سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است رئیس جمهور چین برقراری صلح جهانی را مسئولیت واشنگتن و پکن دانست رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی| ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت شدند وزیر کشور: آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هستیم شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
سرخط خبرها

الکاظمی به‌دنبال گسترش روابط اقتصادی با ایران است

  • کد خبر: ۳۵۵۴۴
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
الکاظمی به‌دنبال گسترش روابط اقتصادی با ایران است
نماینده مجلس اعلای عراق در ایران، سفر نخست وزیر این کشور به تهران را به عنوان نخستین سفر الکاظمی پس از نخست‌وزیری طبیعی برشمرد و آن را فرصت خوبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق عنوان کرد.
به گزارش شهرآرانیوز، «ماجد غماس» روز چهارشنبه درباره سفر روز گذشته مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به تهران گفت: روابط ایران و عراق، بسیار بزرگتر و فراتر از هر مقام و شخصیت یا دولتی است و دو کشور علاوه بر مرز‌های طولانی، دارای پیوند‌های فراوان و مشترک فرهنگی، اجتماعی، دینی و عاطفی هستند.

نماینده مجلس اعلای عراق در ایران با تاکید بر اینکه روابط تهران و بغداد مبتنی بر پشتیبانی و حمایت تاریخی ایران از دولت و ملت عراق چه قبل از سقوط رژیم بعثی و چه بعد از سقوط صدام بوده است، اظهار داشت: ایران در سال‌های حکومت صدام، از جنبش‌ها و قیام‌های مردمی عراق برای کسب استقلال و آزادی و مبارزه با دیکتاتوری حمایت می‌کرد و پس از سقوط رژیم بعثی هم خواهان استقلال، حفظ تمامیت ارضی، ثبات و وحدت عراق بوده است.

ایران همواره از نخستین سفر‌های مقام‌های عالی‌رتبه عراقی بوده است

غماس ادامه داد: ملت عراق همیشه قدردان مجاهدت‌های سردار شهید قاسم سلیمانی بوده و هستند و هیچ وقت نیز کمک‌ها و حمایت‌های ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی و داعش را فراموش نمی‌کنند.

وی، سفر نخست‌وزیر عراق به ایران به عنوان نخستین سفر الکاظمی پس از نخست‌وزیری را طبیعی برشمرد و تصریح کرد: ایران یکی از همسایگان مهم عراق است و نقش کلیدی در معادلات منطقه‌ای ایفا می‌کند برای همین همواره جزو نخستین سفر‌های مقام‌های عالی‌رتبه عراقی بوده است.

الکاظمی به دنبال توسعه و گسترش روابط اقتصادی با ایران است

غماس با اشاره به محور‌های مذاکرات الکاظمی در تهران هم گفت: مصطفی الکاظمی در تهران به دنبال توسعه و گسترش روابط اقتصادی است و درباره تقویت مناسبات سیاسی و تداوم همکاری‌های دو کشور در مبارزه با تروریسم با مقامات ایرانی رایزنی کرده است.

نماینده مجلس اعلای عراق در ایران درباره رویکرد مصطفی الکاظمی در عرصه سیاست خارجی ابراز داشت: مصطفی الکاظمی سعی می‌کند نوعی تعادل و توازن را در مناسبات قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بین ایران، عربستان و آمریکا در عراق ایجاد کند. این موضوع در عملکرد وی در دوران نخست‌وزیری‌اش نیز مشهود بوده هرچند که این مسئله با انتقاداتی نیز همراه بوده است.

ملت و گروه‌های سیاسی عراق خواهان اولویت دادن به روابط با ایران هستند

غماس افزود: قرار بود مصطفی الکاظمی سفری هم به ریاض داشته باشد و با مقامات سعودی نیز دیدار کند، اما بیماری ملک سلمان و انتقال وی به بیمارستان موجب تعویق این سفر شد.

وی با بیان اینکه داشتن روابط حسنه با تهران موضوع مهمی است که مقامات عالی‌رتبه عراقی نمی‌توانند نسبت به آن بی‌توجه باشند، عنوان کرد: هدف سفر‌های مصطفی الکاظمی به تهران و ریاض ایجاد نوعی توازن در روابط بود، ولی هم ملت و هم گروه‌های سیاسی عراق خواهان اولویت دادن به روابط با ایران و ارتقای همکاری‌های اقتصادی هستند.

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به وضعیت کنونی ایران و عراق یادآور شد: ایران تحت تحریم اقتصادی است و عراق هم به کالا‌ها و خدمات ایران و همچنین توانمندی‌های فنی و علمی ایران برای توسعه اقتصادی و رفع کمبود‌ها نیاز دارد. به همین خاطر، سفر الکاظمی فرصت خوبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی است.

غماس اضافه کرد: چه بخواهیم و نخواهیم، واقعیت‌ها همیشه خود را بر متن تحمیل و دیکته می‌کنند، بنابراین دو کشور به همدیگر نیاز دارند و داشتن روابط حسنه و نزدیک موضوعی است که مقامات ایران و عراق باید همواره آن را مدنظر قرار دهند.

تلاش برای میانجیگری از سوی عراق سابقه دیرینه‌ای دارد

غماس درباره تلاش مصطفی الکاظمی برای میانجیگری میان ایران و عربستان هم بیان کرد: تلاش برای میانجیگری عراق بحثی است که در رسانه‌ها مطرح شده است. حتی گفته می‌شود ظریف در سفری که روز یکشنبه به بغداد رفت، پیامی را برای مقامات سعودی به همراه داشت تا الکاظمی آن را به ریاض ببرد، اما این موضوعات گمانه‌زنی بوده و تاکنون هم تایید نشده است.

نماینده مجلس اعلای عراق در ایران با اشاره به تلاش نخست‌وزیران سابق عراق هم برای میانجیگری میان ایران و عربستان گفت: تلاش برای میانجیگری از سوی عراق سابقه دیرینه‌ای دارد و نخست‌وزیران قبلی عراق هم برای ایجاد نظم جدید منطقه‌ای تلاش می‌کردند تا تهران و ریاض به یک تفاهمی برسند.

الکاظمی به دنبال کسب دستاوردی در عرصه سیاست خارجی است

غماس با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات عراق دخالت کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در امور داخلی این کشور است، اظهار داشت: عراق می‌خواهد میدان منازعه کشور‌ها با یکدیگر نباشد. متاسفانه عربستان مهمترین پشتیبان و حامی گروه‌های تروریستی در عراق است، اما ایران مدافع تمامیت ارضی و وحدت عراق و همکار ما در مبارزه با تروریسم است.

این فعال سیاسی عراقی با بیان اینکه عراق از توانمندی لازم برای میانجیگری میان ایران و عربستان برخوردار است، تصریح کرد: الکاظمی به دنبال کسب دستاوردی در عرصه سیاست خارجی است. او تاکنون دستاوردی نداشته و اگر موفق به چنین کاری شود، می‌تواند بقای خود را تضمین کند.

منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->