سرخط خبرها

آشتی از سر مِهر

  • کد خبر: ۳۵۶۸
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
آشتی از سر مِهر
گزارشی از مسجد ‌المهدی(عج) که بر جذب جوانان تأکید دارد

نعیمه زمانی - مساجد از گذشته علاوه‌بر تأکید به دین و عبادت به مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز توجه داشته‌اند و نزد مردم جایگاه والایی دارند. امروزه مسئولان مساجد با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و دینی سعی دارند جوانان را به این سمت سوق دهند و فاصله‌هایی را که بین نسل جدید و مساجد به وجود آمده است با تنوع برنامه‌ها از میان بردارند. مسجد ‌المهدی(عج) در محله‌ فلسطین نیز با توجه به این موضوع فعالیت خود را انجام می‌دهد. به همین دلیل نزد مدیر مسجد، محمد مهدی‌زاده، رفتیم تا روند اجرای فعالیت‌های مسجد را از زبان او جویا شویم.


اعزام شهدا
مهدی‌زاده درباره‌ تاریخچه‌ مسجد می‌گوید: زمین مسجد ازسوی چند خیّر برای تأسیس اهدا شد و براین اساس سال1350 به همت هیئت‌ امنا، امام‌جماعت و اهالی محل تأسیس شد. مسجد با متراژ860مترمربع دارای 2طبقه مجزا برای خانم‌ها و آقایان است و بخش‌های مختلفی از جمله کانون فرهنگی، پایگاه بسیج خواهران و برادران و صندوق قرض‌الحسنه
« انصارالمهدی» را دارد. مسجد از همان ابتدا دارای دوطبقه بود ولی بعدها قسمت آقایان کمی بزرگ‌تر شد. بسیج نیز از اوایل انقلاب تشکیل و محلی برای اعزام شهدا محسوب می‌شد. در آن زمان بانوان محل نیز به مسجد می‌آمدند و کمک‌های مردمی را برای سربازان جمع‌آوری کرده و برای جبهه می‌فرستادند. عکس شهدای محل اکنون بر دیوار مسجد نصب است. چند سال گذشته بسیج خواهران نیز تأسیس شد و با انجام فعالیت‌های فرهنگی شروع به کار کرد. مهدی‌زاده با ورود خود به مسجد در سال1380 با سمت مدیریت تصمیم به تشکیل کانون فرهنگی مسجد می‌‌گیرد. او دراین‌باره می‌گوید: آن‌زمان حضور کم‌رنگ جوانان در مسجد احساس می‌شد و به همین دلیل تصمیم گرفتم فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی ارائه دهم که باعث جذب نسل جدید به مسجد شود. براین اساس در کنار برگزاری مراسم اعیاد و سوگواری، کلاس‌های قرآنی، مشاوره‌های حقوقی، روان‌شناسی و مشاوره خانواده نیز ارائه شد.


جذب نوجوانان
وی ادامه می‌دهد: ویژگی مهمی که در تمام برنامه‌هایمان به آن توجه داریم حضور جوانان و کودکان در مراسم است. در این مسجد در کنار برگزاری مراسم‌ اعیاد و سوگواری، جلسات قرائت قرآن ویژه نوجوانان و بزرگسالان، تفسیر شرح نهج‌البلاغه، تفسیر شرح جامعه‌کبیره، اقامه‌ سه‌نوبت نماز همچنین برگزاری مراسمی مانند دهه فجر، سلسه همایش‌های آموزش همگانی پیرامون امنیت محله، جشن تکلیف و اهدای چادر به دختران مکلف، مشاوره و ویزیت رایگان با عنوان « ارمغان سلامت » در دهه کرامت، دعوت از سخنرانان برتر و جلسات پرسش و پاسخ در حوزه‌ دینی، آموزش هنر، خوش‌نویسی، قرآن، شنا، پینگ‌پونگ، فوتبال و مکالمه‌ زبان‌انگلیسی انجام می‌شود. با توجه به آموزش‌های ورزشی تیم‌های فوتبال در سال1386، دوومیدانی در سال1387 و پینگ‌پونگ نیز مقام‌های قهرمانی کسب کرده‌اند. توجه به نیازمندان یکی دیگر از اولویت‌های مسجد است. در این راستا به سیل‌زدگان نیز کمک‌ شد. همچنین کتابخانه‌ای با 300جلد کتاب و موضوعات دینی، اجتماعی، خاطرات شهدا و رمان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده شده است.
مهدی‌زاده در ادامه می‌گوید: به‌دلیل نام این مسجد در میلاد امام زمان(عج) برنامه‌ خاصی برگزار می‌کنیم و آن روز را با نورافشانی، برپایی ایستگاه صلواتی، اجرای مسابقه، توزیع محصولات فرهنگی، محله‌آرایی و توزیع بستنی در خیابان جشن می‌گیریم. در محله‌آرایی توانسته‌ایم رتبه سوم در مشهد را به دست آوریم. همچنین در مدارس محل شکلات توزیع می‌کنیم. ضمن اینکه با برگزاری مسابقه فرهنگی و اهدای جوایز در مدارس، دانش‌آموزان را به مراسم دعوت می‌کنیم. در ابتدای مهر نیز طرحی داریم مبنی بر اینکه از دانش‌آموزان مدارس برای نماز ظهر دعوت می‌کنیم تا به مسجد بیایند. این‌کار را برای جذب دانش‎‌‌آموزان به مسجد انجام می‌دهیم و موفق نیز بوده‌ایم. آن‌ها وقتی می‌بینند محترم واقع شده و به جایی دعوت می‌شوند، حس خوبی پیدا می‌کنند. همراه با مربی خود به مسجد می‌آیند، نماز را به جماعت می‌خوانند و پس از مسابقه و پذیرایی به همه جایزه می‌دهیم. به اعتقاد من جذب افراد به مسجد و دین باید از همان دوران کودکی و مدرسه شروع شود. علاوه‌براین به کودکانی که در نمازجماعت شرکت می‌کنند، کارت‌های امتیاز می‌دهیم که می‌توانند با آن هدیه‌ای دریافت کنند. در گذشته وقتی کودکان به همراه والدین خود به مسجد می‌آمدند گوشه‌ای می‌نشستند اما با این‌کار آن‌ها را تشویق به خواندن نماز می‌کنیم و این موضوع باعث شده است که اکنون از دل این‌کار چندین مکبر هم داشته باشیم. فضای مجازی باعث شده است جوانان کمتر به مسجد گرایش داشته باشند و خانواده‌ها می‌توانند نقش مهمی در تشویق آن‌ها به دین ایفا کنند. مردم محل ارتباط خوبی با مسجد دارند. امام‌جماعت مسجد، حجت‌الاسلام شیخ‌الاسلامی، به مغازه‌های محل می‌رود و آن‌ها را به اقامه‌ نمازجماعت در مسجد تشویق می‌کند. در عاشورا نیز همراه با مسجدهای جواد‌الائمه، ولیعصر و الرسول چند دسته می‌شویم و به عزاداری و سینه‌زنی می‌پردازیم. این‌کار نیز با استقبال خوبی همراه است. در سالروز شهادت شهدای محل، خانواده‌ آن‌ها را به مسجد دعوت می‌کنیم و آقای منصوب، نقاش معروف، چهره‌ شهید را نقاشی می‌کند. همچنین از خانواده‌هایی که صاحب فرزند می‌شوند دعوت می‌کنیم و امام‌جماعت در گوش نوزاد اذان می‌گوید. درحال حاضر با کمبود کلاس روبه‌رو هستیم و به همین دلیل قصد داریم فضای مسجد را گسترش دهیم و سالن همایشی نیز ایجاد کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->