرار مخاطبین این بود که برای امریه شدن باید چه زمانی اقدام کنیم؟

امریه در دستگاه‌های دولتی مرسوم است. کسانی که می‌خواهند در دستگاه‌های دولتی خدمت کنند باید به دستگاه مربوطه یا سایت‌هایی که پیش بینی شده از دو ماه قبل از اعزام مراجعه کنند و درخواست خود را ارائه دهند. اگر به آن دستگاه پذیرش دادند فرایند اعزام را طی می‌کنند و وارد جذب مجموعه می‌شوند. اگر وزارت مطبوعه یا مؤسسه مطبوعه آن افراد را جذب کنند به ستاد کل ارسال می‌کند و مأمور به مجموعه آن‌ها می‌شود.

برای افرادی که کسری خدمت دارند هم شرایط به همین صورت است؟

برخی دستگاه‌ها مشمولانی که کسری خدمت دارند را جذب نمی‌کنند که البته این موضوع از شرایط داخلی آن دستگاه‌ها است و می‌توانند بگویند کسانی که کسری خدمت دارند را نمی‌خواهیم جذب کنیم، ولی اگر جذب کردند و فردی کسری خدمت داشت را نمی‌توانند ترخیص نکنند. آن فرد محق است و از کسری خدمت خود می‌تواند استفاده کند. فقط آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و موضوع پیام‌آوران بهداشت را مستثنی کردیم که، چون تعهد خدمتی برای انجام خدمت در آن وزارت خانه دارند نباید کسری خدمت داشته باشند یا استفاده کنند. در سایر دستگاه‌ها منعی برای استفاده از کسری خدمت وجود ندارد.

سوال دیگری که پرتکرار بود بحث بیمه است. کسانی که در زمینه بیمه مشکل دارند باید چه کار کنند؟

افرادی که سربازی رفته باشند سنوات سربازی جزو سنوات بازنشستگی آن‌ها محسوب می‌شود. آن‌ها مراجعه به نیروی مربوطه می‌کنند و به سازمان خدمات درمانی نیرو‌های مسلح معرفی می‌شوند و آن‌ها طی مکاتباتی به مرجعی که ایشان تقاضا کرده مکاتبه را منعکس می‌کنند. اگر کسی سربازی نرفته باشد، چون کسور بیمه‌ای پرداخت نکرده قطعاً جزو سنوات بازنشستگی محسوب نمی‌شود. نمی‌تواند بگوید، چون من بالای ۵۰ سال هستم فرض بر این است که سربازی رفته‌ام. کسانی که سربازی می‌روند کسور بیمه از فیش حقوقی آن‌ها کم می‌شود و به حساب سازمان خدمات درمانی واریز می‌شود و این‌ها جزو سنوات بازنشستگی محسوب می‌شود.
یک توضیح کلی در خصوص کسری خدمت بدهید.

اگر پدر ایثارگر یا حتی مادر ایثارگر داشته باشند یا حتی والدین آن‌ها رزمنده یا جانباز باشد مطابق قانون اگر حد نصاب را داشته باشد یک فرزند را معاف می‌کند. جبهه باید به ۳۰ برسد و جانبازی بنیاد شهید باید ۲۵ درصد باشد. اگر میزان کمتر از این حد نصاب باشد، زیر سی ماه جبهه باشد، انتخاب فرزند با همان ایثارگر یعنی پدر یا مادر است، ولی می‌تواند به ازای هر ماه جبهه ۱۲ روز از کسری خدمت برای فرزند خود استفاده کند که به نیروی مربوطه خود یا نیرویی که از آنجا اعزام شده مراجعه می‌کند و پرونده را بررسی می‌کنند و مکاتبات لازم را انجام می‌دهند. شرط گرفتن کسری خدمت این است که فرزند او وارد خدمت شود و بعد در چرخه دریافت کسری باشد.

فقط هم برای یک فرزند می‌شود کسری خدمت بگیرند؟

زیر حد نصاب یک فرزند است یعنی اگر کسی را نتوانست معاف کند زیر حد نصاب که سی ماه باشد برای یک فرزند می‌تواند استفاده کند. به هر میزان استفاده کرد آن امتیاز از بین خواهد رفت.

یکی از مخاطبان پرسیده بود که کارت پایان خدمت سربازی‌اش مربوط به سال ۶۴ است و برای تعویض کارت پایان خدمت به پلیس +۱۰ مراجعه کرده است و به او گفته‌اند که برای سنین شما که الان مثلاً ۵۸ ساله شده اید نیازی به تعویض نیست. این موضوع درست است؟

کسانی که بالای ۵۰ سال باشند طبق قانون وظیفه عمومی از چرخه این قانون خارج می‌شوند. حداکثر سن ۵۰ سالگی است. اگر فرد اصرار داشت می‌خواهم کارت خود را تعویض کنم سازمان وظیفه عمومی می‌تواند این کار را برای او انجام دهد، ولی نیازی نیست، چون در جایی از او کارت پایان خدمتش را مطالبه نمی‌کنند. کسی که بالای ۵۰ سال باشد مطالبه سربازی ندارد و کارت قدیمی به اندازه خود کار می‌کند، ولی اگر اصرار داشت می‌تواند به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کند و کارت را تعویض کند و سازمان هم تعویض می‌کند. اینکه می‌گوئیم لزومی ندارد، چون هزینه‌ای به فرد تحمیل می‌شود.

افرادی که غیبت دفترچه دارند می‌توانند از کسری خدمت استفاده کنند؟

در سال ۹۸ مجوزی گرفتیم کسانی که تا ۱۲ فروردین ۹۸ خودشان را برای اعزام معرفی کنند و بعد غیبت نکنند، می‌توانند ولو اینکه غایب هم باشند از کسری خدمت استفاده کنند. بعد از آن تاریخ غایبین نمی‌توانند. چون عموم سربازان بعد از آن تاریخ اعزام شدند نمی‌توانند از کسری خدمت استفاده کنند ولو اینکه طبق مقرراتی که ابلاغ شده داخل یگان خدمتی یا پادگان یا پایگاه فرمانده آن اضافه خدمت را ببخشد. آثار از بین نمی‌رود و کماکان نمی‌تواند از کسری خدمت ایثارگری استفاده کند.

مهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
0
1
سلام
این الان دقیقا یعنی چی
یعنی نیاز به خرید مدت سربازی نیس؟
گلممد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
0
این برای کسانی که رفتن سربازی و نظامی نیستند مثلا در شرکت خصوصی کار میکنند هم صدق میکنه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->