به گزارش شهرآرانیوز، احمد بیگدلی گفت: طلب سازمان تأمین اجتماعی از دولت حدود ۵۰۰ همت است که باید در بودجههای سالیانه مبلغی برای پرداخت آن پیشبینی و مصوب شود در بودجه ۱۴۰۳ حدود۱۳۰ همت و در بودجه سال ۱۴۰۴ هم حدود ۲۰۰ همت برای پرداخت این بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی پیشبینی و مصوب شد؛ با این حال همچنان طلب سازمان تأمین اجتماعی از دولت صفر نمیشود.
وی با اشاره به انتقاد برخی تشکلهای کارگری از نحوه پرداخت بدهیهای دولت به سازمان تأمین اجتماعی؛ گفت: شاید یکی از مشکلات اصلی سازمان تأمین اجتماعی، طلبی است که از دولت دارد و سالهای سال و شاید قریب به ۲۰ سال است که روی هم انباشته شده است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: البته دولت هم هر سال مقداری از این مطالبات سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت میکند؛ اما از آنجا که عدد و رقم این مطالبات بسیار بالا است، متأسفانه هنوز نتوانسته این پرداختها را به روز کند.
بیگدلی با اشاره به اینکه طلب سازمان تأمین اجتماعی از دولت حدود ۵۰۰ همت است که باید در بودجههای سالیانه مبلغی برای پرداخت آن پیشبینی و مصوب شود؛ تصریح کرد: کل آن چیزی که برای این طلب در بودجه سال ۱۴۰۳ دیده شد، ۱۲۰ تا ۱۳۰ همت بود که تا پایان سال مذکور پرداخت شد. در بودجه سال ۱۴۰۴ هم حدود ۲۰۰ همت برای پرداخت این بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی پیشبینی و مصوب شد که باید تا پایان سال پرداخت شود و در حال پرداخت است؛ با این حال همچنان طلب سازمان تأمین اجتماعی از دولت صفر نمیشود.
وی تصریح کرد: البته در بودجه ۱۴۰۴ دولت یک بند قانونی ارائه داده بود که بتواند کل مطالبات تأمین اجتماعی را به صورت یکجا تسویه کند؛ به این صورت که اموال و داراییهای صندوق بازنشستگی را برآورد کرده و به تأمین اجتماعی واگذار کنند تا کل حسابی که بین دولت و سازمان تأمین اجتماعی صفر شود و از این به بعد هم سهم دولت از بیمه بیمهشوندگان به صورت سالانه و به موقع پرداخت شود؛ اما متأسفانه در مجلس برخی نمایندگان مخالف این موضوع بودند؛ البته نظرات کارشناسی خود را در این زمینه داشتند و به این ترتیب این کار به انجام نرسید و همان ۲۰۰ همت برای پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی به تصویب رسید.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: به هر حال یکی از محلهای تأمین منابع مورد نیاز سازمان تأمین اجتماعی بابت پرداخت حق و حقوق بازنشستهها و دیگر هزینههای آن همین طلبی است که سازمان از دولت دارد و مطابق قانون پرداخت میشود؛ اما مطابق قانون بودجه بهصورت یکجا پرداخت نمیشود و به مرور در طول سال پرداخت میشود. معمولاً هم از نیمه دوم سال به بعد بیشترین پرداختها انجام میشود که نحوه پرداخت آن به تفاهمنامه یا آئیننامهای که دولت با سازمان تأمین اجتماعی یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد و آنجا تعیین میشود که هر چند وقت یکبار در سال، چه مقدار از آن پرداخت شود؛ اما معمولاً تا پایان سال کل آن مبلغی که در بودجه سالانه تعیین شده، به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت میشود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اختلاف در نوع محاسبه مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت؛ گفت: برخی اصل بدهی را در نظر میگیرند، اما بعضاً این مطالبات را با حساب سود مرکب یعنی سود ناشی از تأخیر و انباشت بدهیها محاسبه میکنند. طبق قانون دولت موظف است اصل بدهی را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند؛ اگر هم قرار است مبلغی اضافه به عنوان سود یا زیان انباشت پول یا تأخیر در پرداختها از دولت گرفته شود؛ باید در آئیننامه اجرایی آن تعیین شود و بستگی به تفاهمنامه بین دولت و سازمان تأمین اجتماعی دارد؛ زیرا این مطالبات از محل سهم دولتی بیمهشدهها است.
بیگدلی با ذکر مثالی از اینکه دولت موظف به پرداخت اصل مطالبات است، عنوان کرد: به عنوان مثال الان دولت به گندمکاران بدهکار است و طبق قانون باید نهایتا طی یک ماه مطالبات گندمکاران پرداخته شود؛ برخی مواقع این پرداختها ۲ یا سه ماه به تأخیر میافتد، اما دولت هیچ سود و ضرر و زیانی به گندمکار پرداخت نمیکند. یا شرکتهای دولتی که به اشخاص بدهی دارند، بدون محاسبه سود و زیان، اصل بدهی را پرداخت میکنند؛ لذا معمولاً این روش متداول نیست که بدهی با سود مرکب یا سود ناشی از تأخیر در پرداختها و حداقل بنده در قانون آن بند خاصی برای تأخیر در پرداختها ندیدم.
منبع: خانه ملت