سرخط خبرها

هم‌نشینی با مهربان‌ترین دوست

  • کد خبر: ۳۵۷۶
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
هم‌نشینی با مهربان‌ترین دوست
گزارشی از موقوفه جواهری که تنها قرائت‌خانه منطقه ماست

آزیتا حسین‌زاده  - دهه 70 بود که نهضت ساختن چند قرائت‌خانه در مناطق کم‌برخوردار شهر که هنوز شهروندان بسیاری در آن ساکن نبودند به راه افتاد. حدود 7، 8 مکان در حاشیه شهر شناسایی شدند که در آن‌ها قرائت‌خانه ساخته شود. قصه تنها قرا‌ئت‌خانه منطقه ما هم برمی‌گردد به همان سال‌ها. فردی به نام جواهری که زمینی وسیع در منطقه داشت، آن را وقف ساخت قرا‌ئت‌خانه و پارک کرد تا اهالی محله شهید کریمی بتوانند از مزیت‌های ارتقای سطح فرهنگی و بهره‌مندی از هوای پاک بوستان و ورزش در محیط سرسبز آن بهره‌مند باشند. این گونه شد که قرائت‌خانه جواهری در همان نیمه‌های دهه 70 در دل بوستانی به همین نام در کریمی 15 فعلی جان گرفت و شهروندان از کوچه‌ها و خیابان‌های منطقه مکان امن و مناسبی برای ساعت‌های مطالعه‌شان داشتند.
قرائت‌خانه جواهری تنها قرائت‌خانه منطقه است. حدود 2کتابخانه عمومی و یک کتابخانه مشارکتی تحت نظارت نهاد کتابخانه‌های عمومی در این منطقه وجود دارد اما تنها مکان تخصصی‌مان برای مطالعه کتاب همین قرائت‌خانه است و حدود 800 متر مربع مساحت دارد  و از ساعت 7 صبح تا 7 شب در آن به روی شهروندان منطقه گشوده است. گنجایش سالن خواهران تنها قرائت‌خانه این منطقه حدود 150 نفر است و سالن برادران  200 نفر گنجایش دارد و شرایط عضویت در این قرائت‌خانه شرایط خاصی نیست و هر فردی با 5 هزار تومان و کپی کارت ملی و شناسنامه می‌تواند عضویت  این قرائت‌خانه را داشته باشد.

 

6 هزار جلد کتاب و 2هزار و 500 عضو
 قرائت‌خانه 6 هزار جلد کتاب دارد که این کتاب‌ها اغلب از سوی شهروندان ساکن در منطقه طی چند مرحله طرح اهدای کتاب موضوعی اهدا شده است و شهرداری هزینه‌ای در تأمین کتاب‌های این قرائت‌خانه متقبل نشده است. مراجعان این کتابخانه اغلب شهروندان ساکن منطقه2 هستند و تا پایان خرداد ماه امسال حدود 2 هزار و 500 نفر عضو از خدمات این کتابخانه بهره‌مند می‌شدند. بیشتر مخاطبان این کتابخانه کنکوری‌ها هستند.


 
نیاز به کتاب‌های کمک درسی و تکمیل بخش کودک
  این قرائت‌خانه شامل بخش خواهران و برادران است و در قسمت زیرزمین یک اتاق جلسات و مکانی برای برگزاری کلاس‌ها نیز دارد. زمانی قرار بوده که این کتابخانه بخش کودک هم داشته باشد اما به دلیل کمبود بودجه میسر نشده است. اکنون هم به دلیل اینکه اغلب مخاطبان آن کنکوری‌ها هستند، به تجهیز بخش کتاب‌های کنکوری نیاز دارد و باید در این زمینه تقویت شود..


  مکان امن با برنامه‌های فرهنگی بسیار
پیگیری و تلاش‌های زیادی در راستای تغییرات در این کتابخانه انجام شده است تا این مکان از فضای ناامن گذشته با توجه به همجواری با بوستان جواهری به فضای امنی تبدیل شود. خرید نرم‌افزار کتابداری، موضوع‌بندی و کدبندی کتاب‌ها، اضافه کردن میزها و صندلی‌ها، برگزاری سه دوره طرح تلاش نوروزی برای کنکوری‌ها در روزهای تعطیلات نوروز، اضافه کردن اتاق جلسات و کلاس، برگزاری چندین دوره مسابقه کتاب‌خوانی در منطقه و شهر و برگزاری چندین دوره طرح اهدای کتاب از مواردی است که با اجرای آن‌ها در این قرائت‌خانه، شهروندان رغبت بیشتری برای حضور در این قرائت‌خانه و بهره‌مندی بیشتر از آن دارند.اجرای مراسم در مناسبت‌های مذهبی از جمله دهه اول محرم و دهه آخر صفر، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی فصلی، برگزاری دوره تلاش نوروزی، برگزاری کارگاه‌های انگیزشی کنکور، میزبانی از دو گردهمایی شورای اجتماعی محلات و منتخب شدن این قرائت‌خانه به عنوان دبیرخانه ملی کتابخوانی میهمان امام و  برگزاری طرح تلاوت نور در شب‌های ماه مبارک رمضان و ... سبب شده است که شهروندان انس بیشتری با این مکان موقوفه داشته باشند و با اشتیاق بیشتری دوستی خود با این همسایه‌ مهربان را ادامه دهند.


جمع‌خوانی کتاب
یکی از برنامه‌های بسیار مهم این قرائت‌خانه سلسله نشست‌های جمع‌خوانی کتاب است که زیر نظر استادان و متخصصان ادبیات و نویسنده‌های سرشناسی برگزار شده است. محورهای این جلسات بر اساس معرفی کتاب، روش‌های مطالعه و جمع‌خوانی کتاب است که حسنش این است که به مرور حاضران به منتقدان واقعی کتاب تبدیل می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->