تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است
سرخط خبرها

خبر مهم سخن‌گوی دولت درباره ریزش قیمت ارز

  • کد خبر: ۳۵۳۶۲
  • ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
خبر مهم سخن‌گوی دولت درباره ریزش قیمت ارز
سخن‌گوی دولت با اعلام اینکه قیمت واقعی ارز بسیار کمتر از قیمتی است که امروز در بازار است و این افزایش قیمت مصنوعی و ناپایدار است، گفت: خوشبختانه منحنی ارز در حال پایین آمدن است و این در نتیجه تلاش‌های بانک مرکزی برای بازگشت ارز به قیمت واقعی خود است.
به گزارش شهرآرانیوز، علی ربیعی در ابتدای نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه ما امروز سفر نخست وزیر عراق به کشور را داریم، اظهار کرد: امیدواریم گفتگو‌های سازنده برای ترسیم چارچوب‌های کاری آینده و تعمیق بیشتر همکاری‌ها را داشته باشیم.
 
دستور کار دولت درباره رابطه با همسایگان

وی ادامه داد: ایشان در شرایطی وارد کشور می‌شوند که ارتباط با همسایگان و بیشتر شدن این روابط را در دستور کار دولت قرار داده‌ایم.

ربیعی با اشاره به تصویب سند راهبردی توسعه گردشگری در دولت گفت: از دیگر مصوبات ما همین سند بوده است و ضرورت آمادگی لازم برای گسترش گردشگری حتی در شرایطی که کرونا این صنعت را با مشکلاتی مواجه کرده است، را مورد توجه قرار دادیم.
 

عراق با ثبات برای ما اهمیت دارد

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر سفر نخست وزیر عراق به تهران در معاملات سیاسی وامنیتی دو کشور اظهارکرد: گفت‎وگو‌های وزیر خارجه با رییس پارلمان و رییس دولت عراق درباره برخی از مهمترین جریان‌های سیاسی که در عراق هستند، انجام شده که موثر هم بود و نتیجه آن در سفر نخست‌وزیر عراق به تهران و قطعاً در تفاهماتی که صورت می‎گیرد تجلی پیدا خواهد کرد.

ربیعی با بیان اینکه ما موضوعات دوجانبه‌ای فراوانی با عراق داریم تاکید کرد: پیگیری‌های حقوقی مربوط به ترور شهید سلیمانی و همراهانش هم در سفر آقای ظریف به عراق مطرح بوده و هم در حال حاضر دنبال خواهد شد. در ابعاد سیاسی هم اینکه عراق در همسایگی ما دارای ثبات باشد برای ما اهمیت دارد. ما درباره هرگونه کمکی درباره داعش‌زدایی و ثبات در عراق، بحث و گفتگو خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به سفر نخست‌وزیر عراق به تهران تاکید کرد: یکی از بزرگترین دستاورد‌های این سفر و همکاری با عراق، علاوه بر مسائل اقتصادی که دو ملت از آن نفع خواهند برد، مبارزه ترویسم‌زدایی و ایجاد یک منطقه امن و باثبات، حتما از نتایج این سفر خواهد بود. وی ادامه داد: یک پیام سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، برای دو ملت تحکیم و گسترش روابط اقتصادی و پیام بین‌المللی این سفر هم صلح و ثبات در منطقه و برنامه‌هایی که به پیوستن کشور‌های بیشتر به مساله همکاری‌ها برای صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند، است.

رفتار‌های بهداشتی مردم بهتر شده است


ربیعی با بیان اینکه رفتار بهداشتی مردم در روز‌های اخیر بهتر شده است، اظهار کرد: نباید با افزایش و کاهش مرگ و میر رفتار مردم در قبال کرونا تغییر کند، این رفتار برای مدت طولانی باید تداوم داشته باشد. امروز مراعات بهداشتی مردم به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و استفاده از ماسک در اجتماعات، ۶۲ درصد در ادارات ۸۲ درصد و در صنایع تولید نیز ۷۸ درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد: زمانی آمار ابتلا و مرگ و میر در اثر کرونا افزایش یافت که موازی با آن پروتکل‌های بهداشتی به میزان ۲۲ درصد کاهش یافته بود. ولی در حال حاضر میزان مراعات پروتکل‌ها به ۴۵ درصد افزایش یافته است و امیدواریم همه باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به سلامت جامعه کمک کنیم.


قیمت واقعی ارز بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن است



وی ادامه داد: در جلسات پی‌درپی دولت موضوع بازار هم مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه منحنی ارز در حال پایین آمدن است و این در نتیجه تلاش‌های بانک مرکزی برای بازگشت ارز به قیمت واقعی خود است و در زمینه بازگشت ارزهایمان به کشور هم اقدامات مناسبی از سوی وزارت خارجه و اقتصاد انجام شده است.

سخنگوی دولت عنوان کرد: در کنار عامل‌های اقتصادی و تحریم‌ها در مورد بالا رفتن قیمت ارز، فشار روانی که در این زمینه وجود داشت و کار‌هایی که سودجویان و بدخواهان دنبال می‌کردند هم تاثیر داشت. قیمت واقعی ارز بسیار کمتر از قیمتی است که امروز در بازار است و این افزایش قیمت مصنوعی و ناپایدار است و هم طرف عرضه و هم تقاضا این را در بازار نشان می‌دهد.

ربیعی تاکید کرد: بالابردن تولید داخلی نه تنها تقاضای ارز را کاهش داده که به پایین آمدن قیمت‌های کالا‌ها هم کمک می‌کند. انتظارات افزایش قیمت ارز و پیگیری ایجاد جو روانی درباره آن از سوی رسانه‌های خارجی و فضای مجازی سبب می‌شد که مردم پول‌های ریز و خرد خود را هم به سمت این بازار ببرند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه با فروش نفت و برگشت ارز حاصل از صادرات، درآمد ارزی بهتر از این خواهد بود، اظهار کرد: در همان زمان افزایش نرخ ارز هم قیمت‌های ارز و دیناری که در سایت‌ها و فضا‌های مجازی اعلام می‌شد این گونه نبود. البته در حال حاضر هم در صحنه خارجی تحرکات دیپلماتیک برای کاهش قیمت ارز را شاهد هستیم که با کاهش محدودیت‌های کرونایی، صادرات ما رشد بیشتر خواهد داشت.

وی تاکید کرد: از طرف عرضه با پایان یافتن رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، عرضه آن‌ها در بازار نیما رو به افزایش است. البته دیگران هم وقتی دیدند که نرخ در حال کاهش است شتاب خود به سوی عرضه را افزایش می‌دهند، این در حالی است که در طرف تقاضا هم ما کنترل‌هایی انجام دادیم.


اتباع خارجی میتوانند از خدمات بیمه سلامت استفاده کنند

ربیعی همچنین با اشاره به مصوبه دیگر هیات دولت در هفته اخیر تصریح کرد: پوشش بیمه سلامت برای افراد خارجی مقیم در هیات وزیران مصوب شد، به این معنا که کلیه خارجی‌های مقیم کشور مشمول این طرح هستند و می‌توانند از بیمه سلامت استفاده کنند. البته ۱۰۰ درصد سرانه خدمات درمانی را باید پرداخت کنند، اما این طرح علاوه بر کار انسان‌دوستانه موجب درمان به موقع اتباع خارجی و ارتقای سلامت جامعه می‌شود.


آخرین تصمیمات در مورد عزاداری در ماه محرم


سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم، اظهار کرد: مراسم محرم و عزاداری امام حسین (ع) برای همه ما اهمیت دارد. ما در دولت از سازمان تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و حوزه علمیه قم پیشنهاداتی را دریافت کرده‎ایم که قرار است این موارد را در جلسه کمیته انتظامی و امنیتی ستاد مبارزه با کرونا مورد بررسی قرار دهیم.

ربیعی ادامه داد: وزارت بهداشت و مسئولان این وزارتخانه مواردی که پیشنهاد شده را مورد بررسی قرار می‎دهند تا ببینند رعایت پروتکل‎های بهداشتی تا چه اندازه در این پیشنهادات قابل انجام است و تصور می‎کنیم که بتوان نتایج را در این زمینه برای جلسه بعدی ستاد ملی کرونا آماده کنیم و بتوانیم با شرایط مطلوب و مناسبی عزاداری داشته باشیم.

آمار بیماران کرونایی توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود



ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره اعلام آمار ۳۵ میلیونی ایرانیان در معرض ابتلا به کرونا میزان آمادگی دولت در صورت افزایش ابتلای شهروندان، تاکید کرد: آمار مدنظر دولت همیشه از طرف سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود و سخنگو نیز بر اساس استاندارد‌های جهانی شامل موارد قطعی از بیماری این آمار را اعلام می‌کند.

وی تصریح کرد: آمار‌هایی که از نتیجه تحقیقات، تخمین‌ها و پیش‎بینی‌ها به دست آمده بود در جلسات گذشته مطرح شد که از این تحقیقات در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا استفاده می‌شود و عدد‌های مختلفی هم از نتیجه این تخمین‌ها بدست می‌آید که همگی یکسان نیستند. به عنوان مثال آمارهمه کشور‌ها بر اساس انجام تست کرونا، بیش از ۱۴ میلیون نفر است، ولی بر اساس تخمین‌ها حدود ۲۰۰ میلیون نفر افرادی هستند که علائمی نداشتند، اما به کرونا مبتلا شدند.
 

تلاش دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان

 

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: صندوق تامین اجتماعی از منابع دولت استفاده نمی‌کند. کار ما در آنجا دشوارتر است. در آنجا تلاش کردیم با پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تامین اجتماعی، زمینه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی فراهم شود و خوشبختانه با همسان‌سازی حداقل حقوق بازنشستگان به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید، همسان‌سازی در صندوق‌های لشکری و کشوری هم در حال پیگیری است تا با تامین منابع لازم، این کار را انجام دهیم. سازمان برنامه و بودجه مسئولیت این کار را برعهده گرفته است.

وی افزود: امیدواریم به نحوی عمل کنیم که بازنشستگان ما مشابه طبقات خودشان ۹۰ درصد حقوق شاغلین را دریافت کنند. حتما این کار را در یکی، دو ماه پیش رو انجام خواهیم داد و به نحوی نهادینه می‌شود که امر همسان‌سازی را در سال‌های آینده دنبال کنیم. زندگی‌ها از جمله زیست بازنشستگان سخت شده است. قدرت اقتصادی نسبت به اتفاقات ناشی از کرونا و تحریم سخت شده و تلاش می‌کنیم با این همسان‌سازی کمی از فشار‌ها را کمتر کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره افزایش حق مسکن کارگران و اینکه آیا اراده‌ای در دولت برای افزایش آن وجود دارد، گفت: چرا اراده‌ای نباید باشد؟ همه ما به دنبال این موضوع هستیم؛ در کمیسیون‌های دولت دستور کار زیاد است وهر زمان که تصویب شد، ازهمان زمان اقدام می‌شود. دیروز در جلسه کمیسیون اقتصادی مطرح بوده، اما از نتیجه آن مطلع نیستم؛ امیدوارم هفته آینده در دستور کار دولت قرار گیرد؛ نظر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی عدد مناسبی است که حتماً در روز تصویب و اعلام خواهد شد.


بررسی‌ها در مورد انفجار نطنز ادامه دارد


ربیعی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آتش‌سوزی نیروگاه نطنز و دیگر نقاط مشابه و اینکه آیا بررسی‌ها درباره این موضوع به جایی رسیده است یا خیر، گفت: درباره پارچین همان زمان اعلام کردم که هیچ خرابکاری صورت نگرفته و یک اتفاق طبیعی بوده است که خسارت آن نیز خسارت قابل توجه نبود، اما حادثه نیروگاه نطنز پیچیدگی خاص خود را دارد و هنوز هم کارشناسان باید به جمع‌بندی قطعی برسند و پس آن نیز سازمان انرژی اتمی مراتب آن را به اعلام خواهد رساند.
 

در میان کشور‌های همسایه رابطه با روسیه برای اولویت دارد

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره تفاهمنامه ایران و چین و آمادگی ایران برای انعقاد تفاهمنامه با کشور‌های دیگر مانند روسیه اظهار کرد: ما قبلا اعلام کردیم جمهوری اسلامی ایران با همه کشور‌هایی که مصمم به توسعه روابط همه جانبه با ایران هستند وارد گفتگو‌هایی برای ترسیم نقشه راه همکاری‌های بلند مدت براساس حسن نیت و منافع متقابل، می‌شود. روسیه هم حتما در این چارچوب و قاعده قرار دارد.

ربیعی افزود: درمیان کشور‌های همسایه روسیه حتما برای ما اولویت دار است. ما هیچ سقفی برای گسترش روابط با همسایگان خود نداریم. کشور‌هایی هم که اراده خود را برای همکاری‌های بلند مدت اعلام کردند و در مقابل زورگویی و قانون گریزی آمریکا هم ایستادند قطعا برای ما اولویت دارند.

پی گیر پروند ترور سردار سلیمانی هستیم

 
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره روابط میان ایران و عراق و نام برده شدن از برخی مسئولان عراقی درباره موضوع ترور سردار سلیمانی اظهار کرد: ما قطعا پیگیری حقوقی واقعه ترور و مجازات همه عاملان شهید سلیمانی را ادامه خواهیم داد. اما اگر قرار بر نام بردن باشد چنین خبری را نمی‌توانم تایید کنم، اما این پرونده را تا پیگیری مجازات ادامه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: از میانجی‎گری هر کشوری که خیرخواهانه وارد شود استقبال می‌کنیم و معتقد هستیم منطقه عاری از ظلم و خشونت به نفع همه ماست. این کشور‌ها هستند که خودشان می‌توانند انتخاب کنند در منطقه پرتنش باشند یا نه. عالم سیاست عالمی نیست که همیشه ثابت باشد، اما کشور‌هایی که در شرایط تحریم جلوی قلدری ایستادند در دراز مدت برای ما اولویت خواهند داشت. کشور‌های منطقه هم که تابع قلدری‎های ایالات متحده و اروپا نبودند نیز قطعا از سوی ایران فراموش نخواهند شد.

تکذیب حذف بودجه خودکفایی گندم

 
ربیعی در پاسخ به سوالی درباره حذف بودجه خودکفایی گندم و نقش یکی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب در این مورد، گفت: حذف بودجه خودکفایی گندم را تکذیب می‌کنم، چنین چیزی صحت ندارد؛ اینکه فردی در این موضوع نقش داشته باشد، تصمیمات دولت تابعی از فرد بیرون از دولت نیست و این نظریه باطلی است که فردی از بیرون دولت در تصمیم گیری‌ها تاثیرگذار باشد.

سخنگوی دولت افزود: بودجه خودکفایی گندم روی زندگی میلیون‌ها کشاورز تاثیرگذار است؛ کشور در تامین گندم مورد نیاز خود در دولت یازدهم و دوازدهم خودکفا شده است، گندم در سال ۹۲ از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فقط در سال‌های اخیر به ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است. سیاست دولت حمایت از کشاورزان بوده است اکنون با تعیین قیمت خرید گندم، رضایت را برای کشاورزان ایجاد کرده‌ایم.

ربیعی ادامه داد: خرید تضمینی ما امسال نسبت بهتر از سال‌های دیگر بوده است در هیچ سالی به اندازه امسال خرید تضمینی نداشتیم. پرداخت پول کشاورزان امسال بهتر از سال‌های قبل صورت گرفته است اساساً واردات گندم خوراکی در انحصار دولت است و شرکت بازرگانی دولتی ایران متولی واردات گندم مورد نیاز ما است.

وی تصریح کرد: ما صرفاً برای ذخایر استراتژیک واردات داریم و برای مصرف گندم خودکفا هستیم، اما تا سال ۹۲ و ۹۳ و تقریباً تا نیمه‌های ۹۴ هم واردات گندم آزاد بوده و برای مصارف غیر خوراکی صورت گرفته است و هر شرکت حقوقی نیز این امکان را داشته که واردات انجام بدهد؛ شرکت‌ها بر اساس قوانین می‌توانند اقدام تجاری انجام دهند مهم این است که آیا شرکتی تخلف کرده یا نه. اگر کسی هم سندی برای تخلف در این زمینه دارد می‌تواند سند خود را برای قوه قضاییه ارائه دهد. سخنگوی دولت تاکید کرد: من به صراحت دخالت هر فرد خارج از دولت در اتخاذ تصمیمات را تکذیب می‌کنم؛ تصمیم گیری‌ها تابع سیاست‌هایی بوده که در شورای اقتصاد و ستاد اقتصادی دولت بحث و بررسی شده است.
 
ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره زمان معرفی وزیر صمت به مجلس، اظهار کرد: همان طور که هفته پیش گفتم دو یا یک وزیر را در زمان خود معرفی می‌کنیم. اعتقاد ما کماکان بر دو وزیر است و در صورتی که به نتایجی دسترسی پیدا کنیم تا آن زمان که موعد قانونی است یک وزیر را معرفی می‌کنیم. ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد با زحماتی که حسین مدرس خیابانی می‌کشد وزارتخانه دچار کاستی نیست و با تلاشی که بانک مرکزی برای کمک به وزارت صمت اتخاذ کرده و از ستاد اقتصادی دولت دنبال می‌شود هیچ نارسایی مدیریتی گزارش نشده است.


وضعیت انبار‌های جو مناسب است

 
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی حذف شود، گفت: فشار‌های تحریم تمام مراودات تجاری کشور را تحت تاثیر قرار داده است و نهاده‌های دامی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، اما از ابتدای امسال واردات ذرت ما بیشتر از گذشته بود و این کالای اساسی را به هیچ عنوان رها نکردیم. وضعیت انبار‌های جو هم مناسب و خوب است و با عنایت به اینکه هم اکنون در حال برداشت جو در کشور هستیم قطعا در این زمینه مشکل نخواهیم داشت. ما در واردات کنجاله و سویا عقب بودیم که با تمهیدات هیئت دولت، بانک مرکزی، صمت و جهادکشاورزی به زودی این عقب ماندگی تامین و کمبود جبران و رفع خواهد شد.

ربیعی با تاکید بر اینکه دولت فعلا تصمیمی در خصوص تامین نرخ و نوع ارز از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی در خصوص نهاده‎های دامی اتخاذ نکرده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز تلاش‌هایی صورت داده که هم کاهش مصرف خوراک و هم کاهش مصرف بهینه نهاده‌های دامی را داشته باشیم و بتوانیم کاهش واردات و عدم نیاز به ارز را دنبال کنیم.


حقوق شهروندی باید برای همه اجرا شود

 

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نشست هفته گذشته در قوه قضاییه با حضور دو متهم علی یونسی و امیر حسین مرادی با تعدادی از دانشجویان گفت: سخنگوی قوه قضاییه علت بازداشت را اعلام کرده است. تا آنجا که من اطلاع دارم این دو فرد متهم از بچه‎های شریف بودند و به درخواست دانشجویان شریف این جلسه برگزار شده و در مورد کم و کیف آن اطلاعی ندارم. معتقدم حقوق شهروندی برای همه باید اجرا شود، اما نمی‌توانم در مورد چیزی که اطلاع ندارم اظهار نظر کنم.

منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->