تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است
سرخط خبرها

آیا سفر الکاظمی به ایران قریب‌الوقوع بود؟

  • کد خبر: ۳۵۳۵۸
  • ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
آیا سفر الکاظمی به ایران قریب‌الوقوع بود؟
مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به منظور دیدار با مقامات ایرانی و گفتگو درمورد روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن ها، راهی تهران شد.
به گزارش شهرآرانیوز به نقل از خبرگزاری الاخباریه، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به منظور دیدار با مقامات ایرانی و گفتگو درمورد روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن ها، راهی تهران شد.

الکاظمی در سفر به تهران مامور بهبود روابط ایران و عربستان است؟

یک کارشناس مسایل منطقه گفت: روابط ایران و عراق بعد از سقوط صدام همواره رو به جلو بوده است و در دوره الکاظمی نیز در همین مسیر خواهیم بود و روابط دو کشور تحت تاثیر برخی تکانه‌های سیاسی قرار نمی‌گیرد.

سعدالله زارعی با اشاره به سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به ایران و اهمیت این سفر در نقشه سیاسی تحولات منطقه اظهار کرد: مقامات ایران و عراق همواره در رفت و آمد بودند و یکی از کشور‌هایی که حجم زیادی از رفت و آمد‌های دیپلماتیک را دارند ایران و عراق هستند.

وی درباره سفر محمد جواد ظریف به عراق و دیدار با مقامات مختلف این کشور گفت: سفر وزیر خارجه یک مساله طبیعی و عادی است و در آینده باز هم اتفاق می‌افتد، خواه این سفر‌ها توام با یک تحول سیاسی باشد یا نباشد. ما این سفر را از زاویه روابط عادی و رو به توسعه دو کشور نگاه می‌کنیم.

این کارشناس مسایل منطقه با بیان این که سفر نخست وزیر عراق به ایران و عربستان و کشور‌های منطقه یک مساله طبیعی به نظر می‌آید افزود: تمام نخست وزیران عراق در بدو مسئولیت سفر‌هایی به ایران و عربستان داشته‌اند و گویا یک سنت است که در عراق جاری است. در زمان آقای مالکی و عبادی و عادل عبدالمهدی این سفر‌ها انجام شده است و این گونه نیست که این سفر یک تصمیم ویژه باشد. در عین حال مرسوم است که در مذاکرات با کشور‌های منطقه یک سلسله موضوعات فراتر از مسایل دو کشور مطرح شود.

وی افزود: در منطقه ما همیشه مسایلی داریم که در حوزه دیپلماتیک بحث می‌شود از جمله درباره فلسطین، تروریسم و الان یکی از موضوعات منطقه‌ای بحث روابط ایران و عربستان است که بسیاری از کشور‌ها تمایل دارند این شرایط که به شکل قطع رابطه سیاسی میان ایران و عربستان است پایان یابد. از این رو در مذاکرات کشور‌های مختلف منطقه با یکدیگر این مباحث مطرح است که راهی پیدا شود برای تحول در روابط تهران ـ ریاض و خیلی‌ها نیز می‌خواهند میان دو کشور میانجی‌گری کنند.

وی در پاسخ به این که الکاظمی ماموریت بهبود روابط ایران و عربستان را در این سفر دارد؟ گفت: با توجه به اینکه نشانه‌ای از سوی عربستان برای این کار دیده نمی‌شود بعید است و خیلی این مساله را وارد نمی‌دانم. الان هیچ اتفاقی بین ایران و عربستان نیفتاده که بخواهد حامل پیامی برای ما و عربستان باشد، اما حتما مذاکراتی در این باره خواهد شد.

زارعی درباره روابط ایران و عراق و نگرانی‌های سیاسی و امنیتی که در یک سال اخیر به ویژه ایجاد شده است با اشاره به سابقه طولانی تعامل ایران و عراق بعد از سقوط صدام گفت: از وقتی ایاد علاوی سر کار آمد تا امروز تجربیاتی در روابط سیاسی‌مان با عراق داریم و اتفاقات بزرگی در صحنه سیاسی عراق نیز افتاده است که هر کدام می‌توانست شرایط سیاسی عراق را صد در صد دگرگون کند، اما روابط ایران و عراق به صورت یک خط ممتد افزایشی بوده است و شاهد رکود یا نزول در روابط نبودیم، در حالی که برخی دولت‌هایی که در عراق روی کار آمدند موصوف به دولت سکولار یا اسلامی و انقلابی یا میانه‌رو بودند، اما در همه این دوران‌ها روابط دو کشور در همه زمینه‌ها رو به رشد بوده است و تجربه به ما می‌گوید در این دوره هم در همین مسیر خواهیم بود و روابط دو کشور تحت تاثیر برخی تکانه‌های سیاسی قرار نمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: عراقی‌ها در محیط منطقه احساس می‌کنند که محکم‌ترین و صادق‌ترین پشتیبان ایران است. عراق در جغرافیایی است که از یک طرف با ترکیه در اصطکاک است. روابطش با اردن تحت تاثیر بعثی‌ها و لرزان است. عراق می‌داند عربستان خواهان دولت مقتدر در بغداد نیست و به عربستان هم به چشم یک دوست نمی‌تواند نگاه کند و در بحران داعش مقامات عراقی مقامات سعودی را دائم متهم می‌کردند که یک پای داعش هستند. از این رو همسایه‌ای قابل اعتمادتر از ایران ندارند. از طرفی نیاز آن‌ها در حوزه اقتصادی و دیگر زمینه‌ها به ایران مورد توجه است. اقتصاد آن‌ها تک محصولی است و بر اساس آمار‌ها نزدیک به ۹۹ درصد درامد ارزی عراق از نفت است و با وجود این که کشور ثروتمندی است، اما وضعیت کشور و خدمات و اقتصاد به گونه‌ای است که به شدت وابسته به خارج از کشور است. از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین مسایل به واردات نیاز دارند و با ایران بهترین تعامل را در این حیطه دارند از جمله در حوزه برق وگاز.

زارعی تصریح کرد: همچنین به لحاظ فرهنگی و اجتماعی دو کشور در تعامل هستند. محیط‌های مرزی به شدت آمیخته به هم میان دو کشور به طور تاریخی و فرهنگی و مذهبی وجود دارد که شرایطی ایجاد کرده است که نمی‌توان روی روابط با ایران به راحتی خط بکشند.

وی تاکید کرد: معتقدم روابط ایران و عراق رو به رشد و مثبت است و به لحاظ اقتصادی این ظرفیت وجود دارد که تا سقف ۵۰ میلیارد دلار در سال ارتقا یابد.


الکاظمی با شمخانی دیدار می‌کند


دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بعدازظهر امروز (سه شنبه) با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دیدار خواهد کرد.
 
‌در جریان این ملاقات طرفین ضمن گفت‌وگو در مورد آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه به ویژه روند مبارزه با تروریسم و جریان‌های حامی آن، پرونده‌های امنیتی مشترک را بررسی خواهند کرد.

"قاسم الاعرجی" مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق که به تازگی جایگزین فالح الفیاض در این پست شده در سفر مصطفی الکاظمی به تهران وی را همراهی می‌کند.

منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->